آشوب و اغتشاش براي جبران شکست‌هاي راهبردي

حوادث، اعتراضات و در نهايت اغتشاش‌ها و آشوب‌هاي خياباني در چند روز گذشته در تهران و برخي ديگر از شهرهاي کشور، از ابعاد و زواياي مختلف قابل بررسي است. فهم دقيق ماهيت اين وقايع، به حل مسائل کشور کمک کرده، راه‌هاي دخالت بيگانه در امور داخلي ايران را مسدود مي‌سازد. بنابراين اولويت اول مسئولان کشور، دستگاه‌هاي متولي نظم و امنيت، نخبگان و جريان‌هاي سياسي، تمرکز بر درک درست از چيستي و چرايي اين حوادث است. با توجه به همين مطلب راهبردي، به چند نکته اشاره مي‌شود:
1- اعتراضات گروه‌هايي از مردم در تهران و يا ديگر شهرها به خاطر مشکلات مالي و اقتصادي يک امر کاملاً طبيعي و رايج در تمامي کشورهاي دنيا است. بديهي است که مسئولان بايد صداي اين معترضان را شنيده، به تناسب ماهيت موضوع مورد اعتراض، براي حل مشکل‌ معترضان تلاش كنند و آنان را نسبت به حل مشکلشان اميدوار سازند. براي مثال، مشکلاتي که برخي از مؤسسات مالي – اعتباري براي تعدادي از مردم پديد آورده‌اند، اين بخش از مردم را به شدت نگران آينده سرمايه خود ساخته است. مسئولان مربوط بايد در تعامل سازنده با اين افراد،‌ آنان را نسبت به تأمين پولشان از سوي دولت در يک دوره زماني اميدوار سازند. 
2- بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد که آشوب‌ها و اغتشاشات در تهران و ديگر شهرها، ماهيتي کاملاً متفاوت از اعتراضات به خاطر مشکلات مالي و اقتصادي دارد. به عبارت ديگر، اغتشاشگران کساني متفاوت از ناراضيان وضعيت سخت اقتصادي و معضلات معيشتي هستند. بايد ماهيت اين افراد و عقبه آنان را به درستي شناخت. در طول سال‌هاي گذشته و ماه‌هاي اخير، هر از چندي تجمعات اعتراضي به خاطر مسائل صنفي، عدم پرداخت حقوق و يا به خاطر احساس مال‌باختگي سپرده‌گذاران در مؤسسات مالي-اعتباري، انجام گرفته، لکن در هيچ يک از اين تجمعات اموال عمومي به آتش کشيده نشده، پرچم ايران را به عنوان نماد ملي آتش نزدند، به حسينيه‌ها و مساجد حمله‌ور نشدند و شعارهاي ساختارشکن سر داده نشده است. در گذشته اين تجمعات موردي بوده و پس از مدتي بدون تبديل شدن به خشونت، پايان يافته است. اما در روزهاي گذشته ظرف 48 ساعت در دهها شهر کشور و از جمله در تهران، گروه‌هايي با شعارهاي خاص به اغتشاش و تخريب اموال عمومي پرداختند. سؤال اين است که اين گروه‌ها و افراد چگونه با هم هماهنگ شدند؟ از کجا فرمان گرفته‌اند؟ از کجا تحريک شده‌اند؟ 
3- اسناد و مدارک نشان مي‌دهد اتاق فرمان اين آشوب‌ها همانند اغتشاشات سال 88، در خارج از کشور قرار دارد. در قرارگاه اصلي اين اغتشاشات، مثلث شوم امريکا، رژيم صهيونيستي، رژيم سعودي با مشاورت راهبردي پير استعمار انگليس خبيث قرار دارند. اظهار نظرهاي اين روزهاي مقامات اين کشورها در حمايت از اغتشاشگران، به وضوح عقبه اصلي آشوبگران را معرفي مي‌کند. ترامپ از اين اغتشاشات به گونه‌اي به وجد آمده که ظرف 24 ساعت، سه مرتبه در توئيت خود از آشوبگران حمايت و آنان را به ادامه مبارزه با نظام ايران تشويق مي‌کند!


4- فضاي سايبر، کانال‌هاي ارتباطي چون تلگرام، سايت‌هايي چون آمدنيوز، برخي از شبکه‌هاي اجتماعي ساخته شده در فضاي مجازي، شبکه منافقين، سلطنت‌طلب‌ها، تکفيري‌ها و... ابزار و وسايل ارتباطي اين قرارگاه آشوب با عناصر ميداني در ايران است. دعوت‌هاي اصلي براي تجمع و آشوب در شهرهاي مختلف در محل‌ها و ساعت‌هاي معين، از طريق همين ابزارها انجام شده است. بررسي‌هاي دقيق نشان مي‌دهد، 27 درصد هشتگ‌هاي تظاهرات در سراسر کشور، از کشور عربستان توئيت شده است. 
5- اما نکته بسيار مهم، دليل اين نوع تحرکات و اقدامات مداخله‌گرانه در امور ايران، از سوي کشورهاي مذکور است. گر چه کشورهاي مورد اشاره در 38 سال گذشته، همواره عليه ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي توطئه کرده‌اند؛ لکن دلیل تحرکات اخیر آنان، شکست‌های راهبردی وارده بر این کشور‌‌ها در منطقه غرب آسیا است. مثلث امریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌سعود به همراه انگلیسی‌ها، بازنده اصلی تحولات منطقه راهبردی غرب آسیا هستند. اکنون جمهوری اسلامی به بالا‌‌ترین سطح نفوذ در منطقه دست یافته است. محور مقاومت بیش از پیش قدرت یافته، در پرتو این قدرت رژیم صهیونیستی و آل‌سعود احساس خطر برای بقا دارند. امریکایی‌‌ها رویای سلطه بر جهان را از طریق سلطه بر خاورمیانه، بر باد رفته می‌بینند.در چنین شرایطی است که این کشورها، تمام توان خود را به صحنه آورده‌اند تا شاید بتوانند ثبات و آرامش ایران را بر هم زنند. تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا چند روز پیش، با صراحت اعلام کرد امریکا به دنبال تغییر رژیم ایران با کمک به عناصری در داخل ایران است! نکته بسیار قابل توجه، تلاش ترامپ برای تشدید ناآرامی‌‌ها به زعم خود در ایران، از طریق ربط دادن مشکلات اقتصادی ایران با مواضع منطقه‌ای جمهوری اسلامی است. وی در توئیت خود می‌نویسد: «شهروندان ایرانی از فساد حکومتی و اتلاف دارایی‌های ملت برای تأمین مالی تروریسم خارجی به تنگ آمده‌اند!‌» 
آقای ترامپ در حالی اینچنین به تحریک جوانان ایرانی می‌پردازد که، اکثریت قاطع ملت ایران به خوبی می‌دانند اگر جمهوری اسلامی هوشمندانه در منطقه عمل نمی‌کرد و مدافعان حرم به مبارزه قاطع با گروهک‌های تکفیری - تروریستی همت نمی‌گماشتند، اکنون ایران وضعیتی به مراتب بدتر از سوریه و عراق پیدا کرده بود. بسیار روشن است که امریکایی‌‌ها از طریق این آشوب‌ها، می‌خواهند نفوذ و موقعیت منطقه‌ای ایران را، با چالش مواجه سازند. با صراحت و قاطعیت می‌توان گفت، در پرتو هوشمندی مردم و مسئولان کشور، این تیر امریکا و متحدینش به سنگ خورده، آنان آرزوی بی‌ثبات‌سازی ایران را برای جبران شکست‌های راهبردی خود در منطقه، به گور خواهند برد.