علم‌الهدی به شورای‌عالی امنیت ملی احضار نشده

آرمان- حمید شجاعی: زمانی که عدم شفافیت در جامعه وجود داشته باشد هرگونه روایتی در این فضا مطرح می‌شود و چه بسا اخبار دروغ به راست و اخبار راست به دروغ تبدیل یا تعبیر شود. برای برخی البته چنین فضایی ناخوشایند نیست تا بتوانند به اهداف خود دست یابند. از این رو همگان به لزوم شفافیت در همه حوزه‌ها مخصوصا حوزه اطلاع رسانی و خبری تاکید دارند. در این راستا دیروز خبری مبنی بر احضار آیت‌ا... احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در فضای مجازی منتشر و اینگونه نشان داده شد که غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران چنین خبری را در کانال تلگرامی خود قرار داده است. پس از این ماجرا دفتر آیت‌ا... علم‌الهدی این مساله را تکذیب کرد و کرباسچی نیز در اظهارات خود از نداشتن کانال تلگرام گفت. باید دید این شایعات تا کجا پیش خواهد رفت.
شفافیت رسانه‌ای
طی چند روز گذشته برخی شهر‌های کشور شاهد تجمعات مردم برای پیگیری مطالبات معیشتی بوده است که به علت فشار اقتصادی و اعتراض به گرانی‌ها شکل گرفت. این تظاهرات ابتدا در مشهد مقدس رخ نمود و تمام اذهان را متوجه این شهر کرد. در این راستا گرچه مطالبه مطرح شده در مشهد اقتصادی بود اما کم‌کم مضامین دیگری نیز به شعارها راه یافت و مطالبات بحق اقتصادی را رنگ و بوی سیاسی بخشید. در چنین وضعیتی در فضای مجازی خبری منتشر شد که آیت‌ا... علم الهدی امام جمعه مشهد به شورای عالی امنیت ملی فراخوانده شده و علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) به او تذکر داده است. این خبر به سرعت ابعاد گسترده‌ای یافت و فضای مجازی را درنوردید. پس از انتشار این خبر دفتر امام جمعه مشهد با انتشار تکذیبیه‌ای خبر منتشر شده را رد کرد و از پیگیری قضائی این مساله خبر داد. گرچه برخی مدعی شده‌اند که کانال غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نقطه آغاز این خبر بوده اما او چنین مساله‌ای را قویا تکذیب کرده است. این روزها بازار شایعات و اخبار جعلی در همه حوزه‌ها داغ است و کانال‌های مختلف در فضای مجازی بدین علت که بخواهند بازدید خود را افزایش دهند بعضا به انتشار اخبار کذب و شایعات بی‌پایه و اساس مبادرت می‌ورزند و این مساله موجب ایجاد سوءتفاهم می‌گردد. تردیدی نیست که برای حفظ آرامش و امنیت جامعه باید از دامن زدن به شایعات پرهیز کرد.
تکذیب دفتر علم‌الهدی


در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی درباره به احضار آیت‌ا... علم‌الهدی امام جمعه مشهد به شورای عالی امنیت ملی تکذیبیه‌ای از سوی دفتر وی منتشر شد. متن این تکذیبیه بدین شرح است: «امروز صبح اخباری در خصوص احضار یا اخطار به آیت‌ا... علم‌الهدی از سوی شورای عالی امنیت ملی در برخی رسانه‌ها منتشر شده است. این در حالی است که آیت‌ا... علم‌الهدی شب گذشته در مراسم گرامیداشت نهم دی‌ماه در مدرسه علمیه نواب مشهد سخنرانی داشت و اخبار مربوط به این مراسم در رسانه‌ها موجود است لذا این خبر و اصل ارتباط این نهاد امنیتی با ایشان تکذیب می‌شود.» در بخش دیگری از این تکذیبیه آمده است: «با توجه به جوسازی‌های اخیر علیه نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی که از روز پنجشنبه و همزمان با سفر استانی ایشان به سبزوار آغاز، با انتشار اخبار کذب در فضای مجازی دنبال و به وارد آوردن مطالب کذب نسبت به نهاد عالی امنیتی کشور ادامه پیدا کرده است، در صورت عدم عذرخواهی مدعیان و منتشرکنندگان این اخبار، دفتر آیت‌ا... علم‌الهدی علیه آنان پیگیری قضائی خواهد نمود.»
کانال تلگرام ندارم
در پی خبری که در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه در کانال دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی آمده که امام‌جمعه مشهد به شورای عالی امنیت ملی فراخوانده شده است، غلامحسین کرباسچی این خبر را اساسا تکذیب کرد. ایلنا نوشت: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، درباره خبر منتشر شده در یکی از رسانه‌های بیگانه خارج از کشور مبنی بر این که دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در کانال تگلرامی خود اعلام کرده است امام جمعه مشهد در ارتباط با تجمعات اخیر به شورای عالی امنیت ملی فرخوانده شده است، تاکید کرد: من کانال تلگرامی ندارم که بخواهم چنین خبری را در آن منتشر کنم، این خبر را کامل تکذیب می‌کنم. کرباسچی تاکید کرد: شاید در حد سوال از دوستان درباره این موضوع پرسیده باشم اما آن را در کانال تگلرامی نداشته‌ام منتشر نکرده‌ام.