راه تشکیل دولت ائتلاف بزرگ در آلمان هموار شد

دویچه‌و‌له- گفت‌وگوهای مقدماتی توافق بر سر تشکیل ائتلاف بزرگ دولتی در آلمان به ثمر نشست. دور مذاکرات اصلی بر سر قرارداد مشترک احزاب شرکت‌کننده در ائتلاف بزرگ به‌زودی آغاز خواهد شد؛ روندی که می‌تواند تا ماه آوریل ادامه یابد.
یک سند ۲۸ صفحه‌ای، محصول گفت‌وگوهای گسترده بین نمایندگان سه حزب دموکرات‌مسیحی، سوسیال‌مسیحی و سوسیال‌دموکرات آلمان است؛ سندی که با توافق کلی این سه حزب، می‌تواند مبنای مذاکرات آنها بر سر تهیه قرارداد ناظر بر دولت ائتلاف بزرگ در
آلمان باشد.
اتحاد دو حزب دموکرات‌مسیحی (حزب آنگلا مرکل) و سوسیال‌مسیحی پیش از آن، آمادگی خود را برای امضای این سند اعلام کرده بودند. این در حالی است که نمایندگان حزب سوسیال‌دموکرات خواستار تغییر این یا آن بند سند ۲۸ صفحه‌ای شده بودند.این سند شامل موارد بسیار متعددی می‌شود؛ از سیاست مالیاتی گرفته تا موضوع پناهجویان در آلمان. محورهای اصلی این سند که مورد توافق احزاب شرکت‌کننده واقع شده است از این قرارند:
- برخلاف تمایل حزب سوسیال‌دموکرات، مالیات بر درآمدهای کلان افزایش نخواهد یافت. نمایندگان حزب سوسیال‌دموکرات خواستار آن شده بودند که نرخ مالیات افراد صاحب درآمدهای کلان از ۴۲ به ۴۵ درصد افزایش یابد. این تغییر بر‌اساس توافق به‌دست آمده اجرایی نخواهد شد.- عوارض همبستگی که پس از وحدت دو آلمان و برای تامین هزینه بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های آلمان دموکراتیک (آلمان شرقی) وضع شده بود، قرار است به تدریج کاسته شود. بسیاری از شهروندان آلمان با اشاره به گذشت نزدیک به ۳۰ سال از وحدت آلمان، خواستار حذف عوارض همبستگی شده بودند.
سایر اخبار این روزنامه