رسیدگی به اعتراضات بحق مردم


به دنبال اعتراضهای اخیر، عده ای فرصت طلب وارد جمع معترضان شدند و مسیر اعتراض سالم را به حاشیه بردند. پس از آن مردم با حضور در راهپیمایی های گسترده در سراسر کشور نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند. اما ائمه جمعه در سراسر کشور نیز به این حاشیه پرداختند. خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه در این شلوغی‌ها حرف حق نباید گم شود، گفت: روحانیت همراه با محرومین و کارگران است و همراه با کسانی است که مشکل معیشت دارند. من خواهش می‌کنم اینجا بازی جناحی در نیاورند. مردم آزادی می‌خواهند، آزادی نیست.به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تشریح برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درخصوص ناآرامی‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر تصریح کرد: نقشه این بود که پول را عربستان داد. طراحی را امریکا داشت. قرار بود از اتاق امریکا در هرات و اربیل، کم کم سلاح به ایران بیاید و در بهمن کار را تمام کنند. وی با بیان اینکه شروع اغتشاشات از اعتراضات بود، خاطرنشان کرد: اعتراضات اصلش به‌حق بود. مالباخته‌ها بودند. می‌گفتند موسسات اعتباری اگر مجوز داشته، باید پولش را بدهید که می‌گویند ۹۸ درصد پولش را داده‌ایم. اگر هم مجوز نداشته چرا پنج سال است که کرکره‌اش را پایین نکشیدید. این اعتراض ناحقی نیست.خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه مردم می‌گویند مرگ بر گرانی، ما هم می‌گویم مرگ بر گرانی، ابراز داشت: کیست که از گرانی خوشش بیاید. کارگر می‌گوید ما چند ماه است حقوق نگرفتیم. کسی نمی‌گوید ناحق است ولی این مسائل باید قانونی باشد. اصل ۲۷ قانون اساسی می‌گوید راهپیمایی به شرط عدم حمل سلاح آزاد است ولی باید مجوز بگیرند.وی با اشاره به فضای مجازی خاطرنشان کرد: فضای مجازی بود که آتش بیار معرکه بود. فضای مجازی بود که می‌گفت کجا شلوغ است و کجا شعار می‌دهند. شما دیدید وقتی فضای مجازی بسته و محدود شد، فتنه هم فروکش کرد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند بجای لجنزار متعفنی که به نام تلگرام است، فضای مجازی سالم در دست جامعه قرار بگیرد و امنیت، اخلاق، ایمان و سلامت جامعه را حفظ کنیم. نگوییم موقتا قطع کردیم و دوباره برمی‌گردیم، دوباره این شیاطین برگرددند، همان آش است و همان کاسه.وی خطاب به دستگاه قضایی نیز بیان کرد: از دستگاه قضایی انتظار داریم با فریب‌خوردگان با رافت، رحمت و برادری برخورد کند اما آنهایی که معاندانه وارد شدند و بر موضعشان هستند، امریکایی هستند. به امریکایی‌ها رحم نکنید و یک مجازت عبرت‌آمیز برای آنها درنظر بگیرد.
بهره‌برداری سیاسی از مشکل مردم
از سوی دیگر امام جمعه مشهد گفت: ناپاکانی که به حریم کشور جسارت کردند، ایرانی نبودند بلکه خارجی بودند ولو شناسنامه ایرانی داشتند، مزدور خارجی بودند.به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی در نماز جمعه مشهد افزود: از زمان هخامنشیان سابقه ندارد در داخل کشور به دست یک ایرانی پرچم ایران به آتش کشیده شود. حتی زمان جنگ با رژیم ستم‌شاهی که عزیزان ما را می‌کشتند پرچم شیر و خورشید شاه را به عنوان انقلابی‌گری آتش نزدند. ناپاکانی که به حریم کشور جسارت کردند، ایرانی نبودند بلکه خارجی بودند ولو شناسنامه ایرانی داشتند، مزدور خارجی بودند.امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه در میان اغتشاشگران یک مشت بچه ۱۵ و ۱۶ ساله نادان هم هستند گفت: اما فردی که پرچم را آتش زد، بچه نبود بلکه یک ناپاک و مزدور اجنبی‌پرست بود. برای همین هم تقاضا می‌کنم عزیزان ما در عرصه‌های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی منهای یک عده ناآگاه که ندانسته این کارها را کردند، با سرشاخه ناآرامی‌های اخیر که اکثر آنها شناسایی شدند برخورد آمریکایی و یهودی صهیونیست کنند.
نقش برجسته مردم
امام جمعه اردبیل نیز بزرگترین مولفه قدرت جمهوری اسلامی را به میدان آمدن خودجوش ملت در بحران دانست و گفت: آمریکا از همین عصبانی است و ما به آنها می گوییم شما بازهم ملت ایران را نشناختید تا این ملت در صحنه است هرچه تلاش می کنید، به جایی نخواهد رسید.آیت الله سید حسن عاملی افزود: حمایت صریح کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، اسرائیل و عربستان از اغتشاش، به وضوح عقبه اصلی آشوب را مشخص کرد، در چنین حالتی ملت ما با بصیرت تمام وارد میدان شدند و دندان طمع دشمن را کشیدند.
امنیت با هزینه زیاد
امام جمعه سنندج نیز نظم، امنیت و آرامش در جامعه را حاصل خون شهدا و از خودگذشتگی ایثارگران و مشارکت مردم دانست و گت : این امنیت با هزینه زیاد بدست آمده بنابراین مردم و مسئولان باید با تمام وجود برای حفظ آن تلاش و همکاری کنند.ماموستا عبدالرحمن خدایی اظهار کرد: مردم و مسئولان باید برای حل مشکلات و رفع نارسایی ها نیز با هم تعامل و هم فکری داشته باشند.


لزوم مکانی برای اعتراض
امام جمعه ساری نیز با اشاره به تلاش دشمن برای بهره برداری از ناآرامی های اخیر ، گفت: باید اماکن خاصی با نظارت برای اعتراضات مردمی در نظر گرفته شود.آیت الله نورالله طبرسی افزود : باید چنین مکانی وجود داشته باشد تا شهروندان آزادانه هرگونه انتقاد از عملکرد مسئولان را بیان کنند.
اطاق فرمان در خارج از کشور
امام جمعه شیراز نیز با اشاره به ناآرامی های اخیر در برخی نقاط کشور گفت:اتاق فرمان این ناآرامی ها با استفاده از فضای مجازی درخارج از ایران هدایت می شد.حجت الاسلام محمد حسن مرادی با تاکید بر اینکه فضا مجازی هم فرصت و هم تهدید است، افزود:نا آرامی های اخیر که بصورت محدود در برخی نقاط کشور رخ داد 26 درصد از داخل کشور و 74 درصد از خارج از کشور تحریک و هدایت می شد.
مطالبات مردم تمام نشده است
امام جمعه موقت اصفهان نیز اظهار کرد: با پایان یافتن فتنه اخیر، مسئولان فکر نکنند مطالبات مردم تمام شده است، ما موظفیم از مطالبات به حق مردم دفاع و حمایت کنیم.آیت الله سید ابوالحسن مهدوی افزود:دشمنان قسم خورده کشور در این هفته ملاحظه کردند که با وجود افزایش تحریم ها، دسیسه ها و دروغ ها به نظام همچنین نقشه های منافقان و صدور قطعنامه های جدید علیه ایران، جمهوری اسلامی با اقتداری بیش از پیش توطئه های آنها را خنثی کرد.
ظلم ریشه کن شود
امام جمعه ارومیه نیز با اشاره به اینکه مسئولان از مطالبه های مشروع مردم حمایت می کنند، گفت: رسیدگی به محرومان و فقرا نیز باید در اولویت قرار گیرد تا ظلم ریشه کن شود.حجت الاسلام سیدمهدی قریشی افزود : تولید ملی، ایجاد اشتغال و مبارزه از قاچاق کالا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و این امر همواره مورد تاکید رهبری بوده است.
اعتراض متفاوت از ناآرامی
خطیب جمعه قم گفت: ملت بزرگ و هوشیار ایران با وجود مشکل ها و مطالبات به حقی که داشتند با حضور حماسی خود در صحنه علاوه بر خنثی کردن توطئه ها، افتخار دیگری آفریدند.آیت الله علیرضا اعرافی اعتراض را متفاوت از ناآرامی دانست و تاکید کرد: اغتشاش یعنی تعرض به ارزش ها و تعدی به نوامیس مردم و هیچ دولتی ناآرامی ها را نمی پذیرد و ملت ایران، دانشگاهیان، حوزویان و تمام قشرهای مردم، قصد تزلزل دراین نظام مقتدر و مردمی توسط اقلیتی که ریشه آن در دست خارجی ها است را تحمل نخواهند کرد.
همکاری برای حل مشکلات
امام جمعه گرگان گفت: حل مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی تنها از عهده دولت بر نمی آید بلکه همه قوا باید درکنار هم و با همکاری آن را رفع نمایند.آیت الله سید کاظم نور مفیدی با اشاره مشکلات مردم در حوزه اقتصادی اظهار کرد: باید مشکلات توسط همه دستگاه ها منصفانه و با اجماع و زیر فرمان رهبری حل شود.