۵۹ موسسه بودجه‌بگیر حذف شدند

آرمان- سوسن یحیی‌پور: بررسی لایحه بودجه 97 با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت. محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست دیروز مجلس با اشاره به حذف ۵۹ موسسه بودجه‌بگیر فرهنگی از لایحه بودجه سال آینده، در عین حال تاکید کرد که کمک دولت به بخش فرهنگ حذف نمی‌شود.
کمک دولت به بخش فرهنگ حذف نمی‌شود
سخنگوی دولت در حاشیه نشست صبح روز یکشنبه مجلس با اشاره به حذف ۵۹ موسسه بودجه‌بگیر فرهنگی از لایحه بودجه سال آینده، در عین حال تاکید کرد که کمک دولت به بخش فرهنگ حذف نمی‌شود. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت درباره ساماندهی جدول شماره ۱۷، اظهار کرد: نگاه دولت به بخش فرهنگ عوض نشده است. دولت مسئولیتی در قبال فرهنگ عمومی و جامعه دارد که یا باید خود این رسالت را به انجام برساند و یا این کار را با کمک و وساطت بخش‌ها و نهادهای غیردولتی انجام دهد. اگر احراز شود که نهادی می‌تواند ماموریت دولت را با رویکرد مورد نظر فرهنگی انجام دهد، دولت به او کمک خواهد کرد که باری از دوش دولت برداشته شود. او افزود: برای ما مهم است نهادی که از ما می‌خواهد اعتبار بگیرد آیا می‌خواهد باری از دوش دولت بردارد یا خیر؟ در این صورت حتما باید به آن کمک کنیم، اما وقتی اطلاع نداریم که این رقم را با چه سازوکاری هزینه می‌کند شرعا و قانونا مجاز نیستیم این اعتبار را به آن پرداخت کنیم به ویژه با این روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تا احراز نکنیم که هدف مورد نظر ما پیش رفته، حتما تخصیص نخواهیم داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در یک مرحله چیزی حدود ۵۹ نهاد فرهنگی که از بودجه دولت اعتبار گرفتند را کنار گذاشتیم و حذف کردیم و در حال حاضر هیچ‌نهاد حذف‌شده‌ای نمی‌تواند خودش را مستحق دریافت کمک از دولت بداند، اما نکته مهم این است که پول آنها حذف نشده، ولی الزاما به همین ۵۹‌نهاد پرداخت نمی‌شود. دولت می‌خواهد به نهادهای غیردولتی کمک کند و ما تعداد زیادی نهاد و موسسه فرهنگی داریم. هر کدام از اینها می‌توانند طرح‌شان را ارائه کنند چرا که بابت هر ریالی که به آنها می‌دهیم باید شاهد افزایش بهره‌وری باشیم و بدانیم این نهاد چه می‌کند، آنها باید ما را قانع کنند، اگر قانع کردند و بر کارشان نظارت کردیم قسط دوم را به آنها می‌دهیم. در این صورت می‌توانیم به شکل هدفمند عمل کنیم.
دولت با طرح جدید حذف یارانه‎ها مخالفت کرد


همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ دولت از اینکه یارانه افراد نیازمند افزایش یابد و بی نیازها از دریافت آن خودداری کنند استقبال می‌کند، اما این طرح عملیاتی نیست، زیرا با حذف یارانه چهار‌میلیون نفر نارضایتی گسترده‌ای ایجاد شد که مجبور به اضافه کردن یک و نیم‌میلیون نفر شدیم. محمد باقر نوبخت درباره گزارش تفریغ بودجه سال 95، افزود: رأی 23 تخلفی که دیوان محاسبات اعلام کرده است گزارشی 19 صفحه‌ای تهیه کرده‌ایم. او با بیان اینکه بر‌اساس ماده 34 قانون برنامه و بودجه، وظیفه نظارتی بر مباحث عملیاتی و راهبردی در قوه مجریه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است، ادامه داد: نظارت ما بر تفریغ بودجه از نوع نظارت بودجه و مالی است و چهار ماه دیگر مشخص می‌شود، آیا بودجه کامل اجرا شده است یا خیر. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مگر می‌شود در این کشور مشخص نباشد پولی کجا مصرف شده است، اضافه کرد: گزارش اولیه را دولت برمبنای مشخصی تهیه و تقدیم دیوان محاسبات می‌کند و دیوان محاسبات این گزارش را بررسی و در نهایت به مجلس ارائه می‌دهد. او گفت:‌ وظیفه دیوان محاسبات سوال از دولت و بررسی حساب‌هاست، اما این دیوان مسئولیت و ماموریتی برای قرائت گزارش مربوط به تفریغ بودجه ندارد. نوبخت افزود: دیوان محاسبات اعلام کرده 11‌هزار و 479‌میلیارد تومان بهای فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه واریز نشده است در حالی که این حرف درست نیست و بین شرکت ملی گاز و خزانه داری کل کشور توافقی منعقد شده که این درآمد به چه ترتیب باید به خزانه واریز شود. او اضافه کرد:‌ بخشی از این درآمد به عنوان عوارض مالیات کسر می‌شود و بخشی باید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود. او گفت: سال گذشته هشت‌هزار‌میلیارد تومان از محل فروش گاز، به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت.نوبخت با بیان اینکه از اتهام دیگری که به دولت زده شده متاسف هستم، افزود: دولت از اینکه یارانه افراد نیازمند افزایش یابد و بی نیازها از دریافت آن خودداری کنند استقبال می‌کند، اما این طرح عملیاتی نیست، زیرا با حذف یارانه چهار‌میلیون نفر نارضایتی گسترده‌ای ایجاد شد که مجبور به اضافه کردن یک و نیم‌میلیون نفر شدیم. او ادامه داد: این طرحی که برای حذف یارانه‌ها مطرح شده غیر عملیاتی است و دولت حاضر نیست یارانه‌ها را بی جهت حذف کند، چرا که بررسی حساب‌های مردم در دستور کار نیست.
مخالفت کمیسیون تلفیق با تحمیل گرانی
یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ با تاکید بر اینکه این کمیسیون با هرگونه تحمیل گرانی در جامعه مخالفت کرده است، گفت که در این بودجه به دولت اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع بسیاری از مشکلات همچون آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله‌ زدگان و سیل زدگان و تقویت بنیه دفاعی داده شده است. حشمت‌ا... فلاحت پیشه در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس افزود: کمیسیون تلفیق در گام اول با هرگونه گرانی در هر زمانی مخالفت کرد با این استدلال که نمی‌توان در زمان رکود به جامعه گرانی تحمیل کرد. به همین دلیل با افزایش ۵۰‌درصدی نرخ حامل‌های انرژی همچون بنزین مخالفت کرد گرچه با این کار منابع درآمدی دولت کاهش می‌یابد.