گزارش «جهان صنعت» از آخرین وضعیت نفتکش حادثه‌دیده ایرانی‌؛

با گذشت سه روز از حادثه نفتکش ایرانی در آب‌های چین همچنان سرنوشت سرنشینان این کشتی در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با وجود پیگیری‌های انجام شده، مسوولان پاسخ روشنی برای این اتفاق ندارند.
این در حالی است که از روز گذشته نیروهای امدادی آمریکا هم برای کمک به کنترل این آتش‌سوزی و یافتن ۳۲ خدمه مفقود آن به عملیات امداد و نجات در دریای‌جنوبی چین پیوستند اما با وجود تلاش‌های بسیار با گذشت دو روز از بروز حادثه تنها توانسته‌اند یک پیکر را پیدا کنند.
در این میان خبر‌ها حاکی از احتمال محبوس بودن بقیه مفقودین درون اتاق امن نفتکش یا فرار توسط قایق نجات را دارد اما به دلیل ابراز بی‌اطلاعی مسوولان از روند مهار آتش و خبر‌های ضد و نقیضی که به گوش می‌رسد این احتمال نه تنها موجب آرامش خانواده‌های مفقودین نمی‌شود بلکه باعث تشدید نگرانی‌های آنان نیز می‌شود.
در این باره یکی از بستگان حادثه‌دیده به «جهان‌صنعت» گفت: از زمان شنیدن این خبر به دفتر شرکت ملی نفتکش رفته‌ایم ولی مسوولان با ابراز بی‌اطلاعی از سرنوشت سرنشینان کشتی از ما خواسته‌اند تا اخبار را از رسانه ملی پیگیری کنیم.


وی با گلایه از صدا‌و‌سیما در مورد عدم اطلاع‌رسانی به موقع و مستمر از روند این حادثه افزود: مفقود شدن 30 نفر از هموطنان حین خدمت به وطن به قدری اهمیت دارد که نباید برای اطلاع‌رسانی به زیر‌نویس و خبر‌های جسته و گریخته بسنده کرد.
وی همچنین ادامه داد: بنابر اظهارات شرکت ملی نفتکش احتمال دارد سرنشینان در پاشنه نفتکش که در زیر آب قرار دارد محبوس شده باشند اما این که نمی‌توانند تا زمان خاموش شدن آتش و انتقال آن به لنگرگاه به کشتی نزدیک شوند برای ما عذاب‌آور است.
کشف اولین جسد
برخورد دو کشتی تجاری ایران و چین با یکدیگر باعث شده یکی از تلخ‌ترین حادثه‌های دریایی ایران‌، به مفقود شدن ۳۰ ایرانی در دریا بینجامد.
نفتکش سانچی ایران شنبه‌شب با یک کشتی باری در دریای جنوب چین برخورد کرد که این برخورد باعث آتش‌سوزی در این نفتکش شد.
با گذشت سه روز از بروز حادثه تلاش برای کنترل آتش‌سوزی ادامه دارد و نیروهای امدادی در تلاش هستند آتش‌سوزی نفتکش ایرانی را تحت کنترل خود درآورند.
با ادامه آتش‌سوزی در نفتکش ایرانی، نیروهای امدادی ایالات متحده هم برای کمک به کنترل این آتش‌سوزی و یافتن ۳۲ خدمه مفقود آن به عملیات امداد و نجات در دریای جنوبی چین پیوستند.
مقامات چینی در یک برنامه تلویزیونی از شبکه CCTV چین گفتند نگران این هستند که با رشد آتش‌سوزی این تانکر منفجر شود که در این صورت جهنمی در این منطقه به وجود خواهد آمد.
در همین حال سرکنسول ایران در شانگهای در مورد علت کندی عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی گفت که هم‌اکنون یک لکه نفتی هزار متری اطراف کشتی را فراگرفته است و کشتی‌های امدادرسان نمی‌توانند برای اطفای حریق به آن نزدیک شوند.
علیرضا ایروش در سخنانی اظهار کرد: ساعت هشت عصر روز شنبه در شرایط جوی نامساعد و تاریکی هوا و مه شدید این حادثه اتفاق افتاده است و روند بررسی و علت‌یابی اکنون در حال بررسی است. کشتی که با نفتکش ایرانی اصابت کرده است به یکی از جزایر نزدیک به شانگهای هدایت خواهد شد تا مورد بررسی قرار بگیرد تا شاید بتوان از شواهد و شاهدان زنده، اطلاعات بیشتری را کسب کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا روند امدادرسانی و اطفای حریق با کندی روبه‌رو شده است، گفت: نفتکش ایرانی از لحظه تصادف همچنان در حال سوختن است و شدت آتش و انفجار و انتشار نفت در آب‌های مجاور مانع از انجام به موقع عملیات حریق شده است.
ایروش تاکید کرد که همه کشتی‌های امدادرسان در صحنه حضور دارند و منتظر شرایط مساعد برای انجام عملیات اطفای حریق هستند. لازمه انجام عملیات اطفای حریق آن است که کشتی‌های امدادرسان بتوانند به فاصله 150 متری کشتی در حال سوختن برسند که لکه نفتی هم‌اکنون حدود هزار متر اطراف کشتی را فرا گرفته است، بنا‌بر‌این دسترسی به کشتی بسیار دشوار است. با این وجود منتظر شرایط مساعد هستیم تا بتوانند نزدیک شوند و عملیات اطفا را آغاز کنند.وی در مورد افراد بازمانده و جان‌باختگان نفتکش ایرانی افزود: در ساعت 11:30 صبح روز دوشنبه به ما اطلاع دادند که جسدی در چهار مایلی محل حادثه پیدا شده که بنا به شواهد متعلق به نفتکش ایرانی است. این جسد در حال انتقال به شانگهای برای تشخیص هویت و انجام تشریفات قانونی برای انتقال به ایران است.
سیروس کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران نیز درباره جسد پیدا شده در کنار نفتکش حادثه‌دیده ایرانی در آب‌های چین گفت: در حال انتقال این جسد به ساحل برای بررسی بیشتر و شناسایی و احراز هویت هستیم.وی ادامه داد: بر اساس شرایطی که این جسد در سه مایلی نفتکش داشته، احتمال می‌دهیم خدمه نفتکش در هنگام بروز حادثه، فرصت کافی در اختیار داشته‌اند تا لباس‌های ایمنی خود را پوشیده و از نفتکش خارج شده باشند.
کیان‌ارثی با بیان اینکه عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: تجهیزات ایمنی خدمه نفتکش مجهز به GPS است اما هنوز سیگنالی از موقعیت آنها دریافت نکرده‌ایم.
این مقام مسوول با بیان اینکه سه فروند شناور آتشخوار بزرگ مشغول اطفای حریق هستند، ادامه داد: اولویت نخست در حال حاضر، اطفای حریق این نفتکش است و آنچه در حال حاضر ضریب خطرآفرینی در این ناحیه را افزایش می‌دهد نشت این میعانات تا شعاع یک‌هزار متری نفتکش است چرا که این میعانات، گاز سمی متصاعد کرده و عملیات مهار را دشوارتر می‌کند.
به گفته کیان‌ارثی، روند اطفای حریق به خوبی پیش می‌رود و چینی‌ها مسوولیت این عملیات را بر عهده دارند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران همچنین افزود: با وجود وضعیت فعلی نفتکش و آسیب‌های وارده به آن احتمال غرق شدن کشتی اندک است.
وی ادامه داد: چینی‌ها تاکنون در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند اما ایران از طریق مسوولان دولتی (وزارت امور خارجه و سفرا) در تلاش است فشار مضاعف وارد کند تا سرعت عملیات افزایش یابد.
این مقام مسوول تصریح کرد: تیم‌هایی از کشورهای دیگر همانند ژاپن و کره‌جنوبی هم در عملیات مشارکت دارند و تلاش می‌کنند حریق هر چه سریع‌تر مهار شود.
وی با بیان اینکه گروه فنی و عملیاتی و همچنین تعدادی از اعضای هیات‌مدیره شرکت ملی نفتکش و حتی متخصصانی از حوزه کشتیرانی عازم منطقه حادثه شده‌اند، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که هر چه سریع‌تر آتش خاموش شده و دسترسی به عرشه نفتکش امکان‌پذیر شود.
ایران پول محموله میعانات گازی نفتکش حادثه‌دیده را دریافت می‌کند
این نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی به ارزش 60 میلیون دلار بوده است و ارزش نفتکش آتش گرفته 32 میلیون دلار اعلام شده است.
به گفته رییس کل بیمه مرکزی ۷۰ درصد بیمه‌نامه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و ۳۰ درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ ایرانی است.
عبدالناصر همتی افزود: محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قرارداد FOB بوده است، یعنی خریدار، محموله را روی عرشه تحویل گرفته است. بر این اساس به احتمال قوی مسوولیت محموله برعهده خریدار کره‌ای است.
همتی در مورد جزییات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: 30 درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که 20 درصد از سوی بیمه البرز و 10 درصد از سوی بیمه ملت است. از این 30 درصد نیز 50 درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.
رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: همچنین مسوولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.
همتی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی‌ که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به‌ عبارتی Tota- losباشد، پرداخت حدود 10 میلیون دلار از خسارت برعهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود پنج میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود پنج میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.
وی در خصوص مقصر حادثه و علت بروز آن نیز گفت: هنوز گزارشی در این رابطه به ما اعلام نشده و باید مقصر حادثه مشخص شود.
کره‌جنوبی خواستار یک محموله دیگر از ایران شد
از سویی پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد: در حالی که نفتکش ایرانی که به مقصد کره‌جنوبی میعانات گازی حمل می‌کرد و پس از تصادف با یک کشتی چینی اکنون در خطر غرق شدن قرار دارد، شرکت «هانویا توتال پتروکمیکال» خریدار این میعانات، خواستار تحویل یک محموله دیگر از سوی ایران شد.
این شبکه خبری همچنین در گزارش خود می‌افزاید: هانویا همچنین پیشنهاد خرید نفتا برای تحویل در ماه فوریه (بهمن‌- اسفند) را داده است.
در حالی که هانویا اعلام کرده است این شرکت ذخیره کافی برای جبران کسری ناشی از محموله ازدست‌رفته دارد، معامله‌گران بر این باورند تقاضای نفتای این شرکت در پی این حادثه افزایش یافته است.
به گفته سخنگوی شرکت هانویا، این شرکت همچنین قصد دارد بابت محموله ازدست‌رفته از شرکت بیمه طرف قرارداد خود ادعای خسارت کند.