ملاقات با محصوران فقط مختص يک نفر از آنها نيست

ايسنا: سخنگوي دولت روز گذشته در نشست خبري خود در پاسخ به اينکه چرا در ماه‌هاي اخير شاهد برگزاري ديدارهاي متعدد با مهدي کروبي بوده‌ايم؛ اما ديداري با ميرحسين موسوي انجام نشده است، گفت: «در اين زمينه دبير شوراي‌عالي امنيت ملي يا سخنگوي تعيين‌شده آن بايد اطلاع‌رساني کند؛ اما من مي‌گويم که درباره هر سه نفر از محصوران اين تصميم گرفته شده و خودم نيز تصور مي‌کردم که براي هر سه نفر آنان ديدارها انجام شود؛ اما پيگيري‌هاي لازم را انجام خواهم داد».
محمدباقر نوبخت، همچنين با اشاره به شکل‌گيري کمپين «ما پشيمان هستيم» در فضاي مجازي، افزود: «دولت متعلق به همه مردم است و ما از نظرات مردم آگاه هستيم؛ اما مي‌دانيم که عده‌اي لباس نقد پوشيدند و هيچ‌گاه در کنار دولت و ملت نبودند؛ پس آنهايي که امروز گفته‌اند ما پشيمان هستيم، بايد از آنان پرسيد که چه زماني رأي دادند که امروز پشيمان شدند».
او با تأکيد بر اينکه اموالي که در دست دولت است، اموال پدري ما نيست، عنوان کرد: «شايد اموالي که امروز در دست ماست، در دولت‌هاي قبلي اموال پدري بود؛ اما ما چنين ديدگاهي نداريم. ما با مردم لج نمي‌کنيم و خودمان را عقل کل نمي‌دانيم و با رويکردهاي پوپوليستي پاسخ مردم را نمي‌دهيم».
نوبخت با بيان اينکه نمي‌دانم چرا در کشور ما پرداخت ماليات سخت است، گفت: «برخي مي‌گويند دولت دستش را در جيب مردم کرده است؛ درحالي‌که ما بايد اشتغالي ايجاد کنيم تا مردم بتوانند ماليات هم پرداخت کنند. دولت بايد اين را بپذيرد که مي‌تواند منتقد داشته باشد؛ اما اين را که ميزان انصاف آن منتقدان درباره انتقادهايي که مطرح مي‌کنند، چقدر است، نمي‌دانم که البته اين هم موضوع تازه‌اي نيست؛ چرا‌که در بحث حقوق نامتعارف شاهد بوديد که چه مطالبي مطرح شد؛ اما مردم انتخاب خود را انجام دادند؛ چرا‌که به دولت اطمينان دارند». سخنگوي دولت، ادامه داد: «بنابراين اوضاع به‌اين‌صورت که در فضاي مجازي جلوه داده مي‌شود، نيست. مردم هنوز دولت را دوست دارند و اگر عده‌اي عنوان مي‌کنند که پشيمان هستند، به نظر مي‌رسد بايد از آنان پرسيد که شما چه زمانی رأي داديد؟ شايد خيلي از آنان جزء کساني نباشند که رأي داده بودند».


دولت اجازه نمي‌دهد مردم در گراني زندگي کنند
او با اشاره به اينکه سياست دولت بر کنترل بازار است، گفت: «دولت مگر اجازه مي‌دهد که مردم زير بار تورم و گراني زندگي کنند؟ دولت خود را مثل سال‌هاي گذشته موظف مي‌داند در برابر تورم و افزايش نرخ ارز مقاومت کند. اينکه ارزش ريال در برابر ساير ارزهاي خارجي پايين بيايد، موضوعي نيست که مقبول دولت باشد و اينکه گفته مي‌شود قرار است قيمت بنزين و مواردي نظير آن بيشتر شود، همه جزء گمانه‌زني‌هاست».
نوبخت با اعلام اينکه رئيس‌جمهور دستور دادند که مشکل افزايش قيمت تخم‌مرغ حل شود، عنوان کرد: «وزارت جهاد کشاورزي نيز در اين زمينه اقدامات به‌وقتي انجام داد. در‌حال‌حاضر مجوز واردات ۱۹ هزار تُن تخم‌مرغ داده شده است و ۱۲۰ هزار تُن ديگر نيز در حال مجوز‌گرفتن است و ۱۱۰ هزار تُن تخم‌مرغ هم ترخيص شده است. در چنين مباحثي است که بحث تفکيک وزارتخانه‌ها اهميت پيدا مي‌کند. به‌ویژه در کشور ما که کوچک‌ترين تغيير قيمتي باعث واکنش‌هاي اجتماعي مي‌شود. انتظار داريم مجلس محترم به اين موضوع التفات کند؛ هرچند که در‌هر‌صورت سياست دولت کنترل تورم است». او با تأکيد بر اينکه دولت در سال‌هاي گذشته از مجوز افزايش حامل‌هاي انرژي استفاده نکرد، افزود: «بر‌اساس قانون، اين اصلاح قيمت حق دولت است؛ اما دولت ريالي از اين پول را به خزانه نياورد و هر سال بين 10 تا 12 ميليارد تومان از محل خزانه را به درآمدهاي حاصل از افزايش حامل‌هاي انرژي اضافه و يارانه‌هاي مردم را پرداخت کرد؛ ولي براي سال آينده دولت تصميم دارد اين درآمد را صرف ايجاد اشتغال کند. بخش ديگري از اين افزايش قيمت‌ها را براي بافت‌هاي فرسوده در نظر گرفته‌ايم و قصد داريم اين بافت‌ها را بازسازي کنيم».
سخنگوي دولت درباره علت افزايش عوارض خروج از کشور نيز گفت: «در کشورهاي ديگر کسي ارز جابه‌جا نمي‌کند؛ چرا‌که همه کارت دارند؛ اما در کشور ما هفت ميليارد دلار ارز خرج مي‌شود. ما که نفت را نمي‌دهيم و با چمدان پول را تحويل نمي‌گيريم؛ پس اگر عده‌اي شبانه به کشورهاي همسايه سفر مي‌کنند، با چمدان پر از قاچاق کالا باز مي‌گردند و از سويي ما مي‌گوييم توليد داخلي رونق پيدا کند؛ اما بايد گفت که آيا با اين روش‌ها مي‌شود توليد داخلي را رونق داد؟».
نوبخت افزود: «ما نفس اين سفرها را نفي نمي‌کنيم؛ اما بايد زندگي کارگران را هم در نظر بگيريم؛ چرا‌که بازار از کالاهاي قاچاق پر شده است و البته درباره قانون افزايش عوارض خروج از کشور استثناهايي هم از قبيل دانشجويان و برخي ديگر از افراد وجود دارد».
دولت به دنبال شنود نيست
سخنگوي دولت در واکنش به سخنان سخنگوي قوه قضائيه مبني بر اينکه دولت خودش متقاضي امر شنود است، عنوان کرد: «مي‌دانيد که اين دولت به دنبال اينکه يک شهروند چه صحبتي مي‌کند، نيست؛ چراکه ما به حقوق شهروندان احترام مي‌گذاريم؛ اما باز هم از وزير اطلاعات درخواست مي‌کنم که درباره اين موضوع توضيح دهد».
او با اشاره به بودجه‌اي که دولت به حوزه‌هاي علميه اختصاص مي‌دهد، گفت: «نفس کمک‌کردن به اين مراکز علمي را نمی‌توان به چالش کشید؛ اما اينکه دولت بيشتر از اين به آنان کمک کند، هم ميسر نيست و بايد نظارتي از سوي دولت وجود داشته باشد که هزينه‌کردها مشخص شود و آنان نيز پاسخ‌گو باشند».
سخنگوي دولت درباره مشکلات ايران و عربستان، عنوان کرد: «مشکل‌مان با مردم و کشور عربستان نيست؛ بلکه با سياست‌هاي غيرانساني در عربستان مخالف هستيم و آنچه در چارچوب عرف ديپلماتيک بتوانيم انجام دهيم، انجام مي‌دهيم؛ چرا‌که ديپلمات‌های شجاعي داريم».