تو راحت خوابيدي 40 ميليون نفر گرفتار بودند

حسن روحاني ديروز ديداري با وزير و معاونان وزارت امور اقتصادي و دارايي داشت؛ روحاني در اين ديدار گفت: «همه‌جاي دنيا برخي از خواسته‌ها و تجمع مردم سوءاستفاده مي‌کنند، اما مردم بحق مي‌گويند ما را ببينيد، به حرفمان گوش کنيد و به خواست ما عمل کنيد». رئيس‌جمهوري وظيفه همه مسئولان را خدمت به دين، انقلاب، کشور و مردم دانست و با بيان اينکه اگر با جان بپذيريم مردم همه‌کاره کشورند مسائل حل مي‌شود، تأکيد کرد: «ما ملت بزرگي داريم؛ معصوم نداريم و همه مسئولان قابل نقد هستند و اگر نقد با اميد، اراده و راه‌حل درست همراه باشد، بسيار مفيد است». به گزارش «پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري» او با اشاره به حوادث روزهاي اخير گفت: «در اين حوادث يک موضوع اساسي وجود داشت که با کمال تأسف در رسانه ملي و ساير رسانه‌ها آن موضوع ديده نشده و بيشتر به‌دنبال مسائل جزئي و فرعي بودند و معتقدم توجه به آن موضوع اساسي مي‌تواند آرامش و امنيت بلندمدت باثبات و تأثيرگذاري در کشورمان به‌وجود آورد».
مشکل، فاصله ما مسئولان با نسل جوان است
روحاني تصريح کرد: «مشکلي که امروز با آن مواجه هستيم، فاصله ما  مسئولان با نسل جوان است. امروز آن‌طوري که ما فکر مي‌کنيم، با آنچه جوانان فکر مي‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنيا و زندگي با نگاه ما فرق مي‌کند و اين اشکال اساسي است که بايد آن را حل‌وفصل کنيم». رئيس‌جمهوري با بيان اينکه نمي‌توان سبک زندگي خود را به نسل‌هاي آينده تحميل کرد، افزود: «اشکال اين است که ما مي‌خواهيم دو نسل بعد از ما، آن‌طور‌که ما مي‌پسنديم زندگي کنند، در‌حالي‌که نمي‌توان براي آنها تعيين‌تکليف کرده و يک نوع سبک زندگي برايشان مشخص کرده و گفت مسير همين است که ما مي‌گوييم». روحاني گفت: «نسل جوان ما يک حرف بيشتر ندارد و آن اینکه مي‌گويد من هم مي‌فهمم و حرف دارم و بايد به حرف من گوش کنيد. مردم هم صراحتا اعلام مي‌کنند که حرف دارند و بايد به حرف مردم گوش داد و بالاتر از آن به آن عمل کنيم و اگر اکثريت کشور با نسل جوان است به معناي آن است که بايد به نظر اکثريت عمل کنيم. البته در اينکه در يک اجتماع و تظاهراتي عده‌اي سوءاستفاده کنند يک موضوع طبيعي است و در همه‌جاي دنيا وجود دارد که برخي از خواسته‌ها و تجمع مردم سوء‌استفاده‌ها مي‌کنند».
همه بايد نقد بشوند


روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با تأکيد بر اينکه دولت از انتقاد استقبال مي‌کند و معتقد است همه بايد نقد شوند، گفت: «هيچ استثنائي در کشور براي انتقادکردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداريم، ضمن اينکه پيامبر اسلام (ص) هم به مردم اجازه انتقاد مي‌دادند و بالاتر از مقام پيامبر در تاريخ وجود ندارد. اگر نقد توأم با اميد، اراده و راه‌حل درست باشد، بسيار مفيد و سازنده است». رئيس‌جمهوري با تأکيد بر اينکه مردم بايد بتوانند از تمام مسئولان کشور انتقاد کنند، گفت: «انتقاد حق مردم است، چراکه صاحب کشور هستند و تمام افتخار ما مسئولان اين است که نماينده مردم و امانت‌دار امور کشور از سوي مردم هستيم، لذا مردم حق دارند بر کارهاي ما نظارت کرده و انتقاد کنند». روحاني نقد را بسيار مفيد و سازنده و نفي را بسيار بد و مخرب توصيف کرد و گفت: «نبايد کسي را نفي کرد و بايد توجه داشت که نفي وضع موجود خطرناک اما نقد وضع موجود سازنده است».
مگر مي‌شود آزادي و  زندگي مردم را  با پول خريداري کرد
رئيس‌جمهوري با بيان اينکه حوادث چند روز گذشته تجربه‌اي براي مردم و نسل جوان و کساني بود که زندگي بهتر مي‌خواهند، گفت: «بعضي‌ها تصور مي‌کنند مردم فقط پول و اقتصاد مي‌خواهند، اما آيا کسي حاضر است ماهانه پول قابل‌توجهي دريافت کند، اما به‌طور مثال شبکه مجازي کاملا مسدود باشد يا در تردد با خودرو و رفت‌وآمد به بيرون از خانه با محدوديتي مواجه بوده و حتي حق حرف‌زدن نداشته باشد. مگر مي‌شود آزادي و زندگي مردم را با پول خريداري کرد، چرا عده‌اي آدرس غلط مي‌دهند و اين توهين به مردم است». روحاني افزود: «مردم مطالباتي دارند که بخشي از آن اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و امنيتي است و بايد همه اين مطالبات مورد توجه قرار بگيرد». رئيس‌جمهوري تصريح کرد: «همه بايد در يک جا به اين تصميم برسيم که مردم همه‌کاره کشور هستند و بي‌ترديد اگر اين موضوع را با جان و دل و عمل خود قبول کنيم، تمام مسائل حل‌و‌فصل خواهد شد».
عده‌اي مي‌گويند مردم فقط بايد صداوسيما نگاه کنند
رئيس‌جمهوري در ادامه بر لزوم شفافيت و نظارت مردم بر مسئولان تأکيد کرد و گفت: «همچنان که دولت بايد در اتاق شيشه‌اي باشد، مجلس شوراي اسلامي و ديگران هم بايد در اتاق شيشه‌اي قرار بگيرند و تصميماتي که اتخاذ می‌شود بايستي به‌طور شفاف به مردم، توضيح داده شود و مردم بايد قضاوت کنند». روحاني افزود: «افتخار دولت يازدهم و دوازدهم گردش آزاد اطلاعات است، اما عده‌اي از فضاي مجازي خوششان نمي‌آيد. يک عده مي‌گويند مردم فقط بايد به صداوسيما نگاه کنند؛ البته معتقديم که صداوسيما بايد صداي ملت را منعکس کند نه صداي جناح خاصي را». او گفت: «مردم از صداوسيما هم استفاده مي‌کنند اما نبايد عده‌اي بخواهند که شبکه‌هاي مجازي که به خاطر شرايط خاص چند روزي مسدود شده براي هميشه مسدود باشد».
تو راحت خوابيدي؛ 40 ميليون نفر گرفتار بودند؛ فکر کردي تو هستي فقط؟
او ادامه داد: «شبکه‌اي به ‌خاطر شرايط امنيتي کشور چند روزي بسته بود، بعد حالا مي‌خواهيد سوءاستفاده کنيد؟ بگوييد حالا که بسته بود، خيلي خوب بود؛ شب راحت خوابيديم؛ براي ابد بسته باشد؟ تو راحت خوابيدي؛ 40 ميليون نفر گرفتار بودند؛ فکر کردي تو هستي فقط؟ صد هزار نفر شغل‌شان را در اين يک هفته از دست داده‌اند؛ تو شغلت بهتر شده! بايد به خواست و زندگي مردم توجه کنيم. در اين چند روزي که يکي از شبکه‌ها بسته بود و گفتم بازش کنند، ديدم چند تا از اينها نامه نوشتند که‌ اي کاش بسته مي‌ماند. شما چرا عجله کرديد و فلان. نمي‌گويند چند نفر در اين شبکه‌ها اجناس‌شان را به نمايش مي‌گذارند و به فروش مي‌رسانند. آن طلبه گوشه حجره مدرسه فيضيه هم کتابي را که نمي‌خواهد، از طريق يکي از همين شبکه‌ها به فروش مي‌رساند؛ مي‌گويد من اين کتاب‌ها را دارم و قيمت‌شان فلان مقدار است و هرکسي مي‌خواهد، آدرس من اين است. آن فردي هم که بخواهد از خانه با تاکسي برود، ترجيح مي‌دهد از اين فضا استفاده کند». رئيس‌جمهوري با بيان اينکه با استفاده از فضاي مجازي امور زندگي مردم تسهيل شده است، گفت: «البته هر چيز خوبي در کنار خود بدي‌هايي هم دارد؛ اما نمي‌توان گفت که به‌طور مثال به ‌خاطر خطراتي که اتومبيل و موتورسيکلت دارد، کارخانه توليد اين محصولات به طور کامل تعطيل شود يا نمي‌توان گفت که اگر در کتابي يک خط عليه من نوشته‌‌اند، به طور کل چاپ کتاب در کشور ممنوع شود».
چطور فلان آستان يا دستگاه ماليات نمي‌پردازد
رئيس‌جمهوري در ادامه با تأکيد بر اينکه در حوزه بيمه و ماليات بايد اقدامات بزرگي صورت گيرد، گفت: «اولا اينکه همه بايد ماليات بپردازند و هيچ استثنائي را نمي‌توان پذيرفت که چطور فلان آستان يا دستگاه ماليات نمي‌پردازد. همه بايد ماليات بدهند؛ حتي آنهايي که طبق قانون براي چند سال از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند، ‌بايد ماليات‌شان مشخص شود؛ اما دريافت نکنند؛ ولي مهم است که ميزان ماليات آنها محاسبه شود. ماليات بايد فرهنگ عمومي شود، حتي اگر حداقلي باشد». روحاني گفت: «از خزانه کشور به هر دستگاهي که پولي داده مي‌شود، بايد روي سايت منتشر شود تا مردم نظارت کنند که از آن پول در چه مسيري استفاده شده است».