تقویت مردم سالاری مهم‌ترین راهبرد در تقابل با غرب است



رئیس جمهوری دیروز در نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تقویت مردم سالاری و توجه به نظرات مردم را مهم‌ترین راهبرد در تقابل با جهان غرب دانست و تأکید کرد که ما (کشورهای اسلامی) با صندوق‌های رأی، با تریبون‌های پارلمانی، با مطبوعات و رسانه‌ها و شبکه‌های آزاد خود به غرب اعلام می‌کنیم هیچ نیازی به دخالت شما نداریم. حجت‌الاسلام حسن روحانی با تأکید بر اینکه اسلام دین مردم سالاری‌ و صلح است و نه دین جنگ، از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی خواست همه تلاش خود را بر کمک به رهبران و مقامات سیاسی - حکومتی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه محور در جهان اسلام به کار گیرند.
 مشارکت مردم


 کلید حل مشکلات کشورهای اسلامی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به شرایط بسیار حساس کنونی جهان اسلام، حل بخش عمده‌ای از مشکلات کشور‌های اسلامی را در گرو مشارکت واقعی و منصفانه مردم در امور جاری کشورشان دانست و تأکید کرد: در این زمینه نمی‌توان نقش ارزشمند اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تقویت وحدت و اخوت اسلامی و تبادل تجربه‌ها میان اعضای آن را انکار کرد. بدون تردید تداوم این‌گونه نشست‌ها، آثاری مبارک برای تقویت روح برادری و توسعه در جهان اسلام و هماهنگی امت اسلامی در سطح جهان، برجای خواهد گذاشت.
رئیس جمهوری، تلاش قدرت‌های خارجی برای تسلط بر امور مسلمین و دست‌اندازی به منابع خدادادی آنها، فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافتگی و اختلافات میان کشورهای اسلامی را از چالش‌های جهان اسلام عنوان کرد و افزود: راه مقابله با این چالش‌ها، نگاه و توسل به قدرت‌های خارجی نیست. این قدرت‌ها صرفاً به فکر منافع خود و آن هم به هزینه دیگران هستند. نگاه ما باید به درون باشد تا به بیرون. باید با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درونی، معضلات جوامع خود را از پیش رو برداریم، نه اینکه چشم امید به دیگران داشته باشیم تا حلاّل مشکلات ما باشند.
وی با تأکید بر اینکه نگاه به درون به معنای انزواطلبی نیست، اضافه کرد: ما حامی تعامل سازنده و از موضع برابر جهانِ اسلام، با دیگران هستیم که در آن جایی برای استثمار و دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی نباشد. ما معتقدیم اگر روابط بین‌الملل بر اساس تعامل سالم و بر مبنای حقوق بین‌الملل شکل بگیرد، بسیاری از معضلات کنونی جهان از بین می‌رود.
 ضرورت کنار گذاشتن اختلافات
رئیس جمهوری افزود: ما باید اختلافات خود را کنار گذاشته و با هم‌افزایی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی و بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و منابع غنی خود، وابستگی به بیگانگان را کاهش داده و در جهت بالندگی و توسعه روزافزونِ جهان اسلام، حرکت کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه جهان اسلام هرگز خود را بازنخواهد یافت مگر آنکه ملل مسلمان کفایت و شایستگی خود را در برخورداری و ارتقای حاکمیت مردم به اثبات برسانند و در سایه امنیت اجتماعی و سیاسی، شکوفایی اقتصادی را برای همه طبقات و اقشار به ارمغان آورند، اظهار کرد: نخستین گام در رسیدن به این مقصود، داشتن منطقه ای آرام و روابط خارجی صلح‌آمیز است.
 توسعه داخلی
در گرو پایان منازعات خارجی
وی با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند زمانی که در منازعات خارجی گرفتار است، به توسعه داخلی اهتمام ورزد، ادامه داد: خشونت‌ورزی در بیرون از مرزها و فرافکنی مشکلات داخلی به بیرون نمی‌تواند ظرفیت‌های افراطی‌گری و خشونت را در داخل از میان بردارد. برعکس، مبارزه با فقر، تبعیض و ایجاد فرصت‌های برابر برای شهروندان فارغ از جنسیت، قومیت و مذهب در داخل کشورهاست که می‌تواند ریشه‌های خشونت و افراطی‌گری را بخشکاند.
روحانی با اشاره به اینکه مجالس می‌توانند در این هدف مهم نقش آفرینی کنند، پیشنهاد کرد که ارتباط، تبادل فکر و همکاری میان اعضای مجالس اسلامی شکل نهادینه‌تری به خود بگیرد تا نمایندگان بتوانند نه فقط در چنین مجامعی، بلکه در سطوح کمیسیون‌های تخصصی به صورت دوره ای و منظم، با همتایان خود درباره مشکلات و راه‌حل‌های مشترک گفت‌وگو کنند.
رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه کشورهای اسلامی امروزه بیش از هر زمان دیگری به توجه و استقرار مردم سالاری نیاز دارند، گفت: جهان غرب گمان می‌کند که میان اسلام خواهی و مردم سالاری نسبتی وجود ندارد بلکه نسبت میان این دو، عکس است و به همین بهانه به خود اجازه می‌دهد تا صورت‌های تازه استعمار را به کشورهای اسلامی تحمیل و تجویز کند.
وی خواستار پاسداشت میراث عظیم فقهی، شرعی و تاریخی از سوی مسلمانان شد و افزود: ایجاد حکومت‌های مردم سالارِ سازگار با دین، از یک سو سبب می‌شود حضور سیاسی و اجتماعی دین، شکل و صورت قانونی و مردمی به خود بگیرد و از سوی دیگر میراث دینی و اسلامی را به بهترین صورت، پایدار و استوار خواهد کرد.
روحانی، حکومت نبوی(ص) را بهترین الگو در مردمی بودن حکومت دانست و گفت: آن بزرگوار از جایگاه وحی و عصمت الهی برخوردار بود و همه مؤمنان به آن پیامبر رحمت،‌ کلام او را برخاسته از وحی الهی می دانستند و می دانند، ولی او در موضع یک حاکم هم با مردم مشورت می فرمود و هم سؤالات و حتی اعتراض های آنان را با روی خوش می‌شنید و پاسخ می‌داد. در حکومت موعود جهانی هم، اگرچه خاستگاه آن هدایت و عصمت الهی است، اما اقبال و استقبال مردم است که آن را استقرار می بخشد.
 اسلام دین صلح است، نه جنگ
رئیس جمهوری، تقویت مردم سالاری و توجه به نظرات مردم را مهم‌ترین راهبرد در تقابل با جهان غرب برشمرد و تأکید کرد: ما با صندوق‌های رأی، با تریبون‌های پارلمانی، با مطبوعات و رسانه‌ها و شبکه‌های آزاد خود به غرب اعلام می‌کنیم هیچ نیازی به دخالت شما نداریم. اسلام دین مردم سالاری‌ و دین صلح است، نه دین جنگ. اسلام از سلم بر می‌خیزد. ما چه در داخل و چه در خارج از جهان اسلام باید با هم صلح و مصالحه  و مشکلاتمان را حل کنیم.
 وی با بیان اینکه ایران، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امت اسلامی را جز تحقق همدلی و همکاری همه کشورهای اسلامی نمی‌داند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رأفت اسلامی تعریف می‌کند. ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف نظر داریم می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفت وگو و همکاری کنیم.
روحانی با ابراز تاسف از برخی کشورها که مسیر را اشتباه می روند، اضافه کرد: از نظر ما قدرت‌هایی که خود مسبب و منشأ جنگ‌ها، فشارهای سیاسی - اقتصادی و بحران‌های حادث در جهان اسلام هستند و دوام و بقای خود را از خونریزی، دامن زدن به اختلافات و ترویج خشونت و افراط تأمین می‌کنند، هیچ‌گاه نمی‌خواهند و در موقعیتی نیستند تا دوست و همراه مردم ستمدیده و مظلوم باشند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه به مسأله گروه تروریستی داعش و کمک‌های ایران به کشورهای سوریه و عراق برای مقابله با آن اشاره کرد و با ابراز امیدواری نسبت به نابودی کامل این گروه و گروه‌های مشابه، گفت: ابتکار جمهوری اسلامی ایران در بسیج جامعه بین‌المللی در مبارزه با تروریسم و افراطی گری که در قالب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و تحت عنوان «جهان علیه افراطی‌گری خشونت‌آمیز» (WAVE) با استقبال و اجماع جامعه بین‌المللی روبه رو شده است نمونه روشنی از ظرفیت‌های موجود در سطح بین‌المللی برای پیشبرد اهداف بلند امت اسلامی است.
روحانی، یکی از مزایای اصلی شکست جریان انحرافی خشونت طلب داعش را بازگشت موضوع فلسطین به جایگاه اصلی خود به عنوان اولویت اول دستور کار سیاسی امت اسلامی دانست و تصریح کرد: ضروری است موضع قاطع جهان اسلام در مردود شمردن تصمیم زشت رئیس جمهوری امریکا در اعلام انتقال سفارت آن کشور به قدس شریف تا زمان پس گرفتن آن ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه توطئه‌ جدید علیه فلسطین، قدس و جهان اسلام تاکنون برای بانیان آن نتیجه معکوس داشته و لذا شاهد انتفاضه و حرکت جدید ملت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن  هستیم، اظهار کرد: اطمینان دارم که امت اسلام و دولت‌های اسلامی، موضوع قدس به عنوان قبله اول مسلمین را هرگز فراموش نخواهند کرد و با تأکید بر وحدت هدف، دوری از تشتت و تفرقه و با تجمیع مساعی خود وارد عمل شده و برای بازگشت همه فلسطینیان به سرزمین مادری خود و تشکیل دولت مستقل فلسطین در تمامی سرزمین فلسطین و به مرکزیت قدس شریف تلاش‌های خود را مضاعف خواهند کرد.
روحانی در پایان سخنان خود، با بیان اینکه پرسش محوریِ مرتبط با کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی این است که در شرایط حاضر از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی چه انتظاری می‌توان داشت؟ گفت: صریح‌ترین پاسخ، کمک این عزیزان به رهبران و مقامات سیاسی - حکومتی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه محور در جهان اسلام است.
وی اظهار کرد: مهم آن است
که مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی نسبت به شناسایی درست ریشه‌‌ها و زمینه‌های مشکلات موجود اقدام کنند و با عزمی استوار و اراده‌ای راسخ، درصدد کمک و نقش‌آفرینی جدی‌تر برای مقابله با مشکلات برآیند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران دست همکاری و یاری خویش را به سوی همه شما دراز می کنم، از حاضران خواست برای کمک به ترسیم آینده‌ای بهتر برای خود و نسل‌های بعدی امت اسلامی، حامی و مروج این مفاهیم متعالی انسانی باشند، مفاهیمی که چنانچه در جامعه اسلامی گسترش یابند می‌توانند به ما کمک نمایند تا در مسیر صحیح و هماهنگ با فطرت خود گام برداریم.
  رئیس جمهوری عصر دیروز با رؤسای مجالس برخی کشورهای حاضر در نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دیدار و طی آن، راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه با این کشورها را بررسی کرد. رؤسای مجالس الجزایر، قطر، عراق، سنگال و سوریه، شخصیت‌هایی بودند که دیروز با حجت‌الاسلام حسن روحانی دیدار کردند.