غافلگیری شهرداری تهران


گروه اجتماعي: پيش‌بيني‌هاي مسئولان سازمان هواشناسي درباره بارش برف در استان‌هاي کشور درست از آب درآمد. با اينکه در روزهاي قبل درباره اين بارش‌ها هشدار داده شده بود، اما به نظر مي‌رسد که اين مرتبه هم آمادگي لازم براي مديريت اين اتفاق وجود نداشت و بارش برف هم در کنار ديگر بحران‌هاي کشور به خودنمايي پرداخت. دانه‌هاي سفيد برف که باريدن گرفتند، اعلام شد که مدارس تعطيل خواهند بود. صبح روز گذشته هم اعلام شد که کارکنان ادارات مي‌توانند با دو ساعت تاخير در محل کار حاضر شود. روز گذشته اما مديريت شهري پايتخت بازهم غافلگير شد. ديروز صبح در اثر بارش برف و باران شديد در پايتخت فعاليت‌هاي زيادي را در تهران مختل کرد. مسدود شدن جاده‌ها و خيابان‌ها باعث انتقادات زيادي از سيستم مديريت شهري تهران شده است. آنطور که خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند روز شنبه نيز بسياري جاده‌ها و خيابان‌ها مسدود شدند، قطار مشهد-تهران در مسير با ساعت‌ها تاخير به پايتخت رسيد و روز يکشنبه نيز براي ساعاتي تمام پروازهاي فرودگاه‌هاي مهرآباد و امام خميني (ره) متوقف شد.
گره کور در حمل و نقل عمومي‌پايتخت
ديروز سيستم حمل و نقل عمومي‌شهر تهران شامل مترو، تاکسي و حتي تاکسي آنلاين هم در تهران مختل شد. صبح روز گذشته بود که محمد‌علي نجفي شهردار تهران با انتشار پيامي‌از شهروندان خواست که تا مي‌توانند از حمل و نقل عمومي‌استفاده کنند اما به نظر مي‌رسد در عمل چنين کاري ممکن نباشد و شهروندان در اين رابطه به مشکل برخورده‌ باشند. مشاهدات ميداني صبح ديروز نشان مي‌داد که تعداد تاکسي‌ها در خيابان‌هاي پايتخت کم بودند. از سوي ديگر گزارش‌هاي مختلف حاکي از اين است که راننده‌هاي تاکسي‌هاي آنلاين درخواست مسافران را قبول نمي‌کردند و جمعيت بسيار زيادي هم در مترو حضور داشتند.
درخواست کمک شهردار از جوانان
ديروز همچنين محمدعلي نجفي، شهردار پايتخت با انتشار پيامي‌در توئيتر خود از شهروندان، جوانان و دانش آموزان دبيرستاني دعوت کرد در کنار ماموران شهرداري به سبک‌تر شدن بار شاخه‌هاي درختان کمک کنند. در همين حال گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد روز گذشته و در اثر سقوط درختان مشکلات زيادي براي شهروندان پايتخت ايجاد شده و همزمان باعث شده درختان آسيب‌هاي جدي ببينند. شکسته شدن درختان از آن دست مسائلي بود که پيامدهاي زيادي مثل قطع برق، در خطر افتادن جان افراد، آسيب رسيدن رسيدن به خودروها به همراه داشته است. در همين حال به گفته جلال ملکي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تا از ۱۰۰ عمليات آتش‌نشاني مربوط به برف تا ظهر روز گذشته خبر داد که ۶۰ مورد آنها مربوط به سقوط درختان بوده است. ملکي در اين رابطه گفت: ‌بيشتر اتفاقات مربوط به سقوط درختان و شاخه‌هاي آنها بود و مواردي هم ناشي از پارگي کابل و سقوط تيرهاي برق قديمي‌بود. حدود ۶۰ مورد شکستگي و سقوط درخت و شاخه‌هاي آن اعلام شده بود که بعضي به روي خودروها که پارک بودند و ديوار منازل واژگون شده بود.
تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها در روز دوشنبه
در همين حال روز گذشته اعلام شد که مدارس و دانشگاه‌هاي تهران امروز (دوشنبه) تعطيل هستند. به گزارش ايسنا محمدحسين مقيمي، استاندار تهران از تعطيلي مدارس در کليه مقاطع همچنين دانشگاه‌ها براي روز دوشنبه در کل استان تهران خبر داد. مقيمي‌با تاکيد بر يخبندان و برودت هوا براي روز دوشنبه گفت: دوشنبه کليه مدارس در کليه مقاطع پيش‌دبستاني، دبستان، متوسطه، دبيرستان و همچنين دانشگاه‌ها در کل استان تهران در نوبت صبح و بعد از ظهر تعطيل هستند. وي تاکيد کرد: درخصوص تاخير در ساعات کاري ادارات و يا تعطيلي آنها بعدا تصميم‌گيري خواهد شد و از طريق صدا و سيما و خبرگزاري‌هاي معتبر به اطلاع شهروندان خواهد رسيد.


حاشيه‌هاي روز برفي در شورا
حاشيه‌هاي روز برفي تهران در جلسه ديروز شوراي شهر نيز خود را نشان داد. در همين رابطه ديروز مجيد فراهاني، عضو شوراي شهر پايتخت در تذکرات پيش از دستور خودش در شوراي شهر تهران گفت: در سال 95، 33 ميليارد تومان و در سال 96، 30 ميليارد تومان براي برف‌روبي در شهر تهران اختصاص يافته بود و سالانه هزينه برف‌روبي به پيمانکاران پرداخت مي‌شود و علي‌رغم پيش‌بيني اعتبارات بالا، شهرداري در برف اخير غافلگير شده و خدمات‌رساني و حمل و نقل عمومي، خدمات شايسته‌اي را ارائه نداده است. او گفت: بسياري از درختان در معابر شکسته و بر روي خودروها افتاده، اما حضور مديران و عوامل شهرداري تهران کمرنگ است.
انتقاد عارف از مديريت شهر تهران
در همين حال روز گذشته نيز محمدرضا عارف با اشاره به نابساماني وضعيت شهر تهران و شکستگي قابل توجه درختان از عملکرد شهرداري و استانداري تهران در پي بارش قابل پيش‌بيني برف در پايتخت انتقاد کرد. به گزارش فارس، محمدرضا عارف، رئيس مجمع نمايندگان تهران اظهار کرد: تاسف مي‌خورم از اقدامات شهرداري و استانداري که براي بارش متوسط برف، شهر به اين وضع درآمده است. وي افزود: متاسفانه هم اتوبان‌هاي پايتخت و هم اتوبان‌هاي تهران-قم و تهران-کرج بعد از بارش برف وضعيت نابساماني پيدا کردند و مردم ساعت‌ها در اين اتوبان‌ها معطل ماندند. ضمنا گله جدي داريم که چرا شهرداري آمادگي اوليه را براي ساماندهي معابر و برف‌روبي نداشت. عارف اضافه کرد: از شب گذشته تاکنون تعداد زيادي درخت بر اثر سنگيني بارش برف شکسته که نشان مي‌دهد عوامل شهرداري اقدام به برف‌روبي از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اينکه شن پاشي در کوچه و خيابان‌هاي فرعي نيز به شکل مطلوب انجام نشده است. رييس فراکسيون اميد مجلس اضافه کرد: به طور جدي موضوع را از طريق استانداري و شهرداري پيگيري مي‌کنيم تا ببينيم چرا علي‌رغم پيش‌بيني‌هاي هواشناسي، شهر بعد از بارش برف فلج شد. عارف همچنين در پايان گفت: انتظار داريم عوامل شهرداري و استانداري با فوريت اقدامات لازم را براي برگرداندن استان و شهر تهران به وضع طبيعي انجام دهند.
جزييات برف‌روبي در تهران
روز گذشته همچنين رييس مرکز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران جزئيات برف‌روبي تهران را تشريح کرد اما از مردم خواست حتي‌المقدور از وسايل حمل و نقل عمومي‌استفاده کنند. امين عارف‌نيا با اشاره به خدمات شهرداري تهران براي برف‌روبي گفت: از ساعت 20 شب شنبه 162 سايت برف‌روبي شهرداري تهران با تمام امکانات براي باز گشايي معابر و کمک به تسهيل رفت و آمد فعال بودند. وي افزود: سه هزار و 500 مخزن شن نيز در معابر سطح شهر جانمايي شده که اگر احيانا شهروندان با مشکل تردد مواجه شدند و کارگران نيز در آن منطقه حضور نداشتند خودشان نسبت به ايمن‌سازي معابر اقدام کنند.
هشدارهاي سازمان مربوطه درباره بارش برف
روز گذشته هنوز ساعات ابتدايي صبح بود که برخي رسانه‌ها اعلام کردند که حدود 700 گزارش از قطعي برق در نقاط مختلف پايتخت گزارش شده است. اما اين تمام ماجرا نبود. ديروز سازمان هواشناسي اخطار داد، با توجه به کاهش شديد دما در نيمه شمالي کشور تا صبح روز دوشنبه يخ‌زدگي در معابر عمومي‌و جاده‌هاي بين شهري و احتمال ريزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگير جاده‌هاي کوهستاني پيش‌بيني مي‌شود. همچنين مسئولان سازمان آب و فاضلاب با انتشار بيانيه‌اي درباره احتمال يخ‌زدگي لوله‌هاي آب در مناطق مختلف هشدار داد. همچنين اورژانس کشور به شهروندان برخي توصيه‌هاي لازم را براي کمتر شدن حوادث ناشي از برف را ارائه کرد و اعلام کرد که شهروندان از تردد غيرضرورري خوداري کنند.
وضعيت قرمز در جاده‌هاي برفي
روز گذشته همچنين گزارش‌هاي مختلفي درباره بسته شدن جاده‌ها و محورهاي مواصلاتي در استان‌هاي مختلف در اثر بارش باران منتشر شد. براساس گزارش خبرگزاري‌ها در اکثر محورهاي استان‌هاي آذربايجان شرقي، اردبيل، البرز، قزوين، زنجان، گيلان و سمنان شاهد کولاک و يخ زدگي هستيم. همچنين بنابر اعلام پليس راه راهور ناجا بارش برف در اکثر محورهاي استان‌هاي آذربايجان غربي، البرز، سمنان، کرمانشاه، گيلان، قزوين، قم، زنجان، همدان، ارتفاعات گلستان و استان تهران گزارش شده است. همچنين شاهين فتحي، معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر با اشاره به امدادرساني به هموطنان متاثر از برف و کولاک از ۵ بهمن ماه تا ساعت ۱۰ صبح روز گذشته (۸ بهمن ماه) در ۱۸ استان متاثر از برف و کولاک بيان کرد: استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختياري، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوين، کردستان، گلستان، گيلان، لرستان، مازندران، همدان و مرکزي متاثر از برف و کولاک بوده‌اند. وي با بيان اينکه ۳۱۰ تيم عملياتي متشکل يک هزار و ۲۵۴ امدادگر نسبت به ارائه خدمات امدادي در ۱۱۸ محور شهر و روستا اقدام کردند، ادامه داد: در مجموع به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تن از هموطنان امدادرساني شد و ۸ هزار و ۲۰۰ نفر هم به صورت اضطراري اسکان داده شدند.
از سوي ديگر بارش برف باعث قطعي برق در برخي استان‌ها نيز شده است. محمود حقي فام، معاون شرکت توانير درخصوص قطعي برق در برخي استان‌هاي کشور ناشي از بارش سنگين برف اظهار داشت: براساس آخرين آمارها تا ساعت ۱۰:۱۵ روز گذشته صبح مي‌توان گفت در استان تهران ۵۱ فيدر، مازندران ۵ فيدر، غرب مازندران ۴ فيدر، گيلان ۳ فيدر، قم يک فيدر، قزوين ۱ فيدر، البرز ۱۱ فيدر و در نهايت در زنجان ۱۱ روستا از مدار خارج و يا دچار قطعي برق شده‌اند.