گفت‌وگو را جايگزين حصر كنيم

آرمان: «حذف» کلیدواژه‌ای قدیمی با تاریخ مصرف کوتاه‌مدت است؛ حذف افراد تاثیرگذار سال‌هاست از سوی گروهی که خود توان اداره امور را ندارند و یا منافعشان با حضور افراد و گروه‌های تاثیرگذار با خطر مواجه می‌شود، موضوع تازه‌ای نیست که بتوان آن را جدی و جدید تلقی کرد. برای مثال آنانی که مخالف شفافیت و تدابیر آیت‌ا... هاشمی بودند سال‌ها تلاش کردند تا با القای حذف او به جامعه در راستای حفظ منافع گروهی خود برآیند اما هاشمی نه تنها حذف نشد بلکه حتی مخالفان سال‌های دور او تبدیل به حامیان سرسختش شدند. این تاثیرگذاری معکوس چنان سبب آشفتگی مخالفان مسیر هاشمی شد که پس از رحلت ایشان با تغییراتی در نهادهایی که پایه‌گذار آنها هاشمی بود ‌درصدد حذف یاد و تاثیرگذاری او برآمدند که یک نمونه آن هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد است که البته این اقدام ارزش چندانی نداشت که بتواند آنها را به مقصد برساند! حسن روحانی و دیگر بزرگان هم حذف افراد و جریان‌ها را به ضرر کشور می‌دانند چنان‌که حسن روحانی در سال 88 که اوج درگیری بین سیاسیون بود، تاکید کرد: «بين آحاد مردم، اقشار و گروه‌هاي مختلف، اعتماد و پيوند باشد و در اين هنگام مي‌توانيم به فكر آينده ايران باشيم. اما اگر اعتمادها از بين برود و به جاي آن دشمني، ستيز، اختلافات و شمشير به رخ هم كشيدن باشد و گروهي به فكر حذف گروه ديگر باشد چه آينده‌اي مي توان براي ايران پيش‌بيني كرد؟ در جامعه‌اي كه پيوند و اعتماد رو به كاهش برود هيچ اميدي وجود نخواهد داشت.» اکنون در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بار دیگر دلسوزان کشور بر پرهیز از حذف تاکید می‌کنند و به یادآوری آن روزهایی می‌پردازند که با وحدت گروه‌های سیاسی بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. نه به حذف و آری به گفت‌وگو مسیری است که دلسوزان به آن تاکید دارند. اکنون معاون اول رئیس‌جمهور هم به این موضوع اشاره دارد و شاید آنچه جهانگیری گفته است برنامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور و جهانگیری با همراهی دلسوزان برای پایان دادن به روش‌های نادرست تعاملات در کشور باشد.
امید و نشاط
دیروز معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی باید امید و نشاط را به جامعه هدیه دهیم، همه مدیران و خطبا و رسانه‌ها مسئولیت دارند در فرصت جشن انقلاب یکدلی را میان مسئولان و ملت تبلیغ و مطرح کنند. اسحاق جهانگیری جشن پیروزی انقلاب را فرصتی برای یادآوری اهداف انقلاب، نقش امام راحل و حرکت مردم دانست و گفت: ملت ایران کار بزرگی انجام داده است، انقلاب ما در یکصد سال اخیر جزو مهم‌ترین حوادث سیاسی دنیا بود و نباید آن ایام و آرمان‌ها فراموش شود. وی با بیان اینکه «در سال‌های گذشته انواع دسیسه‌ها و توطئه‌ها برای براندازی انقلاب از سوی قدرت‌های بزرگ به‌کار گرفته شد» اظهار کرد: ملت ما در این 39 سال ایستادگی کردند و پای نظام و انقلاب خود با وجود همه ضعف‌ها و قوت‌ها ایستادند. وی با بیان اینکه ما مدیران در پیشگاه خداوند و ملت باید به‌خاطر عملکردمان پاسخگو باشیم، گفت: اگر کوتاهی و قصور و غفلت مدیران باعث رنجش مردم شده است باید طلب بخشش کنیم. ما باید بدانیم بعد از انتخابات برای خدمت کردن به مردم از یکدیگر سبقت بگیریم. معاون اول رئیس‌جمهور نقد و اعتراض را ثمره دموکراسی و مردم سالاری دانست و گفت: آنچه باید نگرانش بود این است که به‌جای نقد، نفرت و خشونت در جامعه زیاد شود، زیرا این امر آینده کشور را به مخاطره می‌اندازد. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: نفرت و خشونت وقتی ایجاد می‌شود که کشور نسبت به آینده خود بیم داشته باشد، اگرچه چالش‌های بسیاری از کم‌آبی، اشتغال، ریزگردها، آلودگی هوا تا مسائل مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد اما ما می‌توانیم این مسائل را با کمک یکدیگر حل کنیم. به نوشته ایسنا؛ وی با اشاره به اینکه هر کشور و انقلابی به دنبال رفاه و زندگی شرافتمندانه برای ملت خود است و ‌جمهوری اسلامی نیز این اهداف را برای خود در نظر گرفته است، اظهار داشت: ما باید از اینکه رفاه مردم کاسته شده و زندگی شان دچار کاستی است ناخرسند باشیم و از این مساله رنج می‌بریم.
گناه نابخشودنی


وی با تحلیل شرایط منطقه و مواضع غیر معتدلانه رئیس‌جمهور آمریکا از هدفگذاری صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به کشور خبر داد و گفت: ایران ظرفیت و پتانسیلی دارد که ملت ایران باید به آن اطمینان کنند که قادر است در این منطقه بحرانی سربلند از مسائل خارج شود طوری که حتی آمریکایی‌ها با این حجم از خصومت می‌دانند که برای حل بحران منطقه باید با ایران گفت‌وگو کنند. وی تاکید کرد: در این شرایط هر کس مردم را نسبت به آینده کشور ناامید کند گناه نابخشودنی کرده و باید طلب مغفرت کند. وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور ریشه در موضوع سیاست دارد، تصریح کرد: ما باید با هم برادر باشیم، اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی همه باید برای ارتقای ایران عزیز تلاش کنیم. کدام کشور در منطقه رهبری مثل رهبر ما دارد که در سال‌های انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن کارنامه‌ای به این درخشانی داشته است؟ معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: دوران حذف سپری شده و باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی و گفت‌وگوی ملی بین اقوام. وی ادامه داد: اقتصاد کشور امسال 700‌هزار شغل ایجاد کرده که‌ اندازه توان و ظرفیت آن است اما بیکاری تجمیع شده از سال‌های قبل نیاز به تلاش بیشتری دارد. متاسفانه عده‌ای درباره دورانی که با وجود میلیاردها دلار پول نفت آمار اشتغال ثابت ماند سکوت کردند اما معترض جدی دولت در این دوره هستند.