دستاورد کشور در میزان برداشت از میادین مشترک نفت و گاز چشمگیر است

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول ريیس جمهوری، اسحاق جهانگیری- دوشنبه- در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به موضوع جلسه و میزان پیشرفت طرح های نفتی توسعه میادین مشترک غرب کارون افزود: ما در میزان برداشت از این میادین در مقطعی به دلایل مختلف از عراق عقب افتادیم که در حال حاضر این عقب ماندگی جبران شده و طرح های خوبی برای توسعه در این منطقه در حال انجام است.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت کشور،‌ به‌ویژه توان بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی برای دستیابی به هدف برداشت نفت به میزان یک میلیون و 220 هزار بشکه در روز استفاده شود،‌ ادامه داد: همه دستگاه ها اعم از صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید در کنار وزارت نفت کمک کنند تا این طرح که نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است هرچه بهتر و سریع‌تر تحقق یابد. معاون اول رییس جمهوری همچنین از وزارت نفت خواست تا با توجه به وجود توان فنی و دانش بومی در کشور،‌ برای جلوگیری از هدر رفت گاز این میادین برنامه ریزی لازم را انجام دهد.
در این جلسه که وزرای نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند، مقرر شد به منظور جبران تاخیر پروژه احداث کارخانه گاز و گاز مایع 3200 و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، وزارت نفت قراردادهای سرمایه گذار موجود را بازنگری کرده به‌گونه‌ای که تا نیمه اول سال 98 پروژه NGL3200 به بهره برداری برسد. همچنین مقرر شد شرکت ملی نفت ایران برای استفاده حداکثر و بهینه از ظرفیت چاه های تولیدی میادین مشترک غرب کارون، نسبت به تهیه دستگاه های فراورش نفت در میدان آزادگان جنوبی اقدام کند.
ستاد، وزارت نفت را مکلف کرد تمهیدات لازم درخصوص استفاده از ظرفیت و ساز و کار قراردادهای جدید نفتی در توسعه فازهای بعدی میادین مشترک غرب کارون را به‌عمل آورد. در این جلسه نماینده وزارت نفت در گزارشی از توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون در راستای اجرای بند 14 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، که بر افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به ویژه در میادین مشترک تاکید دارد،‌ گفت: با برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ای میزان برداشت ما از میادین مشترک غرب کارون شامل میادین یادآوران، آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران جنوبی و یاران شمالی در منطقه مرزی با عراق امسال به 320 هزار بشکه در روز رسیده است.


وی با بیان اینکه میزان ذخایر نفت درجا در میادین مشترک غرب کارون 67 میلیارد بشکه است،‌ افزود: تولید از فاز يك توسعه میدان مشترک غرب کارون به میزان 535 هزار بشکه در روز برنامه ریزی شده است. همچنین پتانسیل نهایی (فاز2) تولید با ظرفیت یک میلیون و دویست و بیست (1220هزار) بشکه در روز لحاظ شده است. نماینده وزارت نفت با بیان اینکه در جهت بکارگیری فناوری های روز دنیا با هدف افزایش ضریب بازیافت از میادین مذکور قراردادهایی با موسسات معتبر داخلی و خارجی منعقد شده است،‌ گفت: برای اجرای توسعه میادین مشترک در غرب کارون بالغ بر 70 درصد از پروژه‌ها توسط پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی اجرا شده است.