بارش شادی

آرمان-زهرا سلیمانی: بر اساس اعلام مرکز پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست، در حال حاضر هوای ۱۱ مرکز استان کشور در وضعیت پاک و ۱۶ مرکز استان در شرایط سالم است. بارش برف به تنهایی موجب شادی و نشاط می‌شود چه رسد به این که غول آلودگی هوا را ناکار کند! سازمان مدیریت بحران کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به استقرار سامانه بارشی که تا پایان هفته جاری در اکثر نقاط کشور فعال است، شاهد بارش شدید باران، برف و کاهش محسوس دمای هوا تا منهای 20 درجه در استان‌های مختلف هستیم. در این شرایط یخ‌زدگی در معابر عمومی و جاده‌های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برف‌گیر جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود. این سازمان در اطلاعیه خود خواسته است که مردم به اطلاعیه‌های صادر شده از دستگاه‌های مسئول توجه کامل داشته باشند و از تردد غیرضروری در سطح استان‌ها و بالاخص کلانشهرها پرهیز کنند. بر پایه این اطلاعیه، کشیک 24 ساعته سازمان مدیریت بحران کشور به همراه سایر دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور و امدادگران به صورت شبانه روزی در حال رصد اوضاع و خدمت رسانی است تا زمینه آسایش مردم فراهم شود. سخنگوی سازمان امداد و نجات از آماده‌باش پایگاه‌های جاده‌ای هلال احمر برای اسکان موقت مردم خبر داد. همچنین به دلیل برودت هوا و احتمال سقوط بهمن جاده هراز به دلیل بارش برف و کولاک مسدود شد. مسافرانی که قصد سفر به تهران را دارند لازم است از محور سوادکوه تردد کنند.
حضور ۱۲۰۰خودرو برف روب در پایتخت
شهردار تهران گفت: از ساعت20:30 شنبه بارش برف آغاز شد. حدود ‌هزار و 200 خودرو برف‌روب و دو‌هزار کارگر و ۱۶۳ سایت برف‌روبی و سه‌هزار و ۵۰۰ مخزن مخصوص شن داریم که همه این‌ها آماده باش کامل بوده و به دلیل پیش‌بینی‌های هواشناسی از قبل آماده بودند و کار خودشان را در کنار پلیس راهور آغاز کردند. محمدعلی نجفی با اشاره به اینکه ما از همان لحظه نخست بارش برف، اقدام به پاکسازی خیابان‌ها کردیم، تصریح کرد: منتهی سرعت برف زیاد بود. با این حال از سمت غرب به سمت تهران، به ویژه جاده تهران کرج و بعضی بزرگراه‌ها همچون فتح و آزادگان و... مشکل وجود دارد. همین طور از تهران به سمت غرب هم چه در همت و چه در حکیم نیز مشکلاتی وجود داشت. او درباره اقدامات شهرداری تهران با توجه به خشکسالی و گرمای هوایی که امسال، زمستان را در بر گرفته بود، عنوان کرد: از قبل برای فصل زمستان باید آمادگی داشته باشیم، اما تنها زمانی آماده‌باش کامل را به این سایت‌ها و نیروهایمان اعلام می‌کنیم که هواشناسی در محاسبات و پیش‌بینی‌های خود، بارش برف شدید را قطعی بداند.
تمامی راه‌های ارتباطی استان تهران باز است


همچنین استاندار تهران با بیان اینکه همه راه‌های ارتباطی اصلی سطح استان باز است و تردد در آنها به صورت عادی جریان دارد، از عموم مردم خواست که از تردد و سفرهای غیرضروری درون و برون شهری خودداری کنند. مقیمی افزود: افرادی که ناگزیر به انجام سفرهای برون شهری هستند، ضمن اطمینان از سلامت فنی خودرو، تجهیزات مناسب برای سفرهای زمستانی را به همراه داشته باشند. او افزود: هموطنانی که در جاده‌های کوهستانی تردد می‌کنند حتما مراقب احتمال وقوع بهمن و ریزش کوه‌ها در محورهای کوهستانی باشند و با احتیاط کامل و توجه به راهنمایی نیروهای پلیس و راهداری تردد کنند.
اسامی جاده‌های مسدود شده
در محورهای استان‌های مازندران و گلستان، بارش باران گزارش شده‌ است. استفاده از زنجیر چرخ در محور گرمسار استان سمنان و محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، قزوین، زنجان، گیلان و سمنان الزامی است. محورهای هراز و تهران-کرج در محدوده وردآورد نیز روز گذشته بازگشایی ‌شد، اما محورهای کرج-چالوس، تهران-قم، تهران-ساوه، قزوین-زنجان، قزوین-رشت، قزوین-همدان، زنجان-طارم و قزوین-تاکستان مسدود بود. به گفته مسئولان پلیس راه مسافران تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ همراه داشته باشند. جانشین پلیس راهور ناجا با بیان اینکه باید امکان یخ‌زدایی فراهم شود در مورد شرایط بازگشایی محورهای مسدود شده گفت: «ما زمانی می‌توانیم این محورها را برای عبور آماده کنیم که شرایط ایمن فراهم شود و عجله‌ای برای بازگشایی راه در زمانی که ایمن نیست، نداریم با توجه به اینکه در روزهای آینده شرایط جوی با برودت پایین و کولاک همراه است. » موسی امیری با اشاره به مسدود بودن برخی محورها افزود: «در استان قزوین، محورهای قزوین به زنجان، قزوین به رشت، قزوین به بویین زهرا و قزوین به همدان مسدود است.» همچنین در استان البرز محورهای کرج به چالوس و کرج به ساوه نیز مسدود شده است.
آماده‌باش دستگاه‌های خدمات‌رسان در تهران
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از آماده باش ستاد مدیریت بحران استان با همکاری شهرداری تهران و دستگاه‌های خدماتی آب، برق، گاز و مخابرات برای کنترل وضعیت بحران، عبور و مرور و خدمات رسانی به شهروندان خبر داد. حسین الماسی با اشاره به اینکه از لحظات اولیه بارش برف در استان تهران دستگاه‌های هلال احمر، اورژانس، آموزش و پرورش در ستاد مدیریت بحران استان حضور یافتند، افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده تیم هلال احمر به مناطق وردآور و حسن آباد قم برای کمک‌رسانی به شهروندانی که در برف مانده بودند، اعزام شد. او تاکید کرد: با تصمیم شرکت پخش فراورده‌های نفتی، تانکرهای سوخت برای سوخت رسانی به خودروها به وردآورد و حسن آباد ارسال شد. مدیرکل بحران استانداری تهران با اشاره به فراخوان شهرداران برای کمک و امدادرسانی به شهروندان تصریح کرد: با تمهیدات انجام شده و همکاری پلیس راهور محور تهران- قم بازگشایی شده است و اقدامات نمک پاشی برای تسهیل در عبور و مرور خودروها انجام گرفته است. الماسی اظهار کرد: با همکاری بحران شهرداری تهران اقدامات شن پاشی و روان سازی مسیرهای عبوری در داخل شهر تهران در حال انجام است.
فرودگاه مهرآباد و امام خمینی تعطیل شد
وضعیت پرواز‌ها نیز مانند جاده‌هاست. بسیاری از پرواز‌های داخلی لغو شده‌اند. فرودگاه مهرآباد به علت بارش سنگین برف تعطیل شد. حسن اسفندیاری، قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها، درباره وضعیت فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: «بارش شدید برف و کاهش دید افقی امکان نشست و برخاست را برای هواپیما‌ها در فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد مشکل کرده است به همین دلیل از ساعت 20:30 شنبه‌شب پروازی در این دو فرودگاه انجام نشده است.» شایان ذکر است، اوضاع در تهران پیچیده بود. به‌گونه‌ای که در پایتخت بارش سنگین برف باعث سخت شدن تردد در خیابان‌های اصلی شهر شده و درختان زیادی بر اثر برف سنگین شکسته شد. به گفته شهردار تهران رهایی از این وضعیت مردم درختان را بتکانند.