پرواز سرگردانی در فرودگاه امام




‏گردشگران خارجی توی یکی از سالن‌های فرودگاه امام روی زمین نشسته‌اند و چیزی می‌خورند. چند نفر پلاکارد به دست گرفته‌اند و در اعتراض به عدم برف روبی و آماده‌سازی فرودگاه، برای برف روبی اعلام آمادگی می‌کنند. یکی از خبرگزاری‌ها از قیمت یک میلیون تومانی تاکسی‌ها برای رساندن مسافران فرودگاه بین‌المللی به تهران خبر می‌دهد. برای هر مسافر که می‌خواهد خود را به رباط کریم یا تهران برساند 250 هزارتومان آب می‌خورد. تعزیرات به کرایه میلیونی واکنش نشان داد. تاکسیرانی یادآوری کرد که نظارت روی تاکسی‌های فرودگاه کار آنها نیست. تأکید هم کرد که هیچ گزارشی از کرایه‌های میلیونی به دست آنها نرسیده. زنی معترض با لهجه شمالی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. می‌گوید: «سه روز است که جانباز همراه او روی زمین می‌خوابد.» چینی‌ها هم به زبان فارسی اعتراض و مسئولان فرودگاه را متهم به دروغگویی کردند. بسیاری از کاربران فضای مجازی هم به آماده نبودن فرودگاه دو روز بعد از پایان بارش‌ها واکنش نشان دادند. برخی تعطیلی پروازها در روزهای برفی را اتفاقی عادی دانستند اما یادآوری کردند عدم برقراری پروازها دو روز بعد از فرو نشستن بارش‌ها قابل قبول نیست. مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بازپرداخت نکردن هزینه هتل‌ها به مسافرانی که به‌دلیل برف پروازشان لغو شده، را تخلف اعلام کرد. با وجود اخطار تیموری اما مسافران از قانون شکنی هتل‌ها خبر می‌دهند. برخی از مسافران به‌دلیل کنسل کردن رزرو هتل، جریمه شده‌اند. هتل‌هایی هم بوده‌اند که حتی حاضر نشده‌اند درصدی از پول را کسر کنند و همه‌ پول دریافت شده را به‌عنوان جریمه نگه داشته‌اند.


مسافران زیادی روزهای برفی و بعد از آن را در سالن‌های مختلف فرودگاه روی زمین خوابیدند. یکی از کاربران در توئیتر می‌نویسد:«فرودگاه امام در زمان طراحی اولیه‌اش قرار بود تا هاب منطقه باشد. آنقدر دیر ساخته شد که دیگران جایش را گرفتند. با وجود مشکلات این چند روز هم معلوم شد حالا حالاها با توقع از یک هاب منطقه‌ای فاصله دارد. هواپیمایی لوفت‌هانزا هم به شرایط مسافران ایرانی و خارجی فرانکفورت به تهران واکنش نشان داد. به گفته مسافران پرواز H600 لوفت‌هانزا این پرواز که شنبه شب از فرانکفورت راهی تهران بود در آسمان تهران پس از اینکه خلبان به‌خاطر شرایط بد جوی قادر به فرود نشد مسیر خود را به باکو پایتخت آذربایجان تغییر داد و 370 مسافر را برای مدت دو روز بدون ارائه خدمات اولیه و عدم اجرای تعهدات خود نسبت به مسافران پرواز رها کرد.
به گفته مسافران پرواز و حتی کارشناسان پروازی خلبان لوفت‌هانزا می‌توانست به جای باکو در یکی از فرودگاه‌های ایران که شرایط آب و هوایی بهتری داشت فرود آید که مسافران در یک کشور غریب و کم امکانات اینقدر به زحمت نیفتند یا در فرودگاه یکی از کشورهای همسایه که شرایط بهتری دارد یا لوفت‌هانزا که امکان ارائه خدمات داشت فرود آید که مسافران به رنج نیفتند.
آمارهای مسافران نشان می‌دهد در این پرواز 6 کودک، شماری بیمار و تعداد زیادی کهنسال حضور داشتند که به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات اولیه اسکان، تغذیه، دارو و لوازم بهداشتی با مشکلات شدید مواجه بودند به گونه‌ای که دو نفر از مسافران به‌دلیل شدت عصبانیت دچار نارسایی قلبی شده و از حال رفتند که در فرودگاه باکو هیچ امکانات امدادی برای درمان آنها وجود نداشت. زمانی که با پیگیری‌های وزارت امور خارجه ایران مقرر شد هواپیمای ایران ایر مسافران رها شده لوفت‌هانزا ر‌ا از باکو به تهران بازگرداند، این پرواز نیز با تأخیر فراوان انجام می‌شود و نهایتاً مسافران پرواز 600 لوفت‌هانزا پس از 55 ساعت سرگردانی، استرس، بیخوابی و تنگناهای اولیه بامداد سه‌شنبه خسته و فرتوت به تهران باز می‌گردند. منابع رسمی از گرفتاری 2هزار مسافر در فرودگاه بغداد به‌دلیل بارش برف خبر می‌دهند. پروازهای بسیاری لغو می‌شود. مسافران زیادی به سفر نمی‌روند. با وجود این به گفته بسیاری از این مسافران فرودگاه حاضر به لغو بلیت‌های پرواز نمی‌شود تا آنها بتوانند از فرودگاه خارج شوند. آنها می‌گویند همین بلیت‌ها با قیمت 2 تا 4 میلیون تومان در حال فروش است. تعزیرات حکومتی استان تهران هم از افزایش 4 برابری قیمت بلیت خبر می‌دهد.
«محمدعلی اسفنانی» مدیرکل این اداره از شدیدترین برخوردها با گران فروشی خبر می‌دهد:«اگر افراد نتوانند مدارک لازم ارائه دهند، به‌طور قطع به شدیدترین وجه ممکن با آنها برخورد خواهد شد و بالاترین میزان جریمه قانونی را برای آنها در نظر خواهیم گرفت.»
یکی از مسافران ایرانی هم از فرودگاه آتاتورک می‌نویسد:«ما در فرودگاه آتاتورک ترکیه گیر افتادیم، دو روز است که پرواز به فرودگاه امام لغو شده و هر ساعت به ما وعده ساعات دیگر رو می‌دهند و می‌گویند هیچ هواپیمایی از فرودگاه امام پرواز نکرده. همسرم بیماری فشار خون دارد خیلی از دوستانمان فرزندان کوچکشان همراهشان هست و بشدت بی‌تابی می‌کنند و وضعیت‌مان بهم ریخته و کسی پاسخگو نیست.» یکی از مسافران هم از دل فرودگاه امام توئیت می‌کند:«14 ساعت بدون آب و غذا در فرودگاه امام، حتی دستشویی هم نمی‌شد رفت از بس وضع‌اش خراب بود. آخر هم تاکسی نبود برگردم خانه. مسیر 70 هزارتومانی را 250 هزارتومان گرفت.» یکی از مسافران در مقابل قیمت‌های میلیونی از رسید اسنپ خود در توئیتر رونمایی می‌کند و می نویسد: «درخواست اسنپ داد همین الان از فرودگاه امام به پونک. قیمت 44 هزار تومان. لااقل شایعه درست می‌کنید رقمی را بگویید که خیلی تخیلی نباشد.» کاربر دیگری می‌نویسد:«دو ساعت است که داریم تلفن‌های فرودگاه امام را می‌گیریم که درباره یک پرواز سؤال کنیم اما 0633 که تلفن پولی است فقط بوق می‌زند.» بسیاری از مسافران بیش از نزدیک به 100ساعت در فرودگاه امام خمینی معطل شدند. ولی تیموری - مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به ایسنا می‌گوید: «هتل‌هایی که به خاطر کنسلی پروازها و جا ماندن مسافران حاضر نیستند پول مردم را پس بدهند، صد درصد متخلف شناخته می‌شوند و مردم تخلف آنها را گزارش کنند.» او تأکید می‌کند:«ما در شرایط «فورس‌ماژور» (حوادث غیر مترقبه) قرار داریم که روی این قاعده هیچ یک از هتل‌ها و آژانس‌ها حق ندارند از مردم پولی بابت کنسلی اقامتگاه و پرواز، کسر کنند.» به گفته تیموری در قرارداد آژانس و هتل،‌بندی وجود دارد که به شرایط «فورس‌ماژور» یا «فوق‌العاده» اشاره شده، مثل حالا که پروازها یا هتل‌ها، ارادی توسط مسافر کنسل نشده‌اند، بلکه شرایط جوی عامل لغو شدن آنها بوده است. بر این ضابطه‌، هتل یا آژانس نمی‌تواند مسافر را جریمه کند یا درصدی را بابت کنسلی کم کند و طبق تعهدات تعریف شده خدمات تعریف شده‌ای را هم به مسافر بدهد. تعزیرات حکومتی از مردم خواسته در صورت مشاهده تخلفاتی از این دست، به سامانه 135 و 124 گزارش دهند. بسیاری نبود هماهنگی و آمادگی فرودگاه و البته میراث فرهنگی برای مدیریت روزهای برفی رو مساوی با کاهش گردشگرانی می‌دانند که زمستان‌ها را برای حضور در ایران انتخاب کرده‌اند. زمستان فصل گردشگری برفی و کویری ایران است.

قاضی سراج خبر داد:
 بازپس گیری وجوه دریافتی از گران فروشان فرودگاهی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به‌دنبال اعتراض‌های فراوان مسافران، بی‌خبر به فرودگاه امام خمینی(ره) رفت تا رسانه‌ها از استرداد وجوه دریافتی از گرانفروشان فرودگاهی و برخورد ضربتی با مسئولان فرودگاه خبر بدهند. به گزارش فارس، قاضی سراج همچنین از اختصاص سه هواپیما به صورت فوق‌العاده خبر داد.
او گفت: دیروز به صورت سرزده از فرودگاه امام خمینی(ره) بازدید کردیم تا ببینیم با این مردم بیچاره چه کار می‌کنند. متأسفانه مردم بسیار تحت فشار بودند و کسی پاسخگوی آنها نبود.
 به گفته سراج خوشبختانه در این دیدار بسیاری از مشکلات برطرف شد ضمن اینکه سه هواپیما به صورت فوق‌العاده اختصاص داده شد تا مردمی که پرواز آنها لغو شده بود یا با تأخیر بود سفر خود را آغاز کنند.او با بیان اینکه بسیاری از مردم دو شبانه‌روز در فرودگاه امام خمینی(ره) سرگردان بودند، گفت: توجیه مسئولان فرودگاهی این بود که هواپیما نداریم و در واقع این یک توجیه خنده‌دار بود. به همین جهت پس از حضور ما با همه ایرلاین‌ها مذاکره کردند که امروز هیچ هواپیمایی با تأخیر پرواز نکند. تا آخر امشب پروازها به طور معمول انجام خواهد شد و امیدواریم مشکل خاصی وجود نداشته باشد.
او در خصوص گرانفروشی مغازه‌ها گفت: متأسفانه در این خصوص نیز به مردم اجحاف شد، برای مثال یک نایلون را به مبلغ 20 هزار تومان به مردم فروخته بودند که ما آنجا ایستادیم تا همه پول‌های مردم را پس بدهند و الان هم با تعزیرات استان تهران هماهنگ کردم تا گروهی را جهت بازرسی بفرستند که فرودگاه نسبت به قرارداد با مغازه‌هایی که گرانفروشی داشته‌اند تجدیدنظر کند.
سراج در خصوص گرانفروشی تاکسی‌ها نیز گفت: اگر مردم مشکلی داشتند به سایت سازمان بازرسی کل کشور بخش شکایات مراجعه کنند تا در پروانه تاکسی‌هایی که در حق مردم اجحاف کرده‌اند تجدیدنظر شود و اجازه ندهیم که این تاکسی‌ها در فرودگاه‌ها مسافرکشی کنند. همچنین برخی از آژانس‌های هواپیمایی نیز یک صندلی هواپیما را دو بار به فروش رسانده بودند که این‌ها را نیز اقدام کردیم و با تعزیرات حکومتی و فرودگاه هماهنگ کرده‌ایم که در قراردادها و مجوزهای آژانس‌های متخلف تجدیدنظر صورت گیرد. سراج گفت : در فرودگاه تمام مسافران برای پذیرایی به هتل اعزام شدند و کسانی که پروازشان به شب نخورد وسایل پذیرایی برایشان فراهم شده و امیدواریم تا ساعاتی دیگر تمامی مشکلات برطرف شده باشد.او در خصوص آژانس‌هایی که به صورت چارتری اقدام به فروش بلیت هواپیما کرده بودند اما پس از کنسلی پروازها به‌دلیل وضعیت جوی مسئولیتی بر عهده نگرفتند، گفت:‌مگر کنسلی پروازها به‌دلیل بدی آب و هوا بر عهده مسافر است؟ کسانی که اقدام به فروش بلیت می‌کنند موظف هستند مسئولیت را بر عهده بگیرند و اگر نپذیرند ما آنها را موظف می‌کنیم، در صورت سلب مسئولیت قطعاً با آنها برخورد خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که آژانس‌های متخلف به فعالیت خود ادامه دهند.