ملت بساط آشوبگران را جمع مي‌کند

به گزارش ايرنا، دكتر روحاني روز گذشته در جلسه‌اي با رئيسان كميسيون‌هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي، ضمن بيان ضرورت تداوم جلسات مشترك با رؤساي كميسيون‌هاي مجلس و اهميت اين نشست‌ها در هماهنگي نزديك‌تر ميان دولت و مجلس، به موضوع حوادث چند روز گذشته در كشور اشاره كرد و گفت: در چند ماه گذشته ما يك انتخابات بسيار شكوهمند و شايد رقابتي‌ترين انتخابات را بعد از پيروزي انقلاب اسلامي داشتيم. وي افزود: حضور و مشاركت گسترده مردم در سراسر كشور در اين انتخابات كه حتي با يك مسئله امنيتي يا نزاع و برخوردي ميان مردم مواجه نبود، بسيار چشمگير بود و گروه‌هاي حاضر در جامعه هر كدام نظر خودشان را مي‌گفتند. اين روند و برگزاري يك انتخابات عظيم و پرشكوه و با حضور گسترده مردم، پيروزي بزرگي براي ملت و انقلاب و كشور بعد از حدود 39 سال بود. روحاني با بيان اينكه وحدت و اتحاد نزديك بين نيروهاي مسلح و دولت و در مرحله بعد نيز موفقيت و پيروزي سياسي بزرگ ملت ايران در دنيا، خوشايند دشمنان ما نبود، تصريح كرد: امريكايي‌ها كمر بستند كه برجام را از بين ببرند، با ملت ما مبارزه كنند و تحريم ايجاد كنند اما دنيا در برابر امريكا ايستاد و در اولين گام شكست بزرگي خوردند. 
برجام فراز و نشيب دارد
رئيس قوه مجريه يادآور شد: موضوع برجام فراز و نشيب دارد، طبيعي و معلوم است موضوعي كه يك طرف ما، قدرت‌هاي بزرگ هستند، مخصوصاً يكي از آن كشورها امريكاست كه با ما دشمني دارد، فراز و نشيب داشته باشد. روحاني ادامه داد: به هر حال امريكا شكست بزرگي در برابر متحدانش و حتي اروپا متحمل شد. فقط يكي دو كشور و يك رژيم منفور غاصب از امريكا حمايت كردند و همه دنيا در برابر اين كشور ايستاد. اين يك پيروزي بزرگ، عظيم و بين‌المللي براي همه ما بود و دنيا هم اين پيروزي را ديد. وي خاطرنشان كرد: مسئله بعدي موفقيتي بود كه براي ثبات و امنيت منطقه و براي از بين بردن تروريسم به دست آورديم، هيچ‌كس ترديد ندارد كه ايران در مبارزه با تروريسم در منطقه، نقش مهم و اساسي داشته است. امروز هم براي صلح، آينده سوريه، ثبات بيشتر عراق، ثبات بيشتر در لبنان و براي دفاع از مظلومان، همه جا ايران نقش مثبت دارد. رئيس دولت دوازدهم با بيان اينكه مجموعه اينها براي دشمنان ايران سخت بود، تصريح كرد: مي‌گفتند كه شايد همه اينها هست، ‌ولي كشور از لحاظ اقتصادي و اجتماعي دچار شكست مي‌شود. شما نمايندگان و رؤساي كميسيون‌هاي مجلس مطلع هستيد، شرايط ما از شرايط متوسط دنيا بهتر است. چرا نبايد بگوييم، وضع اقتصادي ما از وضع اقتصادي متوسط دنيا بهتر است. 
با صلابت از مشكلات عبور مي‌كنيم


رئيس قوه مجريه تصريح كرد: ملت ايران با صلابت، به خوبي از اين مشكلات عبور خواهد كرد. ملت ما يك اقليت و گروه كوچك را كه بيايند كاري انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌هاي انقلاب توهين كرده و تخريب اموال عمومي بكنند، به خوبي جمع مي‌كند. ملت بزرگ ما هم از چنين حوادثي زياد ديده و هم به راحتي از اينها عبور كرده است، اينها كه چيزي نيست. روحاني افزود: دشمن در برابر پيشرفت‌ها و عظمت‌هاي ملت ساكت نمي‌ماند، البته اغفال‌شده‌هايي هم در جمع معترضان هستند كه خواسته بحق دارند، حالا مشكل دارند. مؤسسات غيرمجاز و تعاوني‌ها كه ربطي به اين دولت نداشته و حتي مجوز بانك مركزي را هم نداشتند، اينها مجوز‌هايشان مجوزهاي تعاوني براي دهه 80 و قديمي است، اشكالات و مشكلاتي داشتند، دولت براي اينكه اين مسائل را حل كند، تاكنون 11هزار ميليارد تومان، پول گذاشته، اين بار سنگيني بر دوش دولت است. ما اين كار را كرديم. به عهده ما نيست. مگر بايد اين را دولت حل كند؟ 
وي با يادآوري اينكه در بحث اشتغال هنوز تا زماني كه مشكل بيكاري را حل كنيم، فاصله داريم، گفت: مردم مشكلات دارند. طبيعي است، بايد اين مشكلات را حل و فصل كنيم، بنابراين يك عده اعتراض يا انتقاد دارند. بحق انتقاد دارند، منتها بايد طريق و مسير درست و قانوني را براي بيان انتقاد انتخاب كنند. يك عده‌اي در اين وسط آمدند دارند با تحريك ديگران سوء استفاده مي‌كنند. آن هم معلوم است كه براي چيست؟ رئيس‌جمهوري با بيان اينكه بهترين پاسخ در برابر اينگونه حوادث، چه مشكلات و چه اينگونه مسائل وحدت ملي ماست، اضافه كرد: اولين مصداق وحدت هم وحدت مسئولان است، يعني مجلس، دولت، قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و همه افرادي كه در اين كشور مسئوليت دارند، همه بايد كنار هم قرار بگيرند و متحد و يكصدا شوند. روحاني با اشاره به وعده دولت به مردم در راستاي از بين رفتن فقر مطلق در كشور اظهار داشت: اجراي اين كار نياز به منابع دارد و طرح دولت در بودجه اين است كه در سال آينده به مردم اعلام كنيم كساني كه درآمد آنها از حداقل مستمري كه به افراد ضعيف داده مي‌شود، كمتر است، ثبت‌نام كرده و ما به آنها كمك كنيم.  تهديدات را بايد به فرصت تبديل ‌كنيم
وي لايحه بودجه سال 97 را برنامه يك ساله دولت بر مبناي چهار سال برنامه‌اي كه به مردم وعده داده است، عنوان كرد و افزود: امسال سال انتخابات نيست و در موقعيت خوبي قرار داريد، حال اگر در بهترين موقعيت مجلس و دولت نمي‌توانيم مسائل را حل كنيم، معنايش اين است كه نمي‌توانيم اين پنج مشكل بزرگ را حل كنيم و به يك نقطه بسيار خطرناك و ناجور خواهيم رسيد. رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه همه ما موقتي بوده و كشور و مردم ماندني و ماندگار خواهند بود، اظهار داشت: معتقدم آنچه اين چند روز واقع شده ظاهرش يك نوع تهديد بوده كه بايد آن را به فرصت تبديل كنيم و ببينيم مشكل چيست چراكه همه اينها كساني نيستند كه از خارج دستور گرفته باشند بلكه عده‌اي از آنها مردمي هستند كه به خاطر احساسات و مشكلات‌شان به خيابان‌ها آمدند. 
روحاني ادامه داد: مردم تنها به خاطر مشكلات اقتصادي به خيابان نيامده‌اند و فقط پول و نان و آب نمي‌خواهند، يكي از خواسته‌هاي مردم اين است كه فضا را بازتر كنيم. وي خاطرنشان كرد: وقتي خودمان همديگر را تضعيف كنيم يعني دولت، مجلس را تضعيف كند، ما دو تا با هم قوه قضائيه را تضعيف ‌كنيم و قوه قضائيه هم همه ما را تضعيف كند، آيا در چنين صورتي مي‌توانيم پيش برويم، قطعاً نمي‌توانيم پيش برويم وقتي خدمات‌مان را كم بيان مي‌كنيم. روحاني تصريح كرد: اگر همه با هم شويم، من ترديد ندارم مردم از ما حمايت مي‌كنند، مردم 80 ميليون جمعيت هستند كه اگر روزي لازم باشد اين مردم در روزهاي آينده بيايند و از نظام حمايت كنند، خواهيد ديد كه چه جمعيت ميليوني در خيابان خواهد آمد، معلوم است اينها به معناي مردم نيستند اما اين هم معنايش اين نيست كه ما نسبت به صداي انتقاد و اعتراض بي‌توجه باشيم و گوش نكنيم بلكه بايد گوش و اين را به يك فرصت تبديل كنيم. ببينيم مسئله و راه‌حل آن چيست؟ دنبال آن راه‌‌حل بگرديم و حل و فصل كنيم. همچنين در اين جلسه رؤساي كميسيون‌هاي تخصصي مجلس درباره مسائل سياست خارجي و ارتقای امنيت ملي، طرح نظام سلامت و تقدير از اين اقدام دولت، گزارش كميسيون اصل 90 در زمينه وظيفه نظارتي مجلس و تأكيد بر توجه سران سه قوه به گزارش‌هاي اين كميسيون در راستاي حل مشكلات مردم، توجه به حُسن عملكرد سه قوه، شرايط پروژه‌هاي عمراني و طرح‌هاي نيمه‌تمام، توجه به بافت‌هاي فرسوده، انرژي و محيط زيست و لوايح مربوط به نظام انتخاباتي و امور شوراها وديدگاه‌هاي خود را با رئيس‌جمهور در ميان گذاشتند.