امروز؛ آغاز پرداخت سود سهام عدالت




گروه اقتصادی/ امروزسود سهام عدالت 16 گروه از 20 گروه مشمول سهام عدالت به حساب آنها واریز و به‌طور کامل تسویه می‌شود. به‌گزارش خبرنگار «ایران»، پس از گذشت 10سال سرانجام در سال‌جاری سهامداران عدالت به‌ سود رسیدند و طبق برنامه دولت، نخستین مرحله یک سوم از سود سهام مربوط به سال مالی 1395 به حساب تمام کسانی که شماره شبای بانکی خود را اعلام کرده بودند واریز شد. اما در مرحله دوم پرداخت سود که برای بخشی از سهامداران مرحله پایانی دریافت سود خواهد بود، از مجموع 20 گروهی که مشمول قطعی سهام عدالت هستند، امروز 16 گروه تمام باقی مانده سود خود را دریافت می‌کنند و چهار گروه باقی مانده تا 20روز آینده این سود را دریافت خواهند کرد. از مجموع 49میلیون نفری که مشمول قطعی سهام عدالت هستند تاکنون 33 میلیون نفر حساب بانکی خود را برای دریافت سود به سازمان‌خصوصی‌سازی اعلام کرده‌اند که پس از مرحله نخست واریز شود؛ این رقم به 35 میلیون نفر رسیده است.


رئیس سازمان خصوصی‌سازی که روزگذشته برای تشریح جزئیات واریز مرحله تکمیلی سود سهام عدالت به میان خبرنگاران آمده بود از آغاز مرحله جدید پرداخت سود سهام عدالت خبر داد و گفت: مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت، از امروز 12 بهمن ماه آغاز می‌شود.
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی اعلام کرد: مرحله تکمیلی سهام عدالت برای ۱۶ گروه از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از ۱۲ بهمن آغاز می‌شود. به گفته وی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مشمولانی هستند که سهام یک میلیون تومان را به‌صورت کامل در اختیار دارند و از سود کامل ۱۵۰ هزار تومانی برخوردارند. براین اساس کسانی که در مرحله نخست یک سوم سود خود را دریافت کرده‌اند، دو سوم مابقی سود را دریافت می‌کنند و کسانی که بتازگی شماره شبای خود را اعلام کرده‌اند به‌صورت یکجا سود خود را می‌گیرند.
امروز چه کسانی سود می‌گیرند
پوری حسینی افزود: تنها چهار گروه کارمندان، بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی، روستاییان و عشایری که تحت پوشش کمیته امداد نیستند و کسانی که قبلاً تحت پوشش کمیته امداد بودند، اما اکنون مددجو هستند، چهار گروهی به‌شمار می‌آیند که در دهه فجر، سود آنها پرداخت نمی‌شود. وی افزود: ایثارگران، زنان سرپرست خانوار و دختران مجرد، خدام مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه، بیماران خاص، مددجویان مؤسسات خیریه، فعالان قرآنی، قالیبافان، زندانیان آزاد شده و تحت حمایت و تاکسیرانان، از جمله گروه‌هایی هستند که در دهه فجر، باقی مانده سود سهام عدالت آنها پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: از زمان آغاز توزیع سود، حدود ۲ میلیون نفر شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کرده‌اند و هنوز ۱۲ میلیون نفر باقی مانده‌اند که امیدواریم در اسرع وقت شماره خود را اعلام کنند. در غیراین صورت در آینده دراین خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.
پوری حسینی تأکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در دهه فجر با ۱۶گروه از مشمولان، به طور کامل سود سهام عدالت سال ۹۵ را تسویه می‌کند. معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایران» درباره اینکه 16گروهی که امروز سود آنها به طور کامل پرداخت می‌شود چند نفر هستند؟ گفت: این 16 گروه در مجموع 22 درصد از کل مشمولان سهام عدالت را تشکیل می‌دهند که دراین مرحله 600 میلیارد تومان سود بین آنها توزیع می‌شود. 4 گروه باقی مانده نیز 78درصد مشمولان هستند چراکه برخی از این گروه‌ها مانند کارمندان (13 میلیون نفر) و روستاییان و عشایر (15 میلیون نفر) پرتعداد هستند. به گفته وی در مرحله نخست نیز هزار میلیارد تومان سود به سهامداران پرداخت شد.
مرحله بعدی اعطای برگه سهام
به مشمولان
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص مدیریت سهام عدالت و آزادسازی خرید و فروش آن نیز گفت: هم‌اکنون ۴۹ میلیون نفر از مردم می‌دانند که چقدر سهام دارند و سود سال ۹۵ آنها نیز پرداخت شده است، درمرحله بعدی نیز ورقه سهام در اختیار مشمولان قرار داده می‌شود که وقتی ورقه سهام داشته باشند، امکان خرید و فروش نیز وجود خواهد داشت. وی اظهار داشت: بتازگی دولت لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس داده که بعد از تصویب بودجه ۹۷ این کار رسیدگی می‌شود که امیدواریم این لایحه را به شکل تقدیم شده، مصوب کنند.
دستور روحانی برای فروش شرکت‌های با مدیریت  دولتی
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از دستور رئیس جمهوری برای واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌هایی خبر داد که دولتی‌ها با یک سیت (بخش) از سهام مدیریت کل مجموعه را در دست دارد.
به گفته وی طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دولت می‌تواند از شرکت‌های گروه 2 حداکثر 20 درصد سهام را در اختیار خود نگه دارد، اما در برخی شرکت‌ها گفته می‌شود دولت با همین سهم خود بیشتر ترکیب هیأت مدیره را در اختیار دارد و چنین مواردی درباره برخی شرکت‌های خودروسازی اتفاق افتاده است.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از چنین رویدادهایی خرسند نیستیم، اظهار داشت: هنگامی که موضوع به رئیس جمهوری منعکس شد، وی بشدت از این اقدام برآشفته شد و دستور داد که در موارد اینچنینی که دولت بیش از سهم خود اعمال دخالت می‌کند، بسرعت درصد سهام باقی مانده دولت نیز واگذار شود.
معاون وزیر اقتصاد درباره فروش سهام به سرمایه‌گذاران خارجی نیز توضیح داد: از آنجا که در مسیر نقل و انتقال پول به داخل کشور مشکلاتی وجود دارد، سرمایه‌گذاران با موانعی رو به رو هستند؛ از این‌رو قرار شده حساب‌های بانک مرکزی به سرمایه‌گذاران اعلام شود تا وجوه به این حساب‌ها واریز و معادل ریالی آن به ازای ارز مبادله‌ای در شبکه بانکی کشور به سرمایه‌گذاران واریز شود.
هیچ فساد یا ابهامی
در واگذاری المهدی نبود
پوری‌حسینی در رابطه با شکایت احمد توکلی از وی بابت واگذاری فولاد المهدی گفت: در مورد واگذاری‌ها، نه فساد و نه تخلف صورت گرفته است. وی در مورد نامه نگاری مجدد احمد توکلی با دادستان کل کشور در رابطه با واگذاری المهدی گفت: نامه آقای توکلی را در فضای مجازی دیدم که از دادستان خواسته ما را محاکمه کند، بر این اساس ما هم همواره در دسترس دستگاه قضا بوده‌ایم، ولی به نظر می‌رسد که آقای احمد توکلی، بداخلاقی در این کار انجام داده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: در مورد این واگذاری آقای توکلی قبلاً علیه سازمان خصوصی‌سازی و هیأت واگذاری در هیأت داوری طرح شکایت کرده بود، این در حالی است که دادگاه تجدیدنظر باز هم موضوع را بررسی و به صراحت اعلام کرد که شکایت آقای توکلی، از اساس جایگاهی نداشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اشخاصی در جایگاه آقای توکلی خوب است که در رابطه با آرای قطعی مجامع نظارتی و دادگاهی، تمکین داشته باشند. معاون وزیر اقتصاد گفت: این طرح دعوی مجدد را مصداق مخالفت با خصوصی‌سازی می‌دانم؛ این در حالی است که اگر احمد توکلی به رویه خود در این پرونده ادامه دهد، بنده شخصاً علیه احمد توکلی اعلام جرم خواهم کرد.


نیم نگاه
امروز 16 گروه تمام باقی مانده سود خود را دریافت می‌کنند  و چهار گروه باقی مانده تا 20روز آینده این سود را دریافت خواهند کرد
کسانی که در مرحله نخست یک سوم سود خود را دریافت کرده‌اند، دو سوم مابقی سود را دریافت می‌کنند و کسانی که بتازگی شماره شبای خود را اعلام کرده‌اند به‌صورت یکجا
سود خود را می‌گیرند
ایثارگران، زنان سرپرست خانوار و دختران مجرد، خدام مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه، بیماران خاص، مددجویان مؤسسات خیریه، فعالان قرآنی، قالیبافان، زندانیان آزاد شده و تحت حمایت و تاکسیرانان، از جمله گروه‌هایی هستند که در دهه فجر، باقی مانده سود سهام عدالت آنها پرداخت می‌شود