تشکیل ستاد صلح سیاسی!

آرمان - مطهره شفیعی: این روزها اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از جنس اعتدالی به یک نتیجه واحد رسیدند که آن هم وحدت سیاسی است. هر دو گروه از فضای اتهام‌زنی خسته و گریزانند چرا که تجربه به آنها ثابت کرده که هیچ کدام پیروز واقعی انتخاباتی نخواهند بود که در آن سعی خواهد شد با اتهام‌زنی و تخریب به نتیجه برسند. بنابراین این روزها زمزمه‌های وحدت به گوش می‌رسد. بخشی از این سیاسیون خواهان وحدت بر این موضوع تاکید دارند زمانی که می‌توانیم در عرصه بین‌المللی با لحاظ شرایطی اختلافات را کنار گذاشت، در عرصه سیاست داخلی هم این تصمیم با شرایط آسان‌تر و بهتری قابل تحقق است. پیشتاز صلح سیاسی روحانیون با تجربه هر دو طیف یعنی جامعه روحانیت و مجمع روحانیون هستند. آنها که خود طعم انشقاق را چشیده‌اند درصدد آن هستند تا با زدودن بی‌اخلاقی‌ها و اختلافات از فضای سیاسی، جامعه را به آنچه نزدیک کنند که مطلوب بنیانگذار انقلاب اسلامی است. ابن عقیل می‌گوید: «سیاست عملی است که با آن مردم به صلاح نزدیکتر و از فساد دورتر می‌شوند» بنابراین بزرگان در تلاش برای رساندن جامعه به وضعیت مطلوب سیاسی هستند. در این راستا به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در پشت پرده در حال انجام است و بزرگان سیاسی دو طیف در پشت یک میز به برنامه‌ریزی برای تحقق وحدت سیاسی با کمترین هزینه هستند. آنها در نهایت می‌خواهند ستاد صلح سیاسی تشکیل شود. برای پی بردن به ساز و کار تشکیل ستاد صلح سیاسی لازم است به گمانه‌زنی درباره بزرگان دو طیف که می‌توانند عضوی از اتاق فکر تشکیل این ستاد باشند، پرداخته شود.
جلسات ماهانه ناطق نوری
ناطق نوری سال‌هاست که جلسات ماهانه برگزار می‌کند و در این جلسات سیاسیونی از هر دو طیف حضور دارند هر چند گفته می‌شود که ناطق از استانداران و فرمانداران زمانی دعوت به حضور در این جلسات می‌کند که در زمان جلوس او بر کرسی وزارت کشور دارای مسئولیت بودند اما بسیاری از آنها هم اکنون از تاثیرگذاران عرصه سیاست کشور هستند. به عنوان مثال کرباسچی از اعضای اصلی این جلسات است که نقش مهمی در تصمیمات اصلاح‌طلبان دارد و از سوی دیگر میرسلیم هم به دعوت ناطق نوری لبیک می‌گوید. رویارویی تاثیرگذاران دو جناح نقش مهمی در تشکیل و ثبت ستاد صلح سیاسی دارد. ناصر ایمانی تئوریسین جناح اصولگرا معتقد است: «با توجه به نقش ناطق نوری در تاریخ انقلاب و سال‌های گذشته باید از حضور و نقش آفرینی بیشتر او استقبال کرد.» حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی دیگر اصولگرا هم همین نظر را دارد و می‌گوید: «در واقع خاستگاه و پایگاه سیاسی ناطق نوری اصولگرایی است اما از آن دسته اصولگرایانی که می‌توان او را حق‌طلب نامید. به اعتقاد من دهه‌ آینده، دهه بروز و ظهور گفتمان حق‌طلبی است و هر یک از جریان‌های سیاسی که به آن بی‌توجه باشند نمی‌توانند نظر مردم را جلب کرده و به راه خود ادامه دهند.»
جلسات چهارشنبه عبدا... نوری


از سوی دیگر جلساتی در منزل عبدا... نوری برگزار می‌شود. او هم زمانی مانند ناطق نوری وزیر کشور بود و اکنون جلساتی را با استانداران و سیاسیون برگزار می‌کند. مرداد سال گذشته بود که مثلث نوشت: «آقای عبدا... نوری چند سالی است که به صورت یک هفته در میان جلساتی برگزار می‌کند. ایشان روزهای چهارشنبه دوستان خاصی را دعوت می‌کنند. در این جلسات بحث‌هایی مطرح می‌شود که گاه به بیرون هم انتقال داده می‌شود. ایشان عضو جلسات شورای مشورتی هم ‌هست اما در این دو، سه سال فقط دو سه بار حضور داشته است.» آبان 94 هم نوری برگزاری این جلسات را به‌صورت علنی تایید کرد و در حاشیه مراسم ختم برادر محسن رهامی که در مسجد نور تهران برگزار شده بود، درباره برنامه شورای هماهنگی و اجماع اصلاح‌طلبان اظهار داشت: «هر چه اصلاح‌طلبان اجماع کنند برای انتخابات بهتر است.» نوری درباره ضیافت اخیر که با حضور کرباسچی و موسوی لاری در منزل وی برگزار شد، گفت: «ضیافتی در کار نبوده است و ما مرتب در منزلمان جلسه داریم.»
گعده کرمانی‌ها
از سوی دیگر جلساتی برگزار می‌شود که از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا در آن حضور دارند که همان گعده‌ کرمانی‌هاست. چندی پیش محمدرضا باهنر به «آرمان» از تدام برگزاری این جلسات خبر داد و گفت: « گعده‌کرمانی‌ها هم همچنان به راه است و این دیدارها و نشست‌ها ادامه دارد. با هر دو جریان اصلاح‌طلب و نیز اصولگرا گپ و گفتی داریم. به‌طور مثال در حاشیه مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت‌ها با انصاری گفت‌وگو کردم. دو جریان سیاسی کشور به‌رغم همه اختلاف نظرها سخنان مشترک بسیاری با یکدیگر می‌توانند داشته باشند.» در این جلسات علاوه بر باهنر، جهانگیری و مرعشی حضور دارند و به بحث و تبادل نظر سیاسی می‌پردازند. وزن این گعده به دلیل سمت‌هایی که حاضران در آن دارند، سنگین‌تر است. بنابراین تاثیرگذاری بیشتری می‌توانند داشته باشند. چنان که مرعشی و جهانگیری از تاثیرگذاران جریان اصلاحات و باهنر هم از افراد با اهمیت جناح اصولگراست. بنابراین توافق آنها برای تشکیل ستاد صلح کمک بزرگی به وحدت دو جریان سیاسی می‌کند.