عارف: صدا و سیما تغییر رویه بدهد

آرمان: رسانه‌ ملی، بازهم در یک بزنگاه حساس، نتوانست از پس انتظارات عمومی برآید. صدا و سیما که باید در روزهای سخت همواره نقش آرامش‌بخش و اطمینان‌ساز داشته باشد، چندان موفق نبود. گسترش شبکه‌های مجازی و فعال شدن 50 میلیون کاربر و همچنین ضریب نفوذ بالای 71 درصد (به روایت علی جنتی در پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات) به منزله هشدار برای جلوگیری از تشدید رفتار سلیقه‌ای بوده است. برخی رفتارها، چه در شبکه‌های خبری و چه در خبرهای کوتاه نظیر «60 ثانیه» می‌تواند حساسیت‌برانگیز باشد. به بیان دیگر نمی‌توان تامین کننده دیدگاه‌ها و منافع یک جریان خاص بود و اکنون زمانی است که بایدفضا برای طرح مطالبات عمومی فراهم باشد تا صدای مردم به گوش تمامی مسئولان برسد. بسیاری از فعالان سیاسی نسبت به عملکرد رسانه ملی حساسیت خود را ابراز کرده‌اند.
تغییر رویه
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با ایسنا خواستار تغییر رویه این نهاد نسبت به پوشش دقیق اخبار شد. عارف اظهار کرد: گله‌ای از صدا و سیما داریم و واقعا باید در رفتار و کردارش در دهه‌های گذشته تجدید‌نظر کند. در واقع رسانه ملی باشد، منافع ملی را درک کند. وی در پایان خاطر نشان کرد: وظیفه رسانه ملی باید تقویت منافع ملی و تقویت انسجام و وحدت ملی باشد. نه اینکه در جایگاه بلندگوی یک جریان سیاسی قرار گیرد. این مساله نه در شأن رسانه ملی است و نه مردم قبول می‌کنند. مردم وقتی صحبت می‌کنند بخشی از مشکلاتشان تبعیض، دوگانگی در برخورد و معیارهای دوگانه است که در برخی از نهادها به خصوص رسانه ملی با آن روبه‌رو هستند و این باید اصلاح شود. علی مطهری در کانال تلگرامی خود خواستار برخورد با تخریب‌کنندگان اموال عمومی شده است. گفتنی ا‌ست که نایب رئیس مجلس، پیش‌تر نیز از اینکه چنین رسانه‌ای تریبونی برای بیان همه دیدگاه‌ها نباشد، هشدار داده بود.
فضای پاسخگویی


حشمت‌ا... فلاحت پیشه به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و همچنین استاد علوم سیاسی دانشگاه، خواستار ایجاد فضایی برای طرح مطالبات عمومی در صدا و سیما شد. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن اشاره به نقش رسانه‌های خارج از کشور در تحریک و ایجاد روحیه توطئه‌گری، خاطرنشان کرد: رسانه‌های خارجی سعی می‌کنند از تجمعات مردم در ایجاد آشوب در داخل استفاده منفی کنند و با مداخلات منفی خود که هیچگاه با حسن نیت همراه نبوده است، به مطالبات مردم ابعاد دیگری بدهند. وی در پایان گفت: رسانه‌های داخلی و رسانه ملی باید اعتماد مردم را جلب کنند به‌طوری که فضا را برای پاسخگویی مسئولان فراهم کنند و از طرفی صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند.
انعکاس
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگر مسئولان پای حرف‌های مردم بنشینند و نهادهایی مانند فرمانداری‌ها با ارائه مجوزهایی اعتراضات مردمی را هدایت کنند، جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی از اعتراضات مردمی گرفته می‌شود، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما این اعتراضات را انعکاس دهند. وی ادامه داد: دراین شرایط اصحاب قدرت باید پای حرف‌های مردم بنشینند. رسانه‌ها هم وظیفه دارند تا این اعتراضات را بازتاب دهند، اگر توامان این اتفاق بیفتد، سوپاپ اطمینانی برای جمهوری اسلامی خواهد بود. مصباحی مقدم در پایان به ضرورت جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از اعتراضات مردمی نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه نگذاریم معاندان از اعتراضات مردمی سوءاستفاده کنند باید این اعتراضات توسط صداوسیما، احزاب و نهادهای مسئولی مانند فرمانداری‌ها هدایت شود؛ به این صورت که افراد موثر بتوانند مجوزهایی را برای برگزاری تجمعات و یا بیان اعتراضاتشان دریافت کنند و توسط رسانه‌ها هم بازتاب داده شود تا مسئولان هم ان‌شاءا... به آنها ترتیب اثر بدهند.
هست‌ها و بایدها
صدا و سیما بیش از 35 کانال تلویزیونی و نزدیک به 40 کانال رادیویی در سطوح استانی در اختیار دارد. همچنین دو خبرگزاری صدا و سیما و باشگاه خبرنگاران جوان و روزنامه جام جم نیز در اختیار صدا و سیماست. با توجه به این امکانات وسیع به‌نظر می‌رسد باید تلاش مدیران صدا و سیما برای استفاده بهینه از این امکانات گسترده در جهت رساندن صدای مردم به مسئولان بیشتر از قبل باشد.