روز سخت علي ربيعي

شرق، آمنه شیرافکن: سه‌شنبه روز خوبی برای علی ربیعی نبود. صبح جنجالی مقابل وزارت کار بر پا شده بود. حال‌و‌روز رضا شهابی، فعال سندیکای اتوبوس‌رانی چندان مساعد نیست. خانواده‌اش گفته‌اند سکته کرده و پزشک زندان هم سکته خفیف را تأیید کرده است. گروهی معترض به تداوم بازداشت شهابی دیروز مقابل در اصلی وزارت کار رفتند. گروهی که حالا وزارت کار مسئولیت آنها را قبول نکرده و معترضان را بازداشت کرده‌اند. بعد از هفت‌ساعت آنها آزاد می‌شوند و شهابی کماکان در زندان است. آن‌سوتر از وزارت کار، در بهارستان، علی ربیعی رفته تا به پرسش نمایندگان پاسخ دهد. مسئله صندوق‌های بازنشستگی به گفته برخی در سراشیبی قرار گرفته و وضعیت مساعدی ندارد. بازداشتی‌های مقابل وزارت کار یکی‌یکی آزاد می‌شوند. احمد مشیریان، معاون روابط کار وزیر کار به ایلنا گفته: «بازداشت‌ها خارج از محدوده وزارت کار انجام شده؛ هیچ‌کس داخل محوطه وزارت کار بازداشت نشده ‌است».
در بهارستان درخواست استیضاح ربیعی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌شود. عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به باشگاه خبرنگاران گفته: «در جلسه درخواست ۳۴ نفر از نمایندگان برای استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شد. پس از قانع‌نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیر، استیضاح ایشان تقدیم هیئت‌رئیسه شد».
فی‌الفور فکر چاره باشیم
عبدالکریم حسین‌زاده به «شرق» می‌گوید: «ماجرای صندوق‌ها در وزارت کار به نقطه حساسی رسیده که باید سوای سیاسی‌کاری حل‌وفصل شود. مسئله باید در سطح ملی و ضرب‌الاجل بررسی شود. تا اوضاع صندوق‌ها وخیم‌تر نشده، باید وقت را غنیمت شمرد و راه چاره‌ای یافت». در‌همین‌حال عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از ارجاع طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صحن علنی مجلس خبر می‌دهد. محمد وحدتی به تسنیم گفته: «با اشاره به جلسه عصر کمیسیون اجتماعی طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شد. در این جلسه حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار به نمایندگی از طراحان استیضاح وزیر کار درباره اشتغال، بی‌کاری جوانان، نحوه مدیریت شستا سؤالاتی را از علی ربیعی مطرح کرد. ربیعی توضیحاتی را درباره محور سؤالات مطرح‌شده ارائه کرد که نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند». بااین‌حال سؤال مطرح‌شده از حسن کامران در صحن به رأی گذاشته می‌شود. نمایندگان سؤال را وارد نمی‌دانند. کامران اما کوتاه نمی‌آید. بنابراین کمیسیون قلمرو سؤال را ملی و مراتب را برای اعلام وصول به صحن علنی تقدیم کرد. البته از ارجاع استیضاح به هیئت‌رئیسه تا اعلام وصول مسیری چند‌ماهه در پیش است. 


وضعیت وخیم صندوق‌های بازنشستگی
سخنان ربیعی در صحن علنی هول‌آور است. می‌گوید شش ‌میلیون ایرانی هیچ‌گونه دفترچه بیمه‌ای ندارند و اینکه یک صندوق از 18 صندوق بازنشستگی قادر به ادامه حیات است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی را یکی از ابرچالش‌های بین‌نسلی و نظام سیاسی کشور می‌داند.  
ربیعی امروز به بهارستان آمده بود تا به سؤال حسن کامران درباره اینکه علت اجرانشدن بیمه کارفرمای کشاورزی چیست و چرا مستمری همسر متوفیان سنوات قبل پرداخت نمی‌شود و چرا در عزل‌و‌نصب‌ها باندی عمل می‌شود، پاسخ بدهد.  کمتر از یک ماه از جلسه غیرعلنی که به خواست رئیس مجلس و مرکز پژوهش‌ها برگزار شد، می‌گذرد. در آن جلسه گزارشی از بحران‌ها و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی ارائه شد. 
رویه اشتباه سال‌های گذشته
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: «صندوق فولاد و صندوق‌های دیگر بخش بسیار کوچکی از مشکلات صندوق‌های ما را تشکیل می‌دهند و پایداری صندوق تأمین اجتماعی مسئله‌ای بسیار مهم است. متأسفانه رویه اشتباهی در سال‌های قبل در این زمینه ایجاد شده، به‌همین‌دلیل از هیئت‌رئیسه و نمایندگان مجلس خواهشمندم شفافیت را در زمینه اضافه‌شدن افراد به بیمه‌شدگان مدنظر قرار داده و به‌دنبال ایجاد آن باشند؛ چراکه ما نمی‌توانیم به بهانه رسیدگی به لایه‌های پایین اجتماعی، این امر را به لایه‌های دوم منوط کنیم چون لایه‌های دوم را هم به سقوط خواهیم کشاند».
او به چند مورد از منابع و مصارفی که در دولت و مجلس تصویب شده، اشاره دارد: «اعتبار منابع و مصارف رانندگان، باربران و خادمان مساجد، 637‌ میلیارد تومان آمده اما بار مالی آن سالانه بیش از هزارو 200میلیارد تومان است. منابع و مصارف قالی‌بافان بار مالی
هزارو 300‌میلیارد تومان است و اعتبار دیده‌شده حتی یک‌دوم این‌بار مالی نیست و تخصیص آن در حد صفر است. در واقع اصلا پولی وجود ندارد و این مسئله شامل حق بیمه دوران سربازی نیز می‌شود». او همچنین تأکید کرده که بار مالی معافیت سهم بیمه کارفرمایان، دو هزارو 500‌میلیارد تومان و بیمه 25 درصد کشاورزان نیازمند دو ‌هزار و 461‌میلیارد تومان منابع مالی است. ربیعی خطاب به نمایندگان می‌گوید: «شما به هر اندازه که اعتبار در اختیار ما بگذارید، ما به همان اندازه در جهت بیمه کشاورزان اقدام خواهیم کرد. اگر عمل نکردم، شما می‌توانید از من سؤال یا من را استیضاح کنید. متأسفانه با این منابع موجود به‌دنبال اجرای بیمه رفتن، سرعت‌بخشیدن به سقوط صندوق تأمین اجتماعی است».