جدایی رسانه از سینما

تا قبل از سال ۸۸ سینمای رسانه‌ها مستقل بود و سینماهایی چون استقلال، صحرا و فلسطین در سال‌های مختلف میزبان رسانه‌ها بودند. از سال 88 سالن همایش‌های برج میلاد به‌عنوان کاخ جشنواره معرفی شد و هفت سال متوالی به‌عنوان فضای مهم و اثرگذاری برای مواجهه اهالی رسانه و هنرمندان تبدیل شد. اما مدیران جشنواره فیلم فجر امسال بنا را بر این گذاشتند که سینمایی مستقل را به اهالی رسانه اختصاص دهند و عوامل فیلم در پردیس باغ کتاب حضور یابند. موضوعی که سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر در گفت‌وگو با روزنامه «فرهیختگان» هم آن را تایید کرد. سیمونیان گفت: «پردیس ملت فقط به خبرنگاران، اهالی رسانه و منتقدان اختصاص دارد و عوامل فیلم فقط در روز اکران فیلم و برای حضور در جلسه پرسش و پاسخ در پردیس سینمایی ملت حضور خواهند داشت.» سیمونیان همچنین گفت: «امسال عوامل فیلم در پردیس باغ کتاب حضور خواهند داشت و برای هیچ خبرنگاری در این پردیس سینمایی کارتی صادر نخواهد شد.» گویا به تدبیر مدیران امسال جشنواره فیلم فجر، پردیس سینمایی ملت با داشتن چهار سالن ۲۷۰ نفره نمی‌تواند جوابگوی ظرفیت فیلمسازان و اهالی رسانه در کنار هم باشد. برای همین است که پردیس سینمایی باغ کتاب به فیلمسازان اختصاص داده شده است. پیرو همین مساله با مدیر این پردیس سینمایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

 10 سالن سینمایی در پردیس سینمایی باغ‌کتاب در انتظار فیلمسازان علیرضا جعفری،  مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی که امسال پردیس سینمایی باغ کتاب را برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره  آمادگی این مجموعه فرهنگی و هنری گفت:‌ «به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و با هدف افزایش بهره‌وری پروژه باغ‌کتاب، پردیس‌های سینمایی در قالب 10 سالن سینمایی شکل گرفته که از این سالن‌ها یک سالن مختص سینما، موسیقی و تئاتر است و 9 سالن دیگر برای نمایش فیلم‌های سینمایی اختصاص دارد. این سالن‌ها البته کاربری برگزاری همایش را هم دارند. سالن اصلی ما که سینمایی است 480 نفر جمعیت را پوشش می‌دهد. در کنار این ظرفیت تجهیزات فنی برای سیستم پخش فیلم و سیستم صوتی و طراحی داخلی با بالاترین کیفیت و به‌روزترین فناوری‌ها در حوزه پخش فیلم را دارد.» جعفری افزود: «آن چیزی که مدنظر ما بود اینکه باغ کتاب به‌عنوان یک پروژه فاخر فرهنگی دارای ظرفیت‌های ویژه همراه با تکنولوژی‌های روز باشد و با همین نگاه بحث سینماها را هم پیگیری کردیم. طراحی داخلی سینماها و معماری آن از بهترین‌هاست. » وی گفت:‌ «حتی پرده سینما جزء پرده‌های سینمایی درجه یک است و بسیار تصویر شفافی را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه در کل 1300 صندلی در مجموع همه سالن‌ها دارد. چند سالن VIPنیز با تعداد ظرفیت 32، 50 و 25 نفره در آن قرار دارد.» جعفری با اشاره به رونمایی این پردیس سینمایی در ایام جشنواره فیلم فجر گفت: «در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با توجه به اینکه مطمئنا استقبال زیاد است، سالن‌های 130 و 480 نفره آماده شده‌اند. همچنین سالن‌های 199 نفره میزبان هنرمندان در جشنواره فیلم فجر هستند.» وی در مورد وضعیت پارکینگ این مجموعه فرهنگی‌هنری گفت: «یکی از موضوعات مهم در باغ کتاب  مساله پارکینگ است. در این راستا پروژه پارکینگ طبقاتی در دست احداث است و تا سال آینده شاهد بهره‌برداری و افتتاح آن خواهیم بود. برای همین امسال تعداد پارکینگ‌ها محدود است. ولی ون‌هایی در این محدوده هستند تا حاضران را به صورت رایگان به محل نمایش فیلم انتقال دهند. با وجود دو ایستگاه مترو در شمال و جنوب باغ کتاب، فکر می‌کنم این مساله مورد استقبال میهمانان جشنواره قرار گیرد.» وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سال آینده این مکان به‌عنوان کاخ جشنوراه انتخاب شود، گفت:‌ «ما امسال به دوستان جشنواره پیشنهاد داده‌ایم که این مکان به‌عنوان کاخ جشنواره انتخاب شود اما با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث پارکینگ وجود داشت شاید برای سال آینده این اتفاق بیفتد.» وی درباره آزمایش صدا در سالن‌ها قبل از شروع جشنواره گفت: « این اتفاق افتاده است. مجموعه‌ای که قرار است پخش فیلم‌های مهم جشنواره را برعهده داشته باشد، در این حوزه تمام‌جوانب را لحاظ کرده است و جای هیچ نگرانی در این رابطه نیست.



 نظر ۲ کارگردان درمورد جدایی اهالی رسانه از فیلمسازان در جشنواره فجر برای اینکه نظر اهالی سینما را بدانیم درخصوص جدایی مکان فیلمسازان از اهالی رسانه سوالاتی را پرسیدیم و با تعدادی از آنها تماس گرفتیم. آنها  پاسخ‌های کوتاهی دادند که گواه این مدعا‌ست که فعلا مدیران جشنواره، در حال آزمون و خطا برای برگزاری این رویداد فرهنگی هستند و در روزهای جشنواره یا در 22 بهمن امسال، نتیجه این تصمیمات مشخص می‌شود.» کامبوزیا پرتوی، کارگردان فیلم سینمایی «کامیون» که فیلمش در روز اولی جشنواره در پردیس ملت نمایش خواهد داشت، درباره تفکیک محل حضور فیلمسازان از اهالی رسانه گفت: «اگر جشنواره مثل سال‌های قبل ادامه داشت، شاهد وضعیت پویاتری بودیم. با این حال فکر می‌کنم تصمیم‌گیری هنوز زود است؛ چون امسال خیلی از قواعد جشنواره تغییر کرده است؛ پس باید دید چگونه برگزار می‌شود و بعد قضاوت کرد.» منیژه حکمت کارگردان «جاده قدیم» هم که فیلمش روز اول جشنواره برای اهالی رسانه نمایش داده می‌شود در این باره تاکید کرد: «در تمام این سال‌ها در فضای جشنواره فیلم فجر حضور نداشتم و این قواعد را نمی‌دانم؛ اما چیزی که بسیار مهم است و من به آن معتقدم اینکه خبرنگاران را دوست دارم و از همزبانی با آنها لذت می‌برم. اگرچه تفکیک محل حضور اهالی رسانه از فیلمسازان جشنواره فیلم فجر، تدبیر تازه‌ای نیست و در سال‌های قبل از 88 هم اجرا شده بود؛ ولی باید دید در شرایط فعلی رسانه‌ای و با گسترش فضاهای متنوع رسانه‌ای در سال‌های اخیر، چقدر این تدابیر با اقبال اهالی رسانه و سینما در ایام جشنواره فیلم فجر مواجه می‌شود.»