واگذاري فعاليت‌هاي اقتصادي محدود به نيروهاي مسلح نيست

ايسنا: رئيس دفتر رئيس‌جمهور روز گذشته در حاشيه جلسه هيئت‌دولت، درباره دستور مقام معظم رهبري به ستاد کل نيروهاي مسلح مبني بر خروج ارتش و سپاه از فعاليت‌هاي اقتصادي و تأکيدات رئيس‌جمهوري در‌اين‌باره گفت: «موضوع واگذاري فعاليت‌هاي اقتصادي، تصميمي است که آقاي رئيس‌جمهور بر آن مصمم هستند و فقط به نيروهاي مسلح محدود نمي‌شود. رئيس‌جمهوري در‌اين‌باره دستوراتي را به بنياد شهيد، سازمان تأمين اجتماعي و بانک‌ها داده‌اند و اعتقاد دارند دولت تا جايي که مي‌تواند بايد از تصدي‌گري خود کاهش دهد تا در آينده تصدي‌گري دولت در حوزه اقتصادي به صفر برسد».
محمود واعظي افزود: «در مقابل بايد تلاش کنيم که از بخش خصوصي واقعي حمايت کنيم. در اين راستا، آنچه در کشور در حال انجام است، مربوط به همه اعضاي دولت است و فقط براي نيروهاي مسلح نيست».
او همچنين درباره اظهارات وزير خارجه آمريکا مبني بر تشکيل کارگروهي مشترک ميان اروپا و آمريکا براي بررسي اعمال تعديل‌هايي در برجام، عنوان کرد: «موضع نظام، دولت و وزارت خارجه در ارتباط با برجام موضعي يکسان است و از نظر ما مذاکرات برجام تمام شده و تحت هيچ شرايط و عنواني دوباره انجام نخواهد شد».
رئيس دفتر رئيس‌جمهوري با بيان اينکه اين موضوع بارها به همه کشورهایی که مباحثي را مطرح کرده‌اند، اعلام شده است، گفت: «تشکيل کميته‌هايي در برجام در شرايطي که ايران، به‌عنوان بازيگر اصلي، چنين چيزهايي را قبول ندارد، هيچ تأثيري نخواهد داشت. در‌اين‌باره با اتحاديه اروپا و سه کشور عضو و همچنين چين مذاکره کرده‌ايم و آنها نيز اعلام کرده‌اند که برجام تنها با چارچوب‌هاي موجود باقي خواهد ماند».


واعظي درباره طرح شايعاتي مبني بر انجام مذاکرات موشکي با برخي کشورها عنوان کرد: «بارها از سوي جمهوري اسلامي ايران اعلام شده است که مسائلي که مربوط به توان دفاعي کشور است، به‌هيچ‌وجه قابل مذاکره نيست. اين حرف هميشگي ما بوده است. اين عرف هميشگي است که در دنيا، زماني که مسئولي با طرفي از کشور ديگر گفت‌وگو مي‌کند، راجع‌به همه مسائل مطالب مورد نظر خود را مطرح مي‌کند. ما نيز در اين جلسات حرف‌هاي خود را مطرح مي‌کنيم اما اينکه درباره موضوعاتي نظير توان موشکي توافقي کرده باشيم صحيح نيست».
او درباره طرح شايعاتي مبني بر اينکه حضور وزير امور خارجه و رئيس‌جمهوري فرانسه در ايران براي مذاکره درباره توان موشکي جمهوري اسلامي ايران است، گفت: «موضع دفتر رئيس‌جمهوري در‌اين‌باره روشن است و قطعا راجع به توان دفاعي، از جمله مسائل موشکي با هيچ کشوري مذاکره نخواهيم کرد و اين موضوع مربوط به مسائل داخلي کشور است.
واعظي با بيان اينکه آيا قرار است فرانسه به نيابت از آمريکا با ايران مذاکره کند، بيان کرد: «فرانسه کشوري وابسته به آمريکا نيست و در مسائلي با آنها اختلاف‌نظر دارد. سفر وزير خارجه فرانسه به ايران ربطي به مذاکرات اخير آنها با آمريکا ندارد و از پيش طراحي شده است. روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي ميان ايران و فرانسه از جمله موضوعات مطرح ميان دو کشور است».
نشست خبري رئيس‌جمهوري تا 2 هفته ديگر
رئيس دفتر رئيس‌جمهور درباره طرح انتقاداتي به مباحث مطرح‌شده در گفت‌وگوي تلويزيوني رئيس‌جمهوري با مردم، عنوان کرد: «آقاي رئيس‌جمهور در هر مصاحبه فقط فرصت طرح موضوعاتي را دارند که از پيش هدف‌گذاري کرده‌اند. در مصاحبه اخير نيز تنها فرصت براي طرح بخشي از اين موضوعات فراهم شد».
واعظي گفت: «رئيس‌جمهور تا دو هفته ديگر مصاحبه‌اي مطبوعاتي با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي خواهند داشت و بخش ديگري از صحبت‌هاي خود را در آن زمان مطرح خواهند کرد».
او با تأکيد بر اينکه روحاني در گفت‌وگوهاي تلويزيوني قبلي درباره مباحثي نظير برجام، تورم، رونق و گراني صحبت کرده بودند، عنوان کرد: «آنچه مهم است اين است که در گفت‌وگوي تلويزيوني اخير رئيس‌جمهوري مباحثي که تاکنون مطرح نشده بود، مورد توجه قرار گرفت. رئيس‌جمهور هدف‌گذاري کرده بودند که درباره مباحثي نظير محيط زيست، اشتغال و ساختمان‌هاي فرسوده صحبت کنند و طبيعي است که اگر نمي‌خواهيم زمان مصاحبه طولاني شود، فرصت براي طرح همه مباحث نباشد».
واعظي درباره نحوه انتخاب مجري برنامه گفت‌وگوي تلويزيوني رئيس‌جمهور با مردم با بيان اينکه مجري برنامه با تفاهم ميان دولت و صداوسيما انتخاب شد، افزود: «مجري برنامه مباحثي را مطرح کرد که از نظر او دغدغه مردم بود. در مجموع اين مصاحبه بازخوردهاي مثبتي هم داشت و فکر مي‌کنيم خوب است که اين نوع گفت‌وگوها با مردم انجام شود».