ستاره های نامرئی

همه به دانشگاه می‌روند و آن‌ها نمی‌روند. اول مهر می‌شود. درهای دانشگاه‌ها را باز می‌کنند و دانشجویانی که بعد از مدت‌ها تلاش و درس خواندن در دانشگاه قبول شده‌اند وارد کلاس‌ها می‌شوند چون در زندگی‌شان امید به روزهای روشن‌تری را می بینند. دراین میان دانشجویانی هستند که مانند بقیه شب بیداری‌های بسياری را تحمل کرده‌اند و درس خوانده‌اند، اسم‌شان میان قبولی‌های دانشگاه نيز هست اما حق نشستن سرکلاس و رفتن به دانشگاه را ندارند. اسم‌شان دانشجوی ستاره‌دار است. «می‌خواهم دوباره سر کلاس دانشگاه های کشورم بنشینم و درس بخوانم. این تمام انگیزه‌ام برای تلاش‌ها و پیگیری‌هایی است که در 10 سال گذشته انجام داده‌ام. امیدوارم مسئولان نيز تلاش‌شان را انجام دهند تا دوباره من و تمام دانشجویانی که ستاره‌دار شده‌اند به دانشگاه‌ها بازگشته و فضای درس و کلاس را تجربه کنيم. این حق من و تمام آن‌هاست. حق تحصیل در مملکتی که دوستش داریم و بهترین‌ها را برایش می‌خواهیم».
این‌ها صحبت‌های «مهدیه گلرو» است. دانشجوی ستاره‌داری که 10 سال است برای بازگشتن به دانشگاه و به دست آوردن حق تحصیلش در دانشگاه‌های ایران تلاش می‌کند. او امسال همراه با متقاضیان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، کنکور داد و وقتی اسمش را میان پذیرفته‌شدگان دید، فریاد خوشحالی سر داد. آن نيز به این امید که شاید امسال برای ثبت‌نام در دانشگاه با پیغام دردآور« نقص در پرونده» روبه‌رو نشده و بتواند وارد دانشگاه شود. شاید برای هر کسی قابل تصور نباشد، اینکه با تمام امید و آرزو مراحل ثبت نام در دانشگاه را انجام بدهی و دوباره با این پیغام رو به‌روی بشوی. حالا این بار ريیس‌جمهور و نمایندگان مجلس نيز برای پیگیری وضعیت دانشجویان ستاره‌دار و حق تحصیل‌شان پیش قدم شده‌اند تا هر چه زودتر مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. لعیا جنیدی، معاون حقوقی ريیس جمهوردر اين‌باره گفته بود: « ريیس جمهور در این خصوص به وزیر علوم دستور داده‌اند و از طرفی بعید می‌دانم که وزارت علوم، وضعیت این دانشجویان را پیگیری نکند. اگر وزارت علوم یک استعلام از معاونت حقوقی بگیرد و توضیح دهد که دلایل این امر چه بوده و چه نبوده است، ما با بررسی قانونی پاسخ می‌دهیم که آیا مبنایی برای این کار وجود دارد یا خیر». صحبت‌های معاون حقوقی ریيس‌جمهور، در حالی است که دو نماینده مجلس، زهرا سعیدی و طیبه سیاوشی نیز پای صحبت‌های داوطلبان نشستند و به آن‌ها قول دادند تا هر چه زودتر مشکلات حق تحصیل‌شان را برطرف کنند. صحبت های ريیس‌جمهور و نمایندگانش در حالی است که مدتی پیش منصورغلامی، وزیر علوم گفته بود ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم و مشکل دانشجویان تنها نقص در پرونده‌شان است. شاید همین صحبت وزیر علوم باعث شد تا دو نماینده از دانشجویان ستاره‌دار مقابل وزارت علوم بروند و سه روز تحصن کنند تا وزیر علوم، پاسخگوی آن‌ها باشد. آن‌ها روی پلاکاردهایی که همراه داشتند، یادآوری کرده بودند: « ما دانشجویان ستاره‌داری هستیم که از حق تحصیل منع شده‌ایم». همان‌هایی که سال‌هاست با پیغام نقص در پرونده رو به‌رو می‌شویم و نمی‌توانیم به دانشگاه برویم. صدای‌مان را بشنوید. دانشجویانی که سال‌هاست از حق تحصیل محروم هستند و حالا وزیر علوم، وجودشان را انکار كرده و ماجرا را به‌گونه دیگری وانمود می‌کند. جملات وزیر مانند نیشتری بود که بر زخم کهنه شان زد. مهدیه گلرو در گفت‌وگو با «قانون» می‌گوید:« وزیر علوم در صحبت‌های قبلی‌اش گفته بود ما امسال هیچ دانشجوی ستاره‌داری نداشته‌ایم که این درست نیست. من امسال در دانشگاه قبول شدم و به‌دليل ستاره‌دار بودنم، نتوانستم در دانشگاه ثبت‌نام کنم. شاید وقتی اسم ما را به وزیر علوم داده‌اند به او گفته باشند که پرونده ما قدیمی است اما ستاره‌دارشدن من مربوط به امسال است. من امسال دوباره ستاره‌دار شدم و از حق تحصیلم بازماندم». البته او در ادامه صحبت‌هایش از صحبت‌هاي اين اواخرمنصورغلامی درباره پرونده دانشجویان ستاره‌دار، ابزار امیدواری می‌کند و می گوید:« اینکه وزیر علوم گفته ستاره دارها بیایند به وزارت علوم و به من نامه بدهند تا بتوانیم مشکلات‌شان را حل کنیم، خوب است و جای امیدواری دارد اما این در صورتی است که این روند به سرانجام برسد».
دانشجويان بسياري چشم انتظارند
گلرو، مدتی پیش در صفحه شخصی‌اش از دانشجویان ستاره‌دار خواست تا پرونده‌های‌شان را برای او بفرستند تا او آن‌ها را به دست وزیر علوم برساند. اومی‌گوید:« تعداد دانشجویانی که پرونده‌های‌شان را برایم فرستادند، کم نیست. چه آن‌هایی که بعد از سال‌ها پیگیری برای ستاره دار شدن‌شان قید تحصیل در دانشگاه های ایران را زدند و به خارج از کشور رفتند، چه آن‌ها که ناامید و مستاصل در خانه‌های‌شان نشسته و دچار افسردگی های بلندمدت شدند. بعضی از این بچه ها نيز دو سال پیش ستاره دار شده‌اند و حالا دیگر در ایران نیستند». گلرو از ستاره‌دارهایی می‌گوید که مدت‌ها پیش در دانشگاه تعهدنامه پر کرده‌اند اما هنوز اجازه ثبت‌نام و تحصیل به آن‌ها داده نشده است:« از دانشگاه به آن‌ها گفته‌اند باید منتظر بمانند تا تکلیف‌شان را معلوم کنند. اما گویا، هیچ خبری نیست». تعدادی از این دانشجویان نيز نمی‌خواهند هیچ جایی اسمی از آن‌ها برده شود چون وزارت علوم و دانشگاه مدت‌هاست به آن‌ها قول رسیدگی داده اما همچنان بی‌نتیجه است. گلرو از دانشجویان دیگری می‌گوید که پیگیری و دوندگی‌های‌شان برای نشستن سر کلاس و دانشگاه بعد از سال‌ها بی نتیجه مانده است و دچار مشکلات روحی پیچیده‌ای شده‌اند. افسردگی‌های بلندمدتی که روی تمام زندگی‌شان سایه انداخته و رهای‌شان نمی‌کند. آن‌قدر که دیگر توان و انگیزه پیگیری پرونده‌های‌شان را ندارند. گلرو در ادامه می‌گوید:«بعضی‌هانيز نمی‌دانند چگونه بايد نقص پرونده ها و ستاره دار شدن‌شان را پیگیری کنند، دنبال مطالبات‌شان نمی روندو مراحلش را بلد نیستند. دانشجویی که تازه امسال دارای نقض پرونده شده وقتی من را می‌بیند که برای پیگیری پرونده ستاره دار شدنم سال‌هاست در حال دوندگی هستم و نتیجه نمی‌گیرم، او نيز ناامید می‌شود و با خودش می‌گوید که او هم به نتیجه نمی رسد». حالا قرار است طبق وعده وزیر علوم، دو نماینده داوطلب روز شنبه به وزارتخانه بروند و از جریان پیگیری پرونده‌های‌شان باخبر شوند:«طبق وعده‌هایی که به ما داده‌اند دوباره شنبه آینده به وزارت علوم می‌روم و از وزیر، حق تحصیل‌مان را پرس‌وجو می‌کنم. مرتب با فاطمه سعیدی و طیبه سیاوشی در حال گفت‌وگو هستم تا بتوانیم مشکل‌مان را حل کنیم. آن‌ها نيز تمام تلاش‌شان را برای حل شدن این موضوع انجام می‌دهند اما اینکه نتیجه چه می شود، باید منتظر ماند و دید». گلرو در نامه خود به وزات علوم نوشته است:«من دو درخواست دارم؛ اول اینکه اجازه‌ تحصیل را در دانشگاه الزهرا در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشم. درخواست دوم نيز مبنی بر این بود که اگر امکان صدور مجوز تحصیل برای اینجانب توسط وزارتخانه مقدور نیست، به ما به‌طوررسمي اعلام کنند که کدام سازمان یا نهادی مخالف تحصیل ما در دانشگاه است». چندی پیش معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود: «نهادهایی بیرون از وزارت علوم با تحصیل شما مشکل دارند و شما باید مشکل‌تان را با آن‌ها حل کنید». گلرو از قول پیگیری‌های ريیس جمهور در چهار سال گذشته گفت، از ناامید شدن تمام امیدهایش. او می‌گوید:«ريیس جمهور چهارسال پیش نيز گفته بود که مشکل دانشجویان ستاره‌دار را حل می‌کند اما دوباره بعد از چهارسال همچنان دانشجوی ستاره‌دار داریم. شاید کمی بهتر شده و تعداد زیادی از دوستان را با دریافت تعهد ثبت نام می‌کنند اما هنوز سر کوچک‌ترین مسائلی برای دانشجویان مشکلاتی ایجاد می‌شود و با عنوان نقص در پرونده از تحصیل باز می‌مانند».


ما را دچار دور باطل نکنید
مجید دری، دیگر دانشجوی ستاره‌دار نیز در پاسخ به چیستی دلایل و هدفش برای این تحصن گفته بود: « مانند گذشته، بر درخواست بازگشت به دانشگاه تاکید کردیم و سوال‌مان این است که چرا پس از گذشت این همه مدت، مساله دانشجویان ستاره‌دار حل نشده و باقی مانده است؟ آیا اراده‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد؟ مسئولان در پاسخ به ما از کم بودن تعداد ستاره‌داران سخن می‌گویند. ما نيز درپاسخ گفتیم که اگر می‌خواهید فراخوانی بدهیم تا ببینید آنچنان که شما می‌گویید کم هم نیستیم؛ که کوتاه آمدند و وعده پیگیری دادند. از طرفی وقتی وزارتخانه و دانشگاه در حال حاضر می‌گویند ما مشکلی برای بازگشت شما نداریم، مطالبه دیگر ما این است که کتبي به ما اعلام کنند که کدام نهاد، مخالف تحصیل ماست. ما باید بدانیم که مطالبه حق قانونی خود را از چه کسی باید داشته باشیم و در دور باطل راه وزارتخانه و دانشگاه معطل نمانیم».
او مدتی پیش پیغامی تصویری را منتشر کرد که در آن گفت:« قرار شده برنامه‌ای برای لغو ستاره‌دار شدن دانشجوها تدوین شود تابه‌طور کلی این رویه را ریشه‌کن کنند و هر سال، عده‌ای دانشجو به‌دنبال آن نروند.در مورد خودش نيز وزیر علوم قول داده كه تا هفته آینده موضوع را پیگیری کند». مشکلات دانشجویان ستاره‌دار مربوط به امروز و دیروز نیست. محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا گفته بود:« در سال‌جاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر نيز در مقطع ارشد مردود شدند و اجازه ادامه تحصیل ندارند. وزارت علوم همچنان در حال رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذی‌ربط است تا مشکل این افراد نیز حل شود». حالا شاید هر کدام از ما یکی از این ها را دیده باشیم. دانشجویانی که به دلیل فعالیت های دانشجویی پشت در دانشگاه ها مانده اند و حق ادامه تحصیل ندارند.