ناکارآمدی مدیریت شعاری؛

عضو مجمع نمایندگان استان فارس با اعلام خشک شدن کامل تالاب بختگان، عملکرد مسوولان در زمینه مدیریت تالاب‌ها را «شعاری و تبلیغاتی» خواند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت‌، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی هشدار داد اگر به وضعیت دریاچه بختگان رسیدگی نشود، عاملی برای ایجاد ریزگردها خواهد بود.
نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی از عملکرد مسوولان در زمینه مدیریت تالاب‌ها در کشور انتقاد کرد و افزود برای رسیدگی به موضوع خشک‌شدن تالاب‌ها، «نباید بین دریاچه‌های بختگان و ارومیه تفاوتی
قائل شوند».


به گفته جمالی‌نوبندگانی، دریاچه بختگان «تحت‌الشعاع وعده‌های مسوولان برای رسیدگی به سایر مناطق همچون ارومیه قرار گرفت، به همین دلیل وضعیت آن از دید رسانه‌ها دور ماند».
این نماینده، عواملی چون «برداشت‌های بیش از حد»، «بارش کم در شرق استان فارس» و «کشت برنج» را از عوامل خشک شدن این دریاچه معرفی کرد و افزود: «اگر برداشت آب و میزان بارندگی متناسب باشد و حقابه هم پرداخت شود، حیات به دریاچه بختگان برخواهد گشت».
این عضو مجمع نمایندگان استان فارس، این استان را دارای «بیشترین تعداد دریاچه» در ایران معرفی کرد و افزود: «دریاچه‌های مهارلو یا نمک، بختگان، پریشان یا فامور، کافتر و ارژن در این استان قرار دارند که یا خشک شده‌اند یا در آینده‌ای نه چندان دور خشک خواهند شد.»‌
دریاچه بختگان که روزگاری یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کشور بعد از دریاچه ارومیه محسوب می‌شد، این روزها به نمکزار تبدیل شده است.
کارشناسان می‌گویند خشکسالی و در عین حال برداشت بی‌رویه از منابع آبی ازجمله عوامل موثر در خشکی مطلق این تالاب است.
سال گذشته نیز مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اعلام کرده بود جز دو تالاب، همه تالاب‌های این استان خشک شده‌اند.