ربیعی سفرای ژاپن و چین را برای مهار آتش سانچی بسیج کرد؛

گروه انرژی‌- در حالی که نفتکش ایرانی برای هفتمین روز پس از تصادف خود همچنان در آتش مى‌سوزد، مسوولان اعلام کرده‌اند که هنوز وقت طلایی ما تمام نشده است و عملیات ادامه دارد و در صورت کاهش دما نیروهای تجسس وارد نفتکش سانچی می‌شوند.
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی پس از دیدار هیرویاسو کوبایاشی، سفیر کبیر ژاپن در تهران، در محل ساختمان شرکت ملی نفتکش ایران گفت: عملیات اطفای حریق از ساعت 7:5 روز جمعه به وقت شانگهای از سوی سه شناور ژاپنی و چینی آغاز شده است و امیدواریم امروز آتش به طور کلی مهار شود.
وی درباره آخرین شرایط عملیات امداد و نجات اظهار کرد: چینی‌ها در کنار ژاپنی‌ها عملیات مهار آتش در نفتکش سانچی را آغاز کرده‌اند و تاکنون فوم زیادی روی شعله‌های آتش ریخته شده است و نیروهای آماده روی عرشه حضور دارند و کشتی‌های دیگر نیز آماده‌باش‌ هستند.
مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی ادامه داد: دماسنج‌ها در حال اندازه‌گیری دمای نفتکش سانچی هستند و امیدواریم شعله‌ور شدن آتش‌ منجر به انفجاری جدید نشود. ربیعی گفت: عملیات مهار آتش نفتکش سانچی به صورت شبانه‌روزی بوده است و ما دوباره منتظر هستیم میزان دمای کشتی اعلام شود، دمای کنونی نفتکش به اندازه‌ای نیست که به نیروها اجازه ورود به عرشه را بدهد.


وی افزود: نفتکش سانچی در زمان تصادف با کشتی فله بر هنگ‌کنگی، در فاصله ۱۵۵ مایلی شانگهای بوده که در پی جریان آب جابه‌جا شده و اکنون در ۲۸۰ مایلی شانگهای و نزدیک‌ترین خشکی از مرز دریایی بین چین و ژاپن، وارد آب‌های ژاپن شده و هم‌اینک در فاصله ۱۳۵ مایلی آن قرار دارد.‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در صورت مهار آتش نفتکش سانچی، گروه‌های امداد و نجات وارد موتورخانه می‌شوند زیرا آتش در جلو و وسط نفتکش همچنان شعله‌ور و هم‌اینک دمای کشتی به 5/35 درجه رسیده است.
عملیات تجسس با کاهش دمای نفتکش آغاز می‌شود
مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی پس از دیدار با سفیر ژاپن در تهران اعلام کرد: هنوز وقت طلایی ما تمام نشده است و عملیات ادامه دارد و در صورت کاهش دما نیروهای تجسس وارد نفتکش سانچی می‌شوند.
ربیعی با اشاره به اینکه حریق در نفتکش سانچی اندکی تحت کنترل درآمده است، افزود: چنانچه دمای کشتی اجازه دهد نیروهای تجسس با انجام عملیات هلی‌برن روی عرشه می‌روند و عملیات تجسس آغاز می‌شود‌ اما امیدوارم دیگر شاهد انفجار جدیدی نباشیم.
تشکیل ستاد مشترک ایران، چین و ژاپن
ربیعی از تشکیل ستاد مشترک میان ایران، چین و ژاپن در بندر شانگهای خبر داد و گفت: این ستاد عملیاتی فرآیند مهار آتش نفتکش سانچی و عملیات امداد و نجات را بررسی می‌کند.
وی با اشاره به مفقود شدن خدمه نفتکش سانچی گفت: پس از آن‌که پیکر یکی از مفقودان یافت شد خبر دیگری از ۳۱ خدمه نفتکش نداریم، شبیه‌سازی‌ها در حال انجام است و امیدواریم با پایین آمدن دمای کشتی نیروها بتوانند وارد شوند.
ربیعی در‌باره امید به یافتن مفقودان گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما نمی‌خواهیم خبر نگران‌کننده بدهیم. باید به خانواده‌های مفقودان آرامش بدهیم.
مسوول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی تصریح کرد: ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم. در این راستا با سفیران چین و ژاپن در ایران گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.
ربیعی یادآور شد: هنگامی که از کارشناسان درباره وضع خدمه نفتکش سانچی می‌پرسم به من پاسخ می‌دهند که پیش‌بینی این موضوع نیازمند علم پیچیده‌ای است، ما هنوز وقت طلایی داریم و هرچه در توان داشتیم انجام داده‌ایم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران نیز با اشاره به آغازعملیات اطفای حریق از بامداد دیروز از سوی کشتی‌های چینی، آخرین وضع، اقدام‌ها و تلاش‌ها برای اطفای آتش و نجات جان دریانوردان نفتکش سانچی را تشریح کرد.سیروس کیان‌ارثی با بیان اینکه پس از غروب آفتاب به وقت محلی، چینی‌ها عملیات نجات را متوقف کرده بودند، گفت: کشتی‌های مستقر در منطقه همگی درگیر عملیات شده و عملیات مهار آتش را شروع کردند.وی با بیان اینکه روز گذشته چهار یدک‌کش درگیر مهار آتش بودند و دومین یدک‌کش آتشخوار ژاپنی نیز که شب گذشته به منطقه رسید از دیروز کار خود را آغاز کرد،‌ افزود: هنوز میزان زیادی از محموله میعانات گازی باقی مانده است و همچنان آتش ادامه دارد اما خوشبختانه امروز شرایط بهتر است و شعله‌ها کاهش یافته‌اند. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در‌باره امکان مهار آتش در روز جمعه با بیان اینکه هر احتمالی وجود دارد اما امیدواریم عملیات امروز به خاموش شدن آتش منجر شود، تاکید‌ کرد: از همه امکانات برای مهار آتش و تعیین‌تکلیف سرنشینان استفاده می‌شود. کیان‌ارثی با اشاره به نشست علی اصغر خاجی، سفیر ایران در چین با مسوولان سازمان امداد و نجات دریای چین در شانگهای گفت: ‌لی که چیانگ‌، نخست‌وزیر چین هم برای فراهم کردن امکانات لازم برای امداد و نجات از سوی نهادهای مرتبط دستورهای مهمی را صادر کرده است.
وی افزود: امروز شرایط بهتر شده و چند نفر از نیروهای متخصص شرکت ملی نفتکش از دیروز توانستند در مرکز عملیات مهار آتش در چین حضور داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه حضور نیروهای متخصص ایرانی در مرکز مدیریت حادثه و کمیته بحران چین، می‌تواند شرایط را بهتر کرده و سبب اطمینان‌بخشی برای مردم شود، افزود: به دلیل اینکه جریان باد به صورتی است که نفتکش را به سوی آب‌های ژاپن منتقل می‌کند، تلاش کرده‌ایم که کشتی‌های آتشخوار ژاپنی را نیز وارد عملیات کنیم.
نفتکش ایرانی حامل حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی صادراتی ایران به کره‌جنوبی عصر ۱۶ دی‌ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد.کشتی فله‌بر هنگ‌کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی ۶۴ هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می‌رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد. این حادثه سبب انفجار و آتش‌سوزی در کشتی نفتکش شد و با توجه به پیداشدن یک پیکر از سرنشینان این نفتکش از سرنوشت ۳۱ سرنشین دیگر خبری نیست.
سایر اخبار این روزنامه