صنایع دستی چه فراز و فرودهایی را در بودجه سال 97 خواهد داشت؟ سهم 10 هزار تومانی هر هنرمندان از بودجه دولتی

زهرا داستانی
بررسی بودجه سال‌های گذشته در دولت حسن روحانی نشان می‌دهد که صنایع دستی سعی دارد تا از حاشیه به متن حرکت کند اما این تلاش در عمل در طول این سال‌ها با موانع بسیاری روبه‌رو بوده است. از ابتدای دولت حسن روحانی تا کنون شاید بهترین سال بودجه‌ای در حوزه صنایع دستی به اولین سال حضور دولت بازگردد، سالی که نزدیک به 19 میلیارد تومان به صنایع دستی اختصاص پیدا کرده است. از آن سال تا به امروز بودجه معاونت صنایع دستی بین 8 تا 10 میلیارد تومان در نوسان بوده است. بودجه سال 97 اما با تغییرات چشمگیری روبه‌رو نبوده و شاید حتی امیدهای فعالان صنایع دستی را از دولت دوازدهم ربوده است. با این حال گرچه معاون صنایع دستی از این موضوع گله‌مند است اما می‌گوید نقاط قوتی نیز در بودجه پیش‌نهادی دولت نهفته است که باید به آنها نیز توجه شود از جمله یک هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که برای بخش روستایی و فرش اختصاص یافته است.
تمام بودجه‌های صنایع دستی در دو دوره دولت روحانی
از ابتدای دولت یازدهم تا کنون بیشترین رشد بودجه صنایع دستی به سال 93 تعلق دارد که با 63 درصد رشد نسبت به سال 92 مواجه بوده است. براساس آنچه در لایحه بودجه سال 93 آمده است، 19 میلیارد و 500 میلیون تومان در بخش هزینه‌ای صنایع دستی شامل برنامه ترویج صنایع دستی، رشد تولیدات صنایع دستی و حمایت از صادرات صنایع دستی در نظر گرفته شده بوده که به هر کدام از این سه بخش 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه تعلق گرفته است. صنایع دستی در سال 93 گرچه با رشد چشمگیری همراه بوده اما در مقایسه با بودجه دو حوزه دیگر یعنی گردشگری و میراث در مضیقه بوده است.


سال 94 اما وضعیت معاونت صنایع دستی در بودجه دولت گرچه با رشد 36.15 درصدی در سه برنامه «تولید»، «ترویج» و «حمایت» روبه‌رو بوده اما نتوانسته رشد 63 درصدی سال گذشته خود را حفظ کند و با اختصاص 8 میلیارد و 850 میلیون تومان به خود از کل بودجه 4.830.785 میلیون ریالی باز هم در مقایسه با دو حوزه دیگر سازمان میراث فرهنگی مغفول مانده‌ترین معاونت در سال دوم ریاست دولت یازدهم بوده است. در سال 95 نیز همچنان اولویت بودجه با توسعه گردشگری داخلی است و دولت همچنان سهم اندکی از بودجه‌های سازمانی را به صنایع دستی داده است. مجموع اعتبارات اختصاصی به این حوزه ۱۰.۰۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به قانون بودجه سال گذشته‌اش ۲۵ درصد رشد داشته است. در حوزه صنایع دستی اعتبارات هر سه برنامه «احیاء و رشد تولیدات صنعتی»، «ترویج صنایع دستی» و «حمایت از ارتقای صنایع دستی» دارای رشد مثبت بوده که از این میان آخرین برنامه دارای بالاترین رشد (۱۱۱.۲۷ درصد) بوده است. بیشترین اعتبار (۴۵۰ میلیون تومان) متعلق به برنامه احیاء و رشد تولیدات صنعتی بوده است. دولت یازدهم در آخرین سال خود اما سهم صنایع دستی از بودجه را ۰.۰۳۹ درصد از سهم ۰.۲۱ درصدی میراث فرهنگی و ۰.۰۹ درصدی گردشگری قرار داده است. سهمی که سر آخر حاصلش اختصاص بودجه 14 میلیارد تومانی بوده است.
سهم 10 هزار تومانی فعالان صنایع دستی از بودجه 10 میلیارد تومانی
حالا اما در دوره دوم دولت حسن روحانی سهم صنایع دستی به نسبت سال گذشته با کاهش هم روبه‌رو شده و آنچه که دولت دوازدهم برای این حوزه در بودجه سال 97 پیش‌بینی کرده 10 میلیارد تومان بوده است. بودجه‌ای که با گلایه بهمن نامورمطلق، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی روبه‌رو شده است. او به «ابتکار» می‌گوید: متاسفانه 10 میلیارد بودجه بیشتر برای فنی و اعتباری معاونت صنایع دستی در لایحه بودجه دیده نشده که تا به امروز هم مشخص نیست که از این 10 میلیارد چند میلیاردش توسط مجلسیان تصویب شود و به معاونت تخصیص پیداکند و این بودجه به هیچ وجه برای مدیریت و برای کمک به حوزه صنایع دستی کافی نیست. اگر قرار است به اشتغال جوانان، فارغ التحصیلان و زنان توجه جدی کنیم با این بودجه‌ها نمی‌توانیم این حوزه را به تحرک واداریم و آن را گسترش دهیم چرا که ممکن است این حوزه نیز دچار صدمات جدی شود. به همین جهت بارها اعلام کردم که ما با 10 میلیارد تومانی می‌توانیم به حوزه یک میلیون نفری، نفری 10 هزار تومان کمک کنیم و این به نظر شوخی می‌آید تا مدیریت یک حوزه بزرگی که می‌تواند ارز‌آور، اشتغال‌زا و هویت‌زا باشد. ما باید بیش از این‌ها در حوزه صنایع دستی هزینه کنیم چرا که این حوزه به صورت جدی می‌تواند برخی از مشکلات جامعه را مرتفع کند. مشکلاتی مانند بیکاری، ازدواج و هویت جوانان. نامور ادامه می‌دهد: این حوزه با کمترین اعتبار می‌تواند بیشتری اشتغال را ایجاد کند، این حوزه بیشترین ارزش افزوده را دارد و این حوزه بیشترین نقش را در هویت بخشی و سیانت از آن ایفا می‌کند اما کسانی که درباره بودجه تصمیم‌گیری می‌کنند گویا به این مطالب آگاهی کامل ندارند که اگر داشتند تلاش بیشتری را برای اختصاص بودجه و حفظ این هویت می‌دانستند.
نقاط قوت لایحه بودجه پیشنهادی
حال براساس آنچه معاون صنایع دستی می‌گوید، فعالان و صنعتگران هنرهای سنتی در ایران باید بابت بودجه اندک این معاونت که به قول علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی عمده آن صرف حقوق و دستمزد نیروی‌های دولتی می‌شود نه توسعه، باید یقه سازمان برنامه و بودجه کشور را گرفت که باید پیش از ارائه لایحه بهترین بودجه را پیش‌بینی می‌کرد. نامورمطلق می‌گوید: بودجه‌ای که دولت ارائه کرده نشان دهنده این است که این حوزه مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
با این حال گرچه بودجه پیش‌بینی شده برای فصل صنایع دستی از سوی دولت به مجلس ارائه شده اما هنرمندان صنایع دستی برای بهبود آن به سراغ مجلسیان رفته‌اند. ملاقاتی که به گفته معاون صنایع دستی سازمان سبب شده تا فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف قول‌هایی برای بهتر شدن بودجه به این معاونت بدهند، با این حال اما او معتقد است که باید منتظر بمانیم و ببینم که رای نهایی مجلس چه خواهد بود و چه سرنوشتی را برای یک سال پیش روی صنایع دستی ایرانی رقم خواهند زد.
گرچه به نظر می‌رسد در صورت حمایت نمایندگان مجلس تغییر چشمگیری در بودجه این معاونت به وجود نخواهد آمد اما نامورمطلق معتقد است لایحه ارائه شده نقاط قوتی نیز دارد. او می‌گوید: البته امسال گشایش‌هایی نیز صورت گرفته که باید آنها را یادآوری کنیم، از جمله اینکه نزدیک به یک هزار میلیارد تومان برای بخش روستایی اختصاص داده شده که متعلق به صنایع دستی و فرش است. این بودجه تا به حال به بخش صنایع دستی و فرش تعلق نگرفته است. معاون صنایع دستی همچنین ادامه می‌دهد: بودجه‌های دیگری نیز برای اشتغال در لایحه پیش‌بینی شده که اگر واقعا اختصاص پیدا کند ما بیشتر از آنچه تا به حال از آن بهره‌مند بوده‌ایم، بهره‌مند خواهیم شد. معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی طرح‌های خود را از جمله طرح 35 هزار اشتغال و طرح 70 هزار اشتغال فراگیر را تهیه کرده‌ و امیدواریم که این طرح‌ها عملی شود اما آنچه به صورت رسمی برای بخش فنی و اعتباری داده شده 10 میلیارد تومان ناچیز است اما بخشی از بودجه‌ای که در پروژه‌های گوناگون پیش‌بینی شده می‌تواند کمک کند و جهشی را در بخش صنایع دستی امسال موجب شود.
سایر اخبار این روزنامه
عدم درک درست تحولات فضای مجازی موجب شکاف نسلی می‌شود «ابتکار» تاثیر شیوه سخن گفتن سیاستمداران بر ادبیات جامعه را بررسی می‌کند ناسزا های مسری سیاسیون «ابتکار» آثار افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید و مخالفت مجلس با این سیاست دولت را بررسی کرد جلال خوشچهره تریبون‌دارانی که بخشی از مشکل می‌شوند حواشی ماجرای ممنوعیت حضور نوازندگان زن در اصفهان بررسی شد زنان پشت سد استیج «ابتکار» از قرار گرفتن بیماران ام‌اس، پروانه‌ای و اوتیسم در لیست حمایت بیمه‌ای گزارش می‌دهد در گفت و گوی اعضای کابینه با رسانه ها درحاشیه جلسه هیات دولت مطرح شد تکذیب مذاکرات موشکی صنایع دستی چه فراز و فرودهایی را در بودجه سال 97 خواهد داشت؟ سهم 10 هزار تومانی هر هنرمندان از بودجه دولتی محمدرضا عارف: جنبش های دانشجویی باید پیشتاز باشند نه دنباله رو محمدجواد ظریف روز گذشته معاون جدید خود را بر اساس ساختار جدید وزارت خارجه معرفی کرد هاآرتص: ترامپ انتحاری عمل می‌کند بمب‌هایِ ترامپ در اسرائیل منفجر می‌شوند! علی مطهری: گزارش اجلاس بین‌المجالس به مجلس ارائه می‌شود سانچى در لکه هاى ابهام