الویری رئیس شد

برگزاری نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها
الویری رئیس شد
آرمان: روز گذشته نخستین جلسه پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها برگزار شد و مرتضی الویری با اکثریت آرا به ریاست شورا برگزیده شد؛ گرچه پیش از این نیز احتمال می‌رفت که او به این مقام برسد. در این جلسه که با حضور وزیر کشور برگزار گردید هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها متشکل از نائب رئیس، سخنگو و منشی‌های شورای عالی استان‌‌ها نیز انتخاب شدند تا این شورا در دور جدید با شناختن هیات رئیسه کار خود را آغاز کند.
نخستین اجلاس


پس از انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای شهر تهران بسیاری از نگاه‌ها به شورای عالی استان‌ها بود. در این راستا اسامی بسیاری مطرح شد از ابراهیم امینی نایب رئیس فعلی شورای شهر تهران تا مرتضی الویری و از آن زمان تاکنون گمانه‌زنی‌ها ادامه داشته است. روزهای زمستانی از پی هم گذشت تا نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها که با حضور وزیر کشور در محل وزارت کشور برگزار شد. در این جلسه که با صحبت‌های افشانی، معاون عمرانی وزارت کشور آغاز شد، پس از صحبت‌های وزیر، هیات رئیسه سنی در جایگاه قرار گرفتند. به گزارش ایسنا در این جلسه مرتضی الویری متولد 1327 به عنوان مسن‌ترین فرد به ریاست سنی شورا و پیمان موسوی متولد 1369 و حمید دامی‌نژاد متولد 1367 به عنوان جوان‌ترین افراد شورای عالی استان‌ها و به عنوان منشی انتخاب شدند. پس از قرار گرفتن هیات رئیسه سنی در جایگاه، سوگند اعضای شورای عالی استان‌ها توسط تمامی اعضا قرائت شد و شورای عالی استان‌ها وارد انتخابات هیات رئیسه اصلی شورای عالی استان‌ها شد.
رئیس شورای عالی
با برگزاری انتخابات میان اعضای شورای عالی استان‌ها در راستای اجرای ماده ۱۷ و صدر ماده ۱۸ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 انتخابات سال اول دوره پنجم شورای عالی استان‌ها برگزار شد. بر اساس این انتخابات مرتضی الویری نماینده استان تهران و عبدالرزاق موسوی نماینده استان فارس برای ریاست سال اول پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها اعلام آمادگی کردند که پس از برگزاری انتخابات از تعداد ۷۵ رای کل نمایندگان شورای عالی استان‌ها مرتضی الویری با ۳۸ رای (موسوی 33 رای) به عنوان رئیس سال اول پنجمین دوره از شورای عالی استان‌ها انتخاب شد. بر این اساس، در پایان رای‌گیری انتخاب ریاست شورای عالی استان‌ها در پنجمین دوره این شورا، از مجموع 75 رای ماخوذه، مرتضی الویری با 38 رای به ریاست این شورا رسید. این در حالی است که آرای موسوی نیز 33 و چهار رای ممتنع بود.
هیات رئیسه
در نخستین جلسه پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها، انتخابات نائب رئیس، سخنگو و شش منشی شورا برگزار شد که انتخابات هیات رئیسه به دور دوم کشیده شد. در دور دوم احمدی از قم با 42 رای به عنوان نائب رئیس این شورا و امیرشهلا از خراسان رضوی با کسب 40 رای به عنوان سخنگوی شورا انتخاب شدند. در ادامه جلسه رای‌گیری برای انتخاب منشی‌های شورای عالی استان‌ها برگزار شد که طی آن خانم امینی (تنها عضو خانم شورای عالی استان‌ها از کردستان) با ۴۹، گرگیج (سیستان و بلوچستان) با ۴۷ رای، نیکنهاد (گیلان) ۴۷ رای، میرزاد (البرز) ۴۱ رای، آقامولایی (گلستان) ۳۳ رای به عنوان پنج منشی شورای عالی استان‌ها انتخاب شدند. ششمین منشی نیز دو نفر جهانبخش از مرکزی و سامانی از چهارمحال و بختیاری هر دو ٢٩ رأی کسب کردند که هرکدام مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشد به عنوان منشی ششم انتخاب می‌شود.