ادغام شرکت‌های بزرگ و افزایش سرعت معاملات درجهان


گروه بین الملل – فاطمه مهتدی : فعالیت های ادغام شرکت های بزرگ و جذب سرمایه در سراسر جهان برای چهارمین سال متوالی از 3 تریلیون دلار گذشت.به گزارش فایننشال تایمز، این آمار بسیار فراتر از انتظار بوده است و به گفته سرمایه گذاران و بانک ها این روند در سال 2018 سرعت بیشتری خواهد داشت. 
درآخرین ماه سال 2017 سه انتقال بزرگ مالی در شرکت های آمازون، فیس بوک و نتفلیکس رخ داد که نشانگر تلاش این سه شرکت برای ورود به بخش خبر بود. شرکت آمازون به زودی وارد تجارت دارو خواهد شد و با یکی از بزرگترین شرکت های دارویی آمریکا ادغام خواهد شد.این ادغام ارزشی برابر 69 میلیارد دلار دارد. 
دراین میان موج ادغام شرکت ها به استرالیا رسیده و خانواده لولی فروشگاه های زنجیره ای خود را در معامله ای 24.7 میلیارد دلاری به شرکت فرانسوی یونبیل رادامکو فروخت. درادامه این موج رابرت مورداک شرکت فاکس قرن 21 را در قراردادی 66 میلیاردی به شرکت دیزنی فروخت.به طور کلی معاملات شرکت ها در سال 2017 به 3.5 تریلیون دلار رسیده است.
براساس آمار تامسون رویترز، درسال 2017 معاملات 1 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است و پایین ترین رقم از سال 2014 بوده است با این حال آمار حاکی از آن است که برای چهارمین سال متوالی سطح معاملات جهانی از 3 تریلیون دلار گذشته است. به گفته این موسسه بیشتر این معاملات امسال بسیار دیر رخ دادند و انتظار می رود که این فعالیت ها در سال 2018 نیز بیشتر از گذشته باشد.
با توجه به تغییر استراتژی گسترده ادغام یا فروش شرکت های بزرگ دور از انتظار نیست.به طور مثال بانک گلدمن سشز به شرکت آمازون پیشنهاد خرید فروشگاه زنجیره ای غذایی whole food را داد که این معامله ارزشی برابر 13.7 میلیارد داشت. 
به گفته کارشناسان همه صنایع در جهان با اختلالی روبرو هستند و سعی در پاسخگویی درست یا تغییر در فن آوری خود دارند به همین دلیل بسیاری از شرکت ها درحال خرید دارایی های استراتژیک هستند تا موقعیت خود را در رقابت با دیگر شرکت ها در جهان تقویت کنند. آمریکا یکی از بیشترین مناطق فعال بوده و معاملاتی به ارزش 1.4 تریلیون دلار در آن صورت گرفته است.درمقابل معاملات در اروپا به 856.3 میلیارد دلار رسیده است .
این امر به دلیل رونق اقتصادی اروپاست که به بالاترین سرعت رشد اقتصادی در پنج سال اخیر رسیده است. از معاملات بزرگ خرید شرکت یونیلیور توسط شرکت کرافت هاینز به ارزش 143 میلیارد دلار بود. در منطقه آسیا پاسیفیک نیز معاملات شرکت های بزرگ با افزایش 11 درصدی به 911.6 میلیارد دلا رسید.این رقم در حالی بود که چین نتوانست معاملات بزرگی داشته باشد.با این حال تنش بین چین و آمریکا می تواند قابلیت شرکت های چینی برای سرمایه گذاری بیشتر در فن آوری آمریک را افزایش دهد. شرکت های چینی توانستند معاملات بزرگی در خارج از کشور داشته باشند که ارزش برابر 140.5 میلیارد دلار داشته است. انتظار می رود در سال آینده شرکت های زیرساختی و انرژی بیشترین ادغام و معاملات خرید و فروش را داشته باشند.
خروج اقتصاد جهان از بحران مالی ۲۰۰۸  
معاملات بزرگ میان شرکت های جهان نشانه ای از رشد اقتصادی و خروج از بحران مالی است. به گزارش بلومبرگ، به دنبال رشد غیرمنتظره اکثر اقتصادهای بزرگ توسعه یافته جهان، اقتصاد جهانی در سال 2017 استحکامی که بعد از بحران مالی سال 2008 به دنبالش بود را پیدا کرده است. 
یکی از غیرمنتظره ترین رشدها در حوزه یورو اتفاق افتاده و اقتصاد این حوزه در مسیر ثبت بزرگترین رشد اقتصادی یک دهه اخیر قرار دارد. رشد اقتصادی حوزه یورو در سال 2017 در حالی به 2.3 درصد رسیده که در ابتدای امسال این رقم 1.4 درصد پیش بینی شده بود.
حتی در انگلیس که پایین ترین نرخ رشد را در بین کشورهای گروه 7 به خود اختصاص داده، میزان رشد اندکی بالاتر از رقم مورد انتظار بوده است.این گزارش حاکی است، رشد اقتصاد جهانی در ابتدای سال 2017 میلادی 3.4 درصد پیش بینی شده بوده اما جدیدترین برآوردها از تحقق رشد 3.6 درصدی حکایت دارد.میزان رشد پیش بینی شده برای کشورهای کانادا، آلمان، فرانسه، ژاپن و ایتالیا در ابتدای سال نیز کمتر از جدیدترین برآوردها از رشد اقتصادی محقق شده در این کشورها بوده است. 
یک اقتصاددان معتقد است: «یک دهه طول کشید ولی بالاخره دنیا بحران را پشت سر گذاشت. اقتصاد جهانی بالاخره از یک استحکام عادی برخوردار شده و نرخ تورم دارد به وضعیت عادی بر می گردد سامی چار، اقتصاددان ارشد موسسه لومبارد اودیر در ژنو در این باره گفت: «یک دهه طول کشید ولی بالاخره دنیا بحران را پشت سر گذاشت... اقتصاد جهانی بالاخره از یک استحکام عادی برخوردار شده و نرخ تورم دارد به وضعیت عادی بر می گردد. بانک های مرکزی نیز اکنون قادرند به تدریج سیاست های حمایتی خود را کاهش دهند.» حال باید دید وضعیت برای سال 2018 چگونه است. 
بر اساس پیش بینی موسسه گلدمن ساکس، ریسک های اصلی متوجه چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2018 عمدتا سیاسی هستند که از جمله می توان به چالش های مربوط به مذاکرات نفتا، بلندپروازی های هسته ای کره شمالی و انتخابات در ایتالیا اشاره کرد. اما در عین حال تداوم وضعیت پولی انبساطی همچنان از تداوم رشد اقتصاد جهانی حمایت خواهد کرد. صندوق بین المللی پول برای اقتصاد جهانی در سال های 2018 و 2019 رشد 3.7 درصدی را پیش بینی کرده است.
برتری 3 اقتصاد آسیایی در جهان
مرکز مطالعات اقتصادی و تجاری در لندن اعلام کرد: در ۱۵ سال آینده اقتصادهای آسیایی، اقتصادهای بزرگ جهان را کنار زده و ۳ اقتصاد از ۴ اقتصاد بزرگ جهان آسیایی خواهند شد. 
راشاتودی، مرکز مطالعات اقتصادی و تجاری واقع در لندن اعلام کرد: چین در آینده نه‌چندان دور آمریکا را کنار زده و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد شد.این مؤسسه پیش‌بینی کرد به طور کلی اقتصادهای آسیایی به روند روبه‌رشد خود در سال 2018 و فراتر از آن ادامه خواهند داد.
موسسه تحقیاتی اقتصادی در گزارش خود تأکید کرده است: در سال 2027، هند با پشت سر گذاشتن انگلیس، فرانسه و آلمان پس از چین و آمریکا به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.
این مرکز مطالعاتی انگلیسی پیش‌بینی کرده است طی 15 سال آینده، به ترتیب چین، آمریکا، هند و ژاپن 4 اقتصاد بزرگ جهان می‌شوند و در سال 2032 نیز کره جنوبی و اندونزی با بیرون راندن ایتالیا و کانادا به جمع 10 کشور برتر اقتصادی جهان خواهند پیوست.
مؤسسه تحقیقاتی اقتصادی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، رشد اقتصادی چین در نیمه دوم قرن بیست و یک نیز ادامه خواهد یافت. پیشتر نیز موسسه مشاوره‌ای پرایس واتر هاوس کوپرز آمریکا پیش‌بینی کرده بود که چین در سال 2050 از آمریکا در بزرگی اقتصاد سبقت خواهد گرفت.از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است هند به‌زودی و در حدود سال 2022، از آلمان و انگلیس از نظر اقتصادی بزرگ‌تر خواهد شد.