٣زن براي بازديد از زندان اوين

آرمان: زندان «اوین» این روزها مشتری‌های زیادی دارد که می‌خواهند از وضعیت آنجا مطلع شوند. هم مجلس درخواست حضور تعدادی از نمایندگان برای بازدید از زندان اوین را می‌دهد و هم دولت می‌خواهد بازدیدی از این مکان داشته باشد. اما چرا به یکباره درخواست بازدید از اوین زیاد شد؟ در جریان اعتراضات بود که زمزمه خودکشی یکی از زندانیان در اوین منتشر شد، زندانی‌ای که به گفته مسئولان زندان اقدام او ارتباطی با تجمعات اعتراضی اخیر نداشته است، اما این موضوع کلید تمایل بازدید از اوین را زد.
هنوز خبری نیست
هفته گذشته بود که دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی در خصوص ورود به پیگیری حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها و در میان بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، اظهار کرد: ما به سهم خود تلاش کردیم که نگرانی خانواده‌های بازداشت‌شدگان که به ما بیان می‌کردند را به مسئولان ذیربط انتقال داده و انتظارات موجود را مطرح کنیم. شهیندخت مولاوردی در پاسخ به این پرسش که آیا بازدیدی از بازداشتگاه‌ها هم داشته‌اید؟ افزود: «ما این درخواست را دادیم که در حال بررسی است، ولی هنوز بازرسی انجام نشده است. فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم این درخواست را داشته، ولی هنوز هم این بازدید انجام نشده است.» ظاهرا هنوز هم پاسخی به این درخواست داده نشده است، چنانکه مولاوردی روز پنجشنبه با بیان این‌که «ما تقاضای بازدید از بازداشتگاه‌ها را ارائه کرده‌ایم» اظهار کرد: هنوز منتظریم که به تقاضای ما جواب بدهند. وی همچنین خاطرنشان کرد: شنیده‌ام کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس 8بهمن از بازداشتگاه‌ها بازدید خواهد داشت، ولی ما همچنان دنبال پاسخ به تقاضای خود هستیم.
معرفی سه زن پیگیر بازدید از اوین


البته تنها مولارودی در جایگاه دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی نیست که موضوع بازدید از اوین را پیگیری می‌کند، بلکه معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: به همراه خانم مولاوردی و خانم جنیدی مشترکا پیشنهاد و تقاضای بازدید از زندان ها را داده‌‍ایم. معصومه ابتکار پیرامون اقدامات دولت برای بازداشت زنان زندانی در حوادث اخیر گفت: به همراه خانم مولاوردی و خانم جنیدی مشترکا پیشنهاد و تقاضای بازدید از زندان‌ها را داده‌‍‌ایم. ما درخواست داریم که بعد از حوادث اخیر، به‌طور کلی از زندان‌ها بازدیدی داشته باشیم. امیدواریم که پاسخ مثبتی به این درخواست داده شود. معصومه ابتکار ادامه داد: ما در دولت از طریق مراجع ذی‌ربط مثل وزارت علوم و بخش‌هایی که در وزارت کشور مسئولیت دارند، پیگیر موضوع زندانیان هستیم. امیدواریم که رسیدگی های لازم صورت گیرد و همچنین دلایل این حوادث و آسیب‌هایی که وارد شده، مشخص شود. همچنین امیدواریم کسانی که در بازداشت هستند به زودی آزاد شوند. معاون امور زنان و خانواده دولت با بیان اینکه مردم پای رأی خودشان هستند، افزود: کشور بعد انتخابات وارد فاز کار، سرمایه‌گذاری، پیشرفت، تولید و اشتغال شد؛ و تحولات خوب اجتماعی هم رخ داد. باید جناح مقابل و جناح رقیب دولت را به رسمیت بشناسد، اگر انتقاد مطرح می کنند ایرادی وارد نیست، اما اینکه فضا را منفی و ناامیدی ایجاد کنند، درست نیست.
مجلسی‌ها 8 بهمن در اوین
در حالی که دولتی‌ها هنوز پاسخی برای بازدید از اوین دریافت نکرده‌اند جواز بازدید نمایندگان صادر شد. حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت:‌ پس از پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر شد یکشنبه هفته آینده (‌8 بهمن)‌ جمعی از نمایندگان کمیسیون به ریاست ا...یار ملک‌شاهی از زندان اوین و برخی زندان‌های دیگر بازدید کنند، البته در این بازدید برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نمایندگان دیگر مجلس هم حضور دارند. بر اساس گزارش ایلنا، ملک‌شاهی، محمد دهقانی، محمدعلی وکیلی، محمدجواد فتحی، حسین رضازاده و محمد کاظمی اعضای هیأت بازدید از اوین را تشکیل می دهند. از سوی دیگر علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز با اشاره به درخواستش از رئیس مجلس برای حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کمیته حقیقت‌یاب حوادث اخیر و در واکنش به تاکید رئیس کمیسیون قضایی مجلس مبنی بر این که بازدید نمایندگان از زندان اوین قرار است مختص اعضای کمیسیون قضایی باشد، گفت: اتفاقا به همین دلیل و از آن جا که احساس کردم تصمیم‌گیری در این باره خارج از حیطه اختیارات رئیس کمیسیون قضایی باشد، در نامه‌ای جداگانه درخواست خود را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کردم. وی همچنین درباره زمان و احتمال انجام بازدید تصریح کرد: باید این بازدید انجام شود و واقعیت این است که اگر مجلس نتواند چنین بازدیدی را انجام دهد، مجلس نیست.