دلار نخريد

آرمان- فریبا نهاوندی: قیمت دلار که روز یکشنبه هفته جاری رکوردی بی‌سابقه را تجربه کرد، روز دوشنبه اندکی کاهش یافت، اما همچنان این ارز تاثیر گذار با قیمتی بالا در بازار آزاد مبادله می‌شود. در همین حال کوشش‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت فزاینده دلار ادامه دارد. رئیس بانک مرکزی می‌گوید قیمت دلار قطعا کاهش خواهد یافت و یک پژوهشگر حوزه بانکی عنوان می‌کند که برای کاهش قیمت دلار باید هیجانات مردم در بازار ارز کنترل شده و حباب آن تخلیه شود.
دلار در کانال 4600 تومان
در روز‌های آغازین هفته جاری نرخ دلار تا چهار‌هزار و 700 تومان هم رسید، اما روز گذشته قیمت‌ها کمی پایین آمد و دلار در بازار آزاد با قیمت حدود چهار‌هزار و 600 تومان معامله شد. سایر ارزها جز دلار در ادامه روند افزایشی روز یکشنبه، دیروز هم با افزایش قیمت مواجه بودند. در میان ارزهای مختلف، یورو بیشترین و یوآن چین کمترین افزایش را داشت.
وعده ارزانی دلار


به رغم اینکه رئیس بانک مرکزی در روز‌های اخیر بار‌ها نسبت به نوسانات قیمت دلار واکنش نشان داده، اما برخی عنوان می‌کنند بانک مرکزی مداخله موثری برای کنترل بازار نداشته است. مسئولان البته این را تکذیب می‌کنند و همزمان وعده می‌دهند قیمت دلار کاهشی شود. روز گذشته یک مقام مسئول در بانک مرکزی در واکنش به عدم عرضه ارز دولتی عنوان کرد: «۱۵صرافی منتخب بانک مرکزی هستند که بر‌اساس نیاز روزانه‌شان دلار دریافت می‌کنند و بین سایر صرافی‌ها تا سقف ۱۰۰‌هزار دلار توزیع می‌کنند.» همزمان رئیس بانک مرکزی نیز بار دیگر به نوسانات بازار واکنش نشان داد. ولی ا... سیف با اشاره به اینکه اکنون شاخص‌های کلان اقتصادی اعم از تورم و رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارند، گفت در کنار آن درآمدهای ارزی نسبت به گذشته وضعیت خوبی دارند، طوری که صادرات نفت نسبت به سال قبل افزایش دارد و قیمت هر بشکه آن به دامنه ۷۰ دلار رسیده است، بنابراین دلیلی وجود ندارد در بلندمدت وضعیت ارزی دچار نوسان شود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به‌طور طبیعی فضای موجود و نوسان بازار را بانک مرکزی کنترل می‌کند، اظهار کرد: در دو‌ماهه پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم، روندی کاهشی در پیش می‌گیرد. او در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار ارز و خرید دلار نیز توضیحاتی داشت و گفت: سرمایه‌گذاری در نرخ ارز به هیچ‌عنوان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. کسی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کند، ضرر خواهد کرد. رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد: ریسک و خطر موجود در بازار ارز را نپذیرفته و به سمت سرمایه‌گذاری امن حرکت کنند، هرچند که به‌طور حتم به زودی بازار در فضایی آرام حرکت می‌کند. سیف به جریان سودآوری در منابع بانکی و بازار ارز پرداخت و ادامه داد: در حدود چهار تا پنج سال گذشته کسی که سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده گذاری کرده و حتی اگر نرخ سود بالای ۲۵‌درصد هم دریافت نکرده و ۱۵‌درصد گرفته است، حداقل تاکنون منابع او ۸۰‌درصد رشد داشته، در حالی که اگر در همین مدت سرمایه‌گذاری در ارز انجام شده بود و نرخ دلار را در آن زمان در رنج ۳۰۰۰ تومان در نظر بگیریم حداکثر سود آن نزدیک به ۵۰‌درصد می‌شود.
کنترل هیجان بازار
یک پژوهشگر بانکی با تاکید بر اینکه ذخایر بانک مرکزی کاملا توانایی مدیریت شرایط کنونی بازار ارز را دارد، خاطرنشان کرد: هیجانات مردم در بازار ارز باید کنترل شده و حباب آن تخلیه شود. به گزارش مهر، پویا‌جبل‌عاملی گفت: چنانچه بخواهیم دید کلانی به نوسانات نرخ ارز داشته و عوامل ریشه‌ای آن را رصد کنیم باید به عقب بازگشته و فارغ از تحولات روزهای اخیر به تحولات این روزهای ارز بپردازیم، در این میان آنچه نمایان می‌شود این است که از زمان پس از برجام وضعیت باثباتی در اقتصاد کشور و بازارهای مختلف نمود پیدا کرده و اما متاسفانه به دلیل فشارهایی که از حوزه مسائل غیراقتصادی به سیاستگذار ارزی تحمیل شد، منجر به آن گردید که امروز با تعدیل قیمتی ارز مواجه باشیم. او تصریح کرد: خواست توده‌های مردم این بود که نرخ ارز در یک نرخ اسمی باثبات باقی بماند، این سیاست اگرچه معقول نبود اما سیاستگذار ارزی را بر آن داشت که به آن تن دهد و بر همین اساس امروز شاهد آن هستیم که فنر جمع شده نرخ ارز باز شده است، بنابراین نوسانات کنونی به یک سیاست بلندمدت برمی گردد که متاسفانه در همه دولت‌ها در ایران وجود داشته است. جبل‌عاملی تصریح کرد: بعد از اجرایی شدن برجام، افزایشی را در رشد اقتصادی به واسطه بالارفتن درآمدهای نفتی شاهد بودیم که در سال گذشته خود را به صورت مازاد تجاری نشان داد؛ البته درآمد حاصل شده منجر به این گردید که در سال جاری واردات افزایش یابد. به این معنا که مطابق آمار گمرک طی ۹‌ماهه اخیر واردات کشور ۱۸‌درصد افزایش یافته؛ در حالی که صادرات غیرنفتی این رشد را تجربه نکرده است و همین امر فشاری را روی ذخایر ارزی کشور ایجاد کرده است. به گفته جبل عاملی، عدم تعادل در بازار ارز به واسطه چنین فشارهایی ایجاد شده، ضمن اینکه تصویری که از وضعیت اقتصاد کلان ایران وجود دارد چنانچه به یک پنج ضلعی توصیف شود، یک طرف فشار روی ثبات اسمی نرخ ارز بوده و در اضلاع دیگر واردات بی‌رویه، ثبات درآمدهای ارزی، سیاست‌های غیرمنضبط بودجه‌ای و واگذاری خطوط اعتباری مختلف قرار می‌گیرند به نحوی که فروش نفت و صادرات نفت ایران افزایش نیافته، در حالی که به بانک مرکزی برای تخصیص خط‌اعتباری فشار می‌آید. او اظهار کرد: در شرایط فعلی قیمتی که اکنون در بازار به وجود آمده حاصل انتظارات مردم و بازار از نرخ ارز است.