رفع خطر ازدست‌رفتن قهرماني پرسپوليس

صحبت‌هاي عجيب مهدي طارمي در برنامه 90، بحران جديدي را براي فوتبال ايران ايجاد کرده است. مهاجم سابق پرسپوليس که با فسخ قرارداد يک‌طرفه‌اش با باشگاه ريزه‌اسپور ترکيه در تيرماه 1395 چهار ماه محروميت براي خودش و يک سال محروميت براي پرسپوليس به بار آورد، دوشنبه‌شب اعتراف کرد او با تحريک باشگاه پرسپوليس مدرکي جعلي درباره قرارداد با پرسپوليس ارائه کرده و در واقع دو طرف زمان اين قرارداد را دست‌کاري کردند. بسياري از اهالي فوتبال از جمله علي دايي اين صحبت‌هاي طارمي را که عليه خودش، باشگاه پرسپوليس و هم‌بازي‌هايش بود، نسنجيده قلمداد کردند. اعتراف طارمي اما ابعاد مهم‌تري هم داشته است. پس از علني‌شدن جعلي‌بودن قرارداد پرسپوليس با طارمي، گروهي عنوان کردند که حضور طارمي در يک‌سال‌ونيم گذشته در پرسپوليس غيرقانوني بوده و تمامي بازي‌هايي که اين تيم در اين مدت انجام داده، بايد 3-صفر شود. با اين حساب به جاي پرسپوليس جام قهرماني فصل قبل بايد به تراکتورسازي برسد. تراکتورسازي و استقلال بيشتر از بقيه خواهان بررسي نتايج پرسپوليس در کميته انضباطي شده‌اند. اگر بازي‌هاي پرسپوليس در ليگ شانزدهم 3- صفر شود، تراکتورسازي، تيم سوم فصل قبل، به رده اول جدول صعود خواهد کرد. کاظم محمودي، سرپرست تيم فوتبال تراکتورسازي ديروز در گفت‌وگو با سايت رسمي باشگاه تراکتورسازي، گفت: «باعث تأسف است که چنين اتفاقات تلخ و غيراخلاقي‌اي در فوتبال ايران رواج پيدا کرده. باشگاه تراکتورسازي با توجه به حساسيت موضوع پيگيري‌هاي قانوني خود را آغاز کرده است! با توجه به قانون که صراحتا نتيجه مسابقات بر مبناي مدارک جعلي و غيرواقعي تغيير مي‌کند، ما در حال پيگيري دقيق موضوع از طريق فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ هستيم. اگر اين اتفاق بيفتد، با توجه به نتايج فصل گذشته، تراکتورسازي قهرمان محسوب مي‌شود. از سوي ديگر انصافا طارمي يکي از ارکان و مهم‌ترين عناصر قهرماني پرسپوليس بوده، در حالي که به واقع اصلا حق حضور در بازي‌ها را نداشته و اين عادلانه نيست. به همين منظور موضوع را از طريق وکلاي باشگاه با جديت پيگيري مي‌کنيم و اجازه نمي‌دهيم حقمان در اين مسئله پايمال شود». پندار توفيقي، عضو هيئت مديره باشگاه استقلال هم خواستار رسيدگي به اين پرونده شده است.
بررسي قانوني پرونده
استدلال مسئولان تراکتورسازي اين است که چون قرارداد پرسپوليس و طارمي جعلي بوده، بايد بازي‌هاي اين تيم 3-صفر شود. قانون در‌اين‌باره چه مي‌گويد؟ بررسي کارشناسان حقوقي نشان مي‌دهد که چنين اتفاقي رخ نخواهد داد. نخست اينکه جعلي‌بودن تاريخ قرارداد طارمي و پرسپوليس براي فريب فيفا و باشگاه ريزه‌اسپور بوده و اين تاريخ براي حضور طارمي در ليگ گذشته و اين فصل تفاوتي در صدور کارت بازي او ايجاد نمي‌کرد. سازمان ليگ هم ديروز اعلام کرد چون سال گذشته باشگاه ريزه‌اسپور درخواستي براي صدور مجوز بين‌المللي بازي‌کردن طارمي نداشته و هيچ قراردادي در آن زمان منتشر نشده بود، اين سازمان کارت بازي اين بازيکن را صادر کرده و هيچ‌گونه تخلفي صورت نگرفته است. از طرفي بحث ديگري هم كه در اين ميان به سود پرسپوليس تمام مي‌شود، رأي فيفاست. فيفا به اين تخلف پي برده بود و به همين دليل چهار ماه طارمي و يک سال پرسپوليس را محروم کرد و جريمه نقدي چهارميلياردي هم براي اين دو نظر گرفت. در واقع پرسپوليس و طارمي به خاطر قرارداد دروغين خود مجازات شده‌اند. صحبت‌هاي طارمي نکته جديدي براي کارشناسان حقوقي نداشت اما يک شوک بزرگ به جامعه فوتبال وارد کرد. با اين حال آنها که معتقد به تنبيه پرسپوليس‌اند، به ماده ۷۴ آيين‌نامه انضباطي فدراسيون فوتبال اشاره مي‌کنند که در آن بر بازنده‌شدن تيمي که بازيکن جعلي دارد، تأكيد شده است. اينجا هم دو موضوع به سود پرسپوليس است؛ نخست اينکه در آيين‌نامه جديد قيد شده که فقط افراد متخلف بايد مجازات شوند و بحث تغيير نتيجه حذف شده است. در آيين‌نامه قديمي هم عنوان شده بود هر تيمي که به بازيکن حريف اعتراض دارد، تنها دو ساعت فرصت شکايت خواهد داشت. بازي‌هاي پرسپوليس در زمان آيين‌نامه قبلي بوده و مي‌توان با آن آيين‌نامه بررسي‌اش کرد اما هم‌اکنون حدود يک سال از زمان بازي‌ها گذشته و شکايت تراکتورسازي نمي‌تواند مؤثر واقع شود. تراکتورسازي که حالا شاکي اين پرونده است، فصل قبل از اين ماده انضباطي سود برد. ابتداي نيم‌فصل دوم ليگ شانزدهم بود که سازمان ليگ تراکتورسازي را براساس رأي فيفا از داشتن بازيکناني مانند اميد عاليشاه، هاشم بيگ‌زاده و احمد نورالهي محروم کرد؛ ولي تغييري در نتايج قبلي اين تيم ايجاد نشد. مسئولان فدراسيون ديروز رسما اعلام کردند تغييري در قهرماني پرسپوليس ايجاد نخواهد شد. در آن سو البته گروهي ديگر تفاسير ديگري از قوانين دارند و مصرند که تمامي بازي‌هاي پرسپوليس حتما بايد 3-صفر شود و احتمالا اين مباحث ادامه پيدا خواهد کرد.
طارمي در کميته اخلاق


تغييرنکردن نتايج بازي‌هاي پرسپوليس اما به معناي بسته‌شدن پرونده مهدي طارمي نخواهد بود. حالا اين بحث پيش آمده که کميته اخلاق قصد دارد به اين موضوع رسيدگي کند. رضا جاوداني عضو کميته انضباطي فدراسيون فوتبال در‌اين‌باره توضيح داد: «کميته انضباطي صلاحيت لازم براي ورود به اين پرونده را ندارد. صلاحيت کميته انضباطي در مورد زمان مسابقات و در محدوده استاديوم و زمين بازي است. کميته اخلاق اما مي‌تواند به اين موضوع وارد شود؛ اين کميته نيازي به شاکي ندارد. مسئولان کميته اخلاق مي‌توانند اقرار طارمي به دروغ را مورد پيگيري قرار دهند. مرتضي تورک، رئيس کميته اخلاق فدراسيون فوتبال، عنوان کرد که از هفته آينده رسيدگي به اين پرونده با حضور طرفين پرونده ادامه مي‌يابد. البته اين تمام ماجرا براي طارمي و پرسپوليس نخواهد بود. به گزارش ايسنا اکنون پس از ورود مجموعه نهادهاي انضباطي و قضائي فدراسيون فوتبال به اين ماجرا، نهادهاي نظارتي و حراستي نيز به اين ماجرا ورود کرده‌اند و قرار است با بررسي ادعاهاي طارمي، ضرر و زيان احتمالي وارده به باشگاه پرسپوليس از اين طريق را پيگيري کنند. کميته اخلاق عنوان کرد اگر اين کميته محروميتي براي طارمي در نظر بگيرد؛ پس از بازگشت او به ليگ ايران اعمال خواهد شد.
شکايت پرسپوليس از طارمي
طارمي نه‌تنها با مصاحبه جنجالي خود پاي خودش و پرسپوليس را به کميته انضباطي و مراجع قضائي کشاند، حالا خود را در تقابل با پرسپوليسي‌ها هم قرار داده است. هواداران پرسپوليس شديدا از گل‌زن سابقشان شاکي‌اند. باشگاه پرسپوليس ديروز رسما اعلام کرد از بازيکن سابق خود به دليل اظهارات خلاف واقع به فدراسيون فوتبال و کميته اخلاق شکايت کرده است. حميدرضا گرشاسبي، سرپرست باشگاه پرسپوليس، نيز در تماس خود با مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال ايران، خواستار تسريع در روند رسيدگي به اين پرونده شد. از طرفي عده‌اي هم عنوان مي‌کنند صحبت‌هاي طارمي شايد صحت نداشته باشد. محمدعلي ترکاشوند، معاون سابق اقتصادي باشگاه پرسپوليس که قرارداد بحث‌برانگيز طارمي در زمان او بسته شد، ديروز تأكيد کرد اين بازيکن در برنامه 90 دروغ گفته است. او تأكيد دارد در قرارداد اين بازيکن دست‌کاري نشده است. به‌هر‌حال آنچه مشخص است، این است که طارمي که در گذشته هم بارها با کارهاي عجيبش براي خودش دردسر ايجاد کرده بود، يک بار ديگر خود را در شرايط بحراني قرار داد. پرسپوليسي‌ها حالا عليه او جبهه‌گيري کردند و او در ماه‌هاي منتهي به جام جهاني آرامش را از خودش دور کرد.
دایی: طارمی خودش و همه چیز را زیر سؤال برد
علی دایی هم نسبت به صحبت‌های مهدی طارمی واکنش نشان داد و مانند بسیاری از پیش‌کسوتان پرسپولیس به انتقاد از این بازیکن پرداخت. او روز‌ گذشته در کنفرانس خبری بازی سایپا-پدیده گفت: «اصلا خوشم نیامد و دوست هم نداشتم طارمی آن‌گونه در تلویزیون حرف بزند. او خودش را زیر سؤال برد و همه از جمله همبازیانش را هم زیر سؤال برد. بزرگ‌ترین گلایه من از او این است که آقای صمد ابراهیمی او را به من معرفی کرد و من از او در اردبیل تست گرفتم». صمد ابراهیمی، وکیل طارمی بود که این بازیکن در برنامه دوشنبه‌شب علیه او صحبت کرد. ابراهیمی هم در روزهای اخیر ادعاهای طارمی را رد کرد. دایی در‌این‌باره توضیح داد: «من خودم ابراهیمی را می‌شناسم. اصلا او این‌گونه نیست. آدم خوب نیست راجع به کسانی که مهدی را طارمی کردند، صحبت کند. همه اشتباه می‌کنند و ابراهیمی هم شاید اشتباه کرده باشد ولی صمد ابراهیمی، طارمی را به من معرفی کرد و فکر کنم با هزینه خودش او را فرستاد. شایستگی‌های طارمی را کسی  نفی نمی‌کند. در اولین حرکتش او را انتخاب کردم. یک دقیقه نشد که انتخابش کردم. نباید این‌گونه باشد. من نمی‌دانم مدیر و رفیق طارمی کیست که این صحبت‌ها را می‌کند. اصلا کسی که بازیکن ملی است، نباید این صحبت‌ها را بکند. جای این حرف‌ها تلویزیون نیست. بعد از آن هواداران نباید ناراحت شوند، بازیکن یک روز می‌آید و می‌رود. ما وضعیت روحی، مالی، خانوادگی و مسائل دیگر را درباره این بازیکن نمی‌دانیم. باید دلخوری‌ها را بیندازیم بیرون. امثال طارمی باید حمایت شوند چون ما به جام جهانی رفته‌ایم. دوست دارم او موفق باشد، چون تیم ملی ما هم باید موفق شود. مردم نباید از هیچ بازیکنی ناراحت شوند. ناراحتی مال مدیرانی است که باعث می‌شوند امثال مهدی این اتفاقات برایشان رخ دهد وگرنه بازیکن یک روز می‌آید و یک روز هم می‌رود». سرمربی سایپا البته به‌شدت از مدیریت سابق باشگاه هم انتقاد کرد. 
 
درخواست هواداران تراکتورسازی و استقلال از فیفا
کاربران ایرانی که عمدتا هوادار تیم‌های استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز هستند، با هجوم به صفحه اینستاگرام فیفا محرومیت تیم فوتبال پرسپولیس را خواستار شده‌اند. فیفا یک‌بار در جریان پرونده پرسپولیس-‌ریزه‌اسپور ترکیه، تیم ایرانی را به دلیل آنچه عدم صداقت قرمزهای پایتخت خوانده بود، از دو پنجره نقل و انتقالات محروم کرد. چنین اتفاقاتی در سال‌های اخیر بارها از سوی کاربران ایرانی در صفحه افراد و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دیده شده است.