از مردم ممنونم که خرج ما را می‌دهند!

گروه فرهنگ و هنر: ‌آیین افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، سینماگران و اصحاب رسانه در برج میلاد برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، بخش ابتدایی این مراسم با پخش کلیپی با صدای پرویز پرستویی و به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) همراه بود و پس از آن ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره ضمن خوشامدگویی گفت: جشنواره که دو، سه سالی است به صورت ملی برگزار می‌شود، ادای دین سینمای ایران به انقلاب و آرمان‌هایی همچون عدالت و حق‌مداری است. این افتتاحیه را به روح شهدای 8 سال دفاع‌مقدس تقدیم می‌کنم که از آرمان‌های مردم دفاع کردند.
سینمای انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: ماه بهمن برای ما یادآور 2 چیز است؛ جشن انقلاب اسلامی و جشن سینمای ایران. به همه خانواده سینما تبریک می‌گویم. سینمایی که طی سال‌های انقلاب افتخارات بسیاری را برای کشورمان به ارمغان آورد؛ سینمایی که هنوز هم این مسیر را ادامه می‌دهد و برای‌مان افتخارآفرین است. سینمایی که می‌خواهد این پیام را به دنیا مخابره کند که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار داشت. سینمایی که پشت خود حافظ‌ها، مولانا‌ها و سعدی‌ها را دارد. امروز هم سینمای ایران با این 4 رکن جلو می‌رود. به امید موفقیت روزافزون سینمای ایران.
جایزه‌های جامانده از فجر35


در حالی که پیش از این نامزدهای بخش مسابقه تبلیغات سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شده بودند، در این مراسم از برگزیدگان این بخش تقدیر شد. دیپلم افتخار طراحی نام‌واره (لوگو) به محمد روح‌الامین برای «رگ خواب» و «خفگی» اهدا شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم «خفگی» تقدیم شد و سیمرغ بلورین بهترین عکس برای فیلم «پریناز» به جواد جلالی رسید. سیمرغ بلورین بهترین پوستر نیز به بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» اهدا شد.
شگفتی هنرمندان معروف جهان از صدای منوچهر اسماعیلی
در ادامه مراسم افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، بزرگداشت منوچهر اسماعیلی برگزار شد. در ابتدای این بزرگداشت ویدئویی از منوچهر اسماعیلی به نمایش درآمد. همچنین سعید راد و ابوالحسن تهامی روی صحنه آمدند و از منوچهر اسماعیلی تجلیل کردند. منوچهر اسماعیلی پس از آمدن روی صحنه اظهار داشت: سلام! بر همه فیلم‌ها و شما سلام کردم و امشب جواب دادید. جا دارد به سهم خودم از علی معلم یاد کنم که یک‌سالی است بین ما نیست. زیاد وقت‌تان را نمی‌گیرم، حال خوشی‌ هم ندارم، بعد از دیدن این صحنه‌ها از فیلم‌هایی که کار کردم توان ایستادن هم ندارم. ابوالحسن تهامی نیز در ادامه بیان داشت: منوچهر اسماعیلی از نوابغ کار دوبله است. افتخار این را داشته‌ام 60 سال در کنار او باشم و از او بیاموزم. هنرمندان معروف جهانی که او به جای آنها صحبت کرد، وقتی به ایران آمدند، گفتند فکر نمی‌کردیم به زبان فارسی بتوانیم صحبت کنیم، آنها شگفت‌زده شده بودند که چقدر صدای استاد اسماعیلی، شبیه صدای آنها بود.
اکبر عبدی، مشهور محبوب
اکبر عبدی سومین چهره‌ای بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت. وی در میان تشویق ممتد حاضران برای تقدیر روی سن حاضر شد. احمدرضا معتمدی، کارگردان سینما که امسال فیلم «سوءتفاهم» را با بازی اکبر عبدی در جشنواره فجر دارد، درباره بازی عبدی گفت: من سال‌ها تدریس داشتم و با بسیاری از بازیگران همکاری کردم. استاد عبدی پرظرفیت‌ترین و پرظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران و یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک است که برای ما سرمایه و ثروت ملی است. همچنین مسعود ده‌نمکی نیز که برای مراسم تقدیر از اکبر عبدی روی سن حضور پیدا کرده بود، در سخنانی گفت: اکبر عبدی و شریفی‌نیا مانند تام و جری می‌مانند! این دو همواره دوستی خاصی داشته‌اند. برخی محبوبند و برخی مشهور‌؛ اکبر عبدی هم محبوب است و هم مشهور. محمدرضا فروتن نیز گفت: من همیشه به دو نفر ارادت خاص دارم؛ خسرو شکیبایی و اکبر عبدی. آقای عبدی، مردی خوش‌قلب و محبوب است. امیدوارم همیشه سلامت باشد.
ممنون که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهید!
اکبر عبدی در این بخش از مراسم بیان کرد: من شانس بسیار بزرگی آورده‌ام که در طول‌ زندگی‌ام با افرادی کار کرده‌ام که افتخار سینمای ما بوده‌اند. مسعود ده‌نمکی تنها کسی بود که چندین فیلم در کنار او بودم. ایام فاطمیه را به همه مسلمانان تسلیت می‌گویم. از همسر و مادرم تشکر می‌کنم. از همه مردم ایران تشکر می‌کنم که وقتی من در فیلم‌های مزخرف هم بازی کردم محبت کردند و دیدند. واقعاً از مردم تشکر می‌کنم که خرج ما را می‌دهند و فیلم‌های درِ پیت ما را می‌بینند! از خداوند تشکر می‌کنم که به من عزت داده است، منِ بچه نازی‌آباد کجا که در کنار استاد منوچهر اسماعیلی بزرگ ‌داشته بشوم. استاد اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. او با صدا جای تصویر را هم پر کرده است.
عبدی در خاتمه گفت: این فیلم‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شود و به نمایش در می‌آید در شأن سینمای ایران نیست. از خداوند می‌خواهم ما را به مسیر اصلی سینمای ایران بازگرداند. اساتید بسیاری این روز‌ها در بستر بیماری هستند، امیدوارم این عزیزان به سلامتی خود بازگردند.
حاشیه‌های عجیب جشن سینمای انقلاب
اما مراسم افتتاحیه جشنواره امسال خالی از حاشیه نیز نبود. نخستین ‌حاشیه این مراسم با شوخی زشت احسان کرمی، مجری برنامه با نام فیلم سینمایی «به وقت شام» آغاز شد که گفت: «امسال «به وقت شام» و به وقت ناهار داریم اما متأسفانه به صبحانه که وعده مهمی است توجهی نشده!» این شوخی زشت مجری مراسم با موجی از واکنش‌های منفی در فضای مجازی روبه‌رو شد که کرمی را وادار کرد در توجیه رفتار زننده خود اعلام کند: «تا آخر برنامه ممکن است ما با اسامی فیلم‌ها شوخی کنیم اما این به معنای توهین نیست!» هر چند این شوخی عجیب درباره هیچ فیلم دیگری تکرار نشد!  حاشیه دیگر این مراسم مربوط به صحبت‌های محمدعلی نجفی، کارگردان سریال «سربداران» در مراسم بزرگداشت او بود. نجفی که معلوم نبود چرا باید با این کارنامه ضعیفی که در سینما دارد، مورد تقدیر جشنواره «فیلم» فجر قرار بگیرد، در بخشی از صحبت‌های خود به شکلی تلویحی به تعریف از رژیم منحوس پهلوی پرداخت!