هشدار قاضی القضات



رئیس قوه قضائیه با تأکید بر نظارت مستمر بر مجموعه‌های قضایی در سراسر کشور به قضات متخلف هشدار داد که در آینده‌، طبق برنامه‌ای خاص نام و تصویر آنان در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.
به گزارش میزان، آیت‌الله آملی لاریجانی در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور با اشاره به نظارت هر چه بیشتر بر دستگاه قضایی، تأکید کرد: فساد در دستگاه قضایی حتی اگر کم باشد باز هم برای ما بسیار زیاد است. به هیچ عنوان پذیرفته نیست که دستگاه متولی مبارزه با فساد خود درگیر فساد باشد. دستگاه قضایی ترازوی برخورد با مفاسد است و بر این اساس همه باید نسبت به هرگونه فساد در قوه قضائیه حساسیت تام داشته باشند. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تخلف در قوه قضائیه غیرقابل اغماض است و در این زمینه، چون بحث اعتماد مردم و نظام در بین است جای هیچ گونه ترحمی نیست، تصریح کرد: دستگاه قضایی با ساز و کار‌های گوناگون به مبارزه با تخلفات درونی می‌پردازد و بر این اساس افراد متخلف و فاسد، از قوه قضائیه منفصل می‌شوند. برخورد‌های ما در این زمینه شدت یافته و دلیل آن نیز حفظ حرمت و احترام نیرو‌های سالم و پاک دستگاه قضایی است.


آملی لاریجانی خطاب به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور گفت: به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچ گونه فسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد و در آینده طبق برنامه‌ای خاص، آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس از تأیید در دادگاه عالی تجدید نظر و تأیید رئیس قوه قضائیه همراه با نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. این در واقع اتمام حجت با همه قضات متخلف است تا جای هیچ گونه گلایه‌ای باقی نماند و بدانند فساد و ارتکاب جرایم در دستگاه قضایی تاوان بزرگی خواهد داشت.
وی با تأکید  بر لزوم ایستادگی در برابر هجمه‌ها علیه دستگاه قضایی گفت: بسیاری از اشکالات که به دستگاه قضایی گرفته می‌شود یا عامدانه و مغرضانه است یا از سر جهل و ناآگاهی. البته برخی از ایرادات نیز که از سوی دلسوزان مطرح می‌شود وارد است و ما هیچ گاه قصد تطهیر و تنزیه مطلق دستگاه قضایی را نداریم، اما بسیاری از ایرادات صرفاً با هدف تخریب دستگاه قضایی و وارد آوردن خدشه به اعتماد عمومی مطرح می‌شود و دشمنان نظام نیز بخوبی می‌دانند که قوه قضائیه مقتدر و با صلابت می‌تواند حافظ اعتماد عمومی در کشور باشد.
فساد سیستماتیک نیست
رئیس قوه قضائیه در ادامه
با بیان اینکه گاه در مبارزه با فساد دچار افراط و تفریط می‌شویم، افزود: گاهی کلاً مسأله فساد رها می‌شود و گویی هیچ فسادی نیست و گاهی می‌بینیم هر مسئولی از هر تریبونی از فساد سخن می‌گوید که این یک سیاه نمایی بی‌وجه و خلاف واقع و منشأ تخریب اعتماد عمومی است. آملی لاریجانی ادامه داد: برخی از وجود فساد سیستماتیک در کشور سخن می‌گویند که ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نداریم. فساد در کشور سیستماتیک نیست. برخی در مقام تفسیر می‌گویند مقصود ما از فساد سیستماتیک این است که سیستم رسیدگی کننده به مفاسد یعنی دستگاه قضایی دچار فساد است.
این سخن هم مجمل و مبهم است. البته ممکن است که در گوشه‌ای از دستگاه عظیم قضایی، همانند هر مجموعه دیگری تخلفی رخ دهد، اما این به معنای غلبه فساد بر کل سیستم قضایی کشور نیست. به گفته وی، ما باید در برخورد با فساد یک مسیر اعتدالی را طی کنیم.
صدور قرار بازداشت موقت
باید به حداقل برسد
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر لزوم نظارت مستمر رؤسای کل دادگستری‌ها در قالب بازدید‌های سرزده و نوبه‌ای و همچنین توجه جدی به احیای حقوق عامه در چارچوب قوانین و مقررات، به موضوع بازداشت‌های موقت پرداخت و خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز باید نظارت کاملی صورت گیرد تا صدور قرار بازداشت موقت به حداقل برسد و در مواردی که واقعاً می‌توان از این قرار استفاده نکرد، به هیچ عنوان صادر نشود. از سوی دیگر نباید به گونه‌ای باشد که به عنوان مثال قرار وثیقه در زمانی صادر شود که امکان تودیع آن وجود نداشته باشد و متهم به ناچار روانه زندان شود.
تشریح دستورالعمل ریاست
قوه قضائیه درباره اقتصاد مقاومتی
معاون اول قوه قضائیه هم در این  گردهمایی به موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: درخصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قانونی برای چگونگی اجرای آن وضع شده و در ماده یک این قانون شورایی مرکب از نمایندگان هر سه قوه در نظر گرفته شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به دستورالعمل رئیس قوه قضائیه که در شهریورماه ابلاغ شده است، افزود: از شما عزیزان خواهش داریم که دقیقاً این دستورالعمل ابلاغی را مطالعه کنید. تأکید بر مطالعه مجدد و دقیق از این جهت است که ممکن است با چند بار مطالعه کردن نکات بیشتری را کسب کنیم و متوجه شویم که این دستورالعمل از ما چه می‌خواهد.
وی گفت: تأکید من بر مطالعه مجدد این موارد این است که بفهمیم چرا اینقدر مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید دارند و چرا دشمن روی این موضوع متمرکز شده است.