فعاليت اقتصادي مهدي جهانگيري در بازداشت

در روزهاي گذشته اخبار ضدو‌نقيضي از آزادي مهدي جهانگيري، برادر اسحاق جهانگيري، معاون‌اول رئيس‌جمهور، منتشر شده بود؛ ابتدا خبر آزادي او و بعد هم تکذيب اين خبر. حالا يک مقام آگاه به ايلنا گفته است: مهدي آزاد نشده، بلکه تحت‌الحفظ براي انجام برخي امور مربوط به فعاليت اقتصادي به دفترش مي‌رود و دوباره به محل بازداشت خود بازمي‌گردد. اين منبع آگاه که به نام و سمت او اشاره‌اي نشده، گفته است: «با توجه به مسئوليت‌هاي بالاي اقتصادي مهدي جهانگيري و معلق‌ماندن بسياري از امور به دلیل بازداشت او، اين تصميم گرفته شد که تحت‌الحفظ به محل کار خود برود و اوراقي را که لازم است با امضاي ايشان باشد، اعم از صورت‌جلسه‌ها و چک‌ها، امضا کند و برخي امورات ديگر را انجام دهد». به گفته اين منبع آگاه، دفتر مهدي جهانگيري در خيابان فرشته واقع است و بعد از اتمام کار دوباره با مأموران امنيتي به محل بازداشت خود منتقل مي‌شود.  اين منبع آگاه درباره حامد واحدي، ديگر متهم اين پرونده و خزانه‌دار اتاق بازرگاني تهران، نیز گفت: «ايشان نيز همچنان در بازداشت به‌سر مي‌برد و تحقيقات ادامه دارد».
بازداشت مهدي
مهدي جهانگيري را سپاه ثارالله کرمان بازداشت کرد. اين خبر را غلامعلي ابوحمزه، فرمانده سپاه کرمان، اعلام کرده بود. اسحاق، برادر مهدي، در اولين واکنش به خبر دستگيري برادرش، در حساب اينستاگرام خود نوشته بود: «اطلاع دقيقي از دليل، چگونگي دستگيري، اتهام، ضابط و شاکي برادرم ندارم؛ البته وي هيچ‌گونه مسئوليت و فعاليت دولتي ندارد. مسئله قابل پيش‌بيني بود و بايد صبر کرد. اميدوارم سوءاستفاده سياسي نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاکميت قانون براي همه يکسان اجرا شود». او بعدا هم تأکيد کرده بود: «هيچ خط قرمزي براي مقابله با فساد نيست و هيچ‌کس در اين زمينه مصونيت ندارد؛ اما هيچ‌کس هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد، تسويه‌حساب سياسي کند و نهادهاي حاکميتي بايد در چارچوب قانون حرکت کنند».
مهدي جهانگيري کيست


مهدي جهانگيري کوچک‌ترين فرزند خانواده جهانگيري، نايب‌رئيس اتاق بازرگاني تهران و صاحب شرکت بزرگ سمگا است. شرکت خصوصي «سمگا» (سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري ايران) داراي زيرمجموعه‌هايي مانند: بانک گردشگري، شرکت سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري ايران (سمگا)، مجتمع فولاد صنعت بناب، شرکت سرمايه‌گذاري نگين، هلدينگ صنايع و معادن ماهان، توسعه اميد افق گردشگري، شرکت افق گردشگري ايرانيان، مرکز آموزشي علمي‌کاربردي کاراد، شرکت باشگاه گردشگري ايرانيان، شركت کارت گردشگري پارس، شرکت توسعه فناوري اطلاعات گردشگري ايران، شرکت توسعه مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي پارس زيگورات، شرکت توسعه گردشگري آريا‌ زيگورات و تجارت بين‌الملل هموطا آريا است. جهانگيري وقتي اين مجموعه را راه‌اندازي کرد که از سازمان گردشگري تحت مديريت اسفنديار رحيم‌مشايي، رئيس وقت اين سازمان، جدا شده بود. مهدي در اين سازمان معاونت سرمايه‌گذاري را بر عهده داشت؛ اما حاشيه‌هاي به‌وجود‌آمده در يکي از برنامه‌هاي اين سازمان، او را مجبور به استعفا کرد. ماجرا به سال 87 بازمي‌گردد؛ وقتي در برنامه  «فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران»، ۱۲ خانم با لباس محلي، دف‌زنان روي سن ظاهر شدند و درحالي‌که قرآن را در سيني گذاشته بودند، آن را به قاري تحويل دادند. اين برنامه نه‌تنها اعتراض نمايندگان مجلس وقت را در پي داشت، بلکه منجر به واکنش مراجع تقليدي مانند آيت‌الله مکارم‌شيرازي و آيت‌الله صافي‌گلپايگاني شد. ماجرا تا جايي پيش رفت که بحث سؤال از رئيس‌جمهور يعني احمدي‌نژاد را هم مطرح کرد و حواشي آن تا جايي ادامه پيدا کرد که مهدي جهانگيري از سمت خود استعفا داد. بعد از آن بود که او به فعاليت خصوصي روي آورد و مجموعه اقتصادي خود را راه‌اندازي کرد؛ اما اين موضوع به سوژه مناسبي در مناظره‌هاي رياست‌جمهوري سال 96 تبديل شد.
مهدي در مناظره‌ها
اسحاق جهانگيري در حالي چهره پرفروغ اين مناظره‌ها شناخته مي‌شد که در آخرين مناظره مخاطب محمدباقر قاليباف قرار گرفت: «همين رويه چهاردرصدي‌ها باعث شده است بنده بگويم اين قشر خيلي پررو و خيلي جوساز هستند. اگر بانکي تخلف کرد، مسئول بانک شما در دولت هستيد که بايد با آن برخورد کنيد، حال هر بانکي باشد؛ ازجمله بانک گردشگري که صاحب آن برادر آقاي جهانگيري است که بايد با آن برخورد شود». جهانگيري اگرچه در آن مناظره هيچ پاسخي به اين اتهام قاليباف نداد؛ اما بعد از انتخابات رياست‌جمهوري و بازداشت برادرش در‌اين‌باره توضيحاتي را ارائه داد که در بالا به آن اشاره شد. محمدباقر نوبخت چند روز بعد از انتشار خبر بازداشت مهدي جهانگيري، گفته بود: «پرونده مهدي جهانگيري ربطي به دولت ندارد. در اين زمينه شاهد روح بزرگ و خويشتنداري برادرمان، آقاي اسحاق جهانگيري بوديد که با صراحت به قوه قضائيه اعلام کردند و خواستار پيگيري موضوع شدند. همان‌طور که آقاي جهانگيري هم با صراحت اعلام کردند، اين مسئله ارتباطي با دولت ندارد». تا امروز هيچ خبر و جزئياتي از اتهام مهدي جهانگيري مطرح نشده است و مسئولان دستگاه قضائي ازجمله محسني‌اژه‌اي، سخنگوي دستگاه قضائي، نیز دراين‌باره صحبتي نکرده‌اند. تنها خبر رسمي بازداشت مهدي جهانگيري در جايي است که به مکان آن هم اشاره‌اي نشده است.