اختلافات مرزی چین و هند باز هم شدت گرفت

هنوز مدت زیادی از مذاکرات مرزی چین و هند نگذشته است که دو طرف بار دیگر بر حق مالکیت بر مناطق مرزی مورد منازعه تاکید می‌ورزند.
به گزارش ایرنا به دنبال آنکه فرمانده ارتش هند اعلام کرد این کشور می‌خواهد حضور قوی در امتداد مناطق مرزی داشته باشد، یک سخنگوی وزارت خارجه چین هم تاکید کرد که این کشور همچنان بر تملک بر مرز "دوکلوم" تاکید می‌ورزد.
سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه‌ای که امروز تارنمای‌یی سی چین هم منتشر کرد، گفت: ما همچنان از تمامیت ارضی خود دفاع خواهیم کرد.
وی تاکید کرد مرزبندی‌ها مشخص است و دوکلم به چین تعلق دارد و چین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند و از دهلی نو می‌خواهد به تنش‌ها دامن نزند.


او از هند خواست به پیمان مرزی دو کشور پایبند بوده و به کاری دست نزند که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود و افزود که دهلی نو باید برای بهبود روابط و پیشبرد مناسبات و کمک به صلح و ثبات منطقه گام‌های مساعدی بردارد.
رسانه چینی می‌نویسد هند همچنان بر حضور در مناطق مرزی تاکید می‌ورزد و مقصر مناقشات مرزی سال گذشته در مرز دوکلم را چین می‌داند.
روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین نوشته است هند سال گذشته میلادی تعمدا باعث منازعات مرزی شد و نزدیک بود این موضوع به مناقشه جنگی میان دو کشور بینجامد.
هند و چین بیش از چهار هزار کیلومتر مرز مشترک در لداخ، آرناچال پرادش و سکیم دارند.
اختلاف اصلی بین چین و هند در منطقه «زنگنان» است که هند ادعای مالکیت آن را و چین آن را «تبت جنوبی» خوانده و آن را جزو سرزمین خود می‌داند. این اختلاف بین چین و هند از حدود 20 سال گذشته تاکنون وجودارد و هنوز حل نشده است.
گفتنی است که منطقه زنگنان هم‌اکنون تحت کنترل دولت هند است.
مناطق مورد مناقشه بین هند و چین، به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن، دارای علامت‌گذاری مرزی مشخصی نیست و همین مسئله باعث شده که بارها طرفین همدیگر را متهم به تجاوز به قلمرو یکدیگر کنند.
سایر اخبار این روزنامه
تاکید ایرباس بر تحویل هواپیماهای سفارش داده شده ایران دکتر روحانی در نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی: مجالس اسلامی برادرانه و در مسیر اتحاد توسعه محور جهان اسلام تلاش کنند حکایت شهادت شهید نواب صفوی از زبان جوانترین عضو جمعیت فدائیان اسلام ادامه اعتراض‌ها به حضور نتانیاهو در هند همزمان با امضای 9 قرارداد میان دهلی و تل آویو رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار میهمانان سیزدهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی: آماده‌ایم حتی با کسانی که در دنیای اسلام صریحاً با ما دشمنی کردند برادرانه برخورد کنیم وزیر اطلاعات: انرژی کشور صرف دامن زدن به اختلافات درونی نشود ربیعی: انتقال محموله نفتی به کره شمالی و شلیک موشک به سانچی، داستانسرایی و دروغی بسیار آشکار است سازمان ملل: 22 میلیون یمنی نیازمند کمک‌های فوری هستند لیبرمن: تا یک سال دیگر هیچ تونلی در مرزهای غزه باقی نمی‌ماند فرزندان مارتین لوترکینگ اظهارات ترامپ درباره کشورهای آفریقایی را محکوم کردند اختلافات مرزی چین و هند باز هم شدت گرفت حزب بارزانی انتخابات مجلس عراق در کرکوک را تحریم کرد اتحادیه اروپا: انگلیس هنوز هم می‌تواند بریگزیت را نادیده بگیرد آمریکا و احیاء مجدد تروریسم