فقط به کام شهرداری!

گروه اجتماعی: به گفته بسیاری از اعضای سابق شورای شهر تهران و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، اجرای طرح ترافیک جدید از سوی مدیریت شهری راهی برای کسب درآمد بیشتر برای شهرداری است. به گزارش تسنیم، سرانجام لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» یکی از پرحاشیه‌ترین لوایح و طرح‌های این دوره از مدیریت شهری به تصویب رسید، لایحه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تخصصی نمی‌تواند به اهداف موردنظر خود برسد. یک‌ فوریت لایحه اشاره‌شده در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود و در چهل و دومین جلسه شورا سرانجام به تصویب نهایی رسید و این مصوبه برای تصویب به فرمانداری ارسال خواهد شد و در صورتی ‌که فرمانداری ایرادی به آن نگیرد، از 15 فروردین اجرا خواهد شد. مصوبه اخیر شورای شهر تهران ابهامات بسیاری دارد که هنوز در این زمینه مسؤولان شهری پاسخی نداده‌اند؛ ابهاماتی که در آینده شهر را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد کرد و احتمالاً مسؤولان با یک عذرخواهی همه‌چیز را فراموش خواهند کرد!
فرمول پیچیده نرخ طرح جدید
طرح حاضر مرهون تلاش شبانه‌روزی محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است؛ فردی که کمتر کسی است وی را نشناسد، چرا که در زمان تصدی‌گری وی بر مدیریت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران فاجعه برخورد 2 قطار در سمنان رخ داد و جمع کثیری از هموطنان‌مان را عزادار کرد و البته با فشار رسانه‌ها از سمت خود استعفا کرد. در همین رابطه، هنوز ضرایب و ارقام طرح اشاره‌شده مبهم است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در این باره اظهار کرد: فرمول در نظر گرفته ‌شده برای ورود خودرو‌ها به محدوده طرح بسیار پیچیده است. وی افزود: آنقدر این فرمول دشوار شده که تنها به درد اعضای شورای شهر تهران می‌خورد و شهروندان از این طرح سر درنمی‌آورند. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تهیه یک جدول برای اطلاع شهروندان از نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک، گفت: مقرر شده یک جدول تهیه و در اختیار شهروندان قرار گیرد. هاشمی بیان کرد: در موارد مشابه از جمله تعیین قیمت منطقه‌ای املاک، به دلیل پیچیدگی‌های موجود، دفترچه‌ای تهیه و در اختیار مشاوران املاک قرار گرفته است. شهروندان با مراجعه به این دفترچه‌ها می‌توانند از این قیمت‌ها مطلع شوند. درباره بحث طرح ترافیک سالانه نیز باید جدولی تهیه شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد. بر اساس این گزارش، طرح ترافیک فعلی به گفته پورسیدآقایی، سالانه 350 میلیارد تومان درآمد برای شهرداری داشته است که با طرح جدید این رقم به حدود
500 میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالی است که تعدادی از اعضای سابق شورای شهر تهران نیز نسبت به طرح ترافیک جدید در سال آینده انتقاد دارند.


خیانت به شهروندان
مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید از سوی شهرداری تهران، اظهار کرد: این طرح ناپخته بوده و نمی‌توانند اهدافی را که مدنظر است، جلب کنند. وی تصریح کرد: این‌گونه طرح‌ها تنها در راستای افزایش درآمد شهرداری است و این در حالی است که شورای چهارم هیچ‌گاه به دنبال تصویب اینگونه طرح‌ها نبود. رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح‌ ترافیک جدید باعث آلودگی هوا و ترافیک در سطح شهر خواهد شد، گفت: متأسفانه این طرح در حالی به تصویب رسیده است که مسؤولان شهری عنوان کرده‌اند مطالعات لازم را انجام داده‌اند! چمران بیان کرد: افزایش درآمد شهرداری از طریق طرح ترافیک اجحاف و خیانت به شهروندان تهرانی است؛ ظاهراً در این طرح شهرداری چشم‌های خود را به روی شهروندان بسته است و فقط به دنبال کسب درآمد است. وی اظهار کرد: طرح ترافیکی که در سال‌های گذشته انجام می‌شده اگر دارای نواقصی هم بوده اما رضایت شهروندان را در پی داشته است اما این طرح قطعاً نارضایتی شهروندان را
در پی خواهد داشت.
طرحی به نفع سرمایه‌داران
ابوالفضل قناعتی یکی دیگر از اعضای سابق شورای شهر تهران نیز  با اشاره به طرح ترافیک جدید در این دوره از مدیریت شهری، اظهار کرد: طرح اشاره‌شده ابهامات بسیاری دارد، این در حالی است که به هیچ‌کدام از این موارد پاسخ داده نشده است. وی تصریح کرد: مسؤولان شهری در این دوره در تشریح طرح جدید بیان می‌کنند طرح اشاره‌ شده در راستای کاهش بار ترافیک و آلودگی هواست که به نظر می‌رسد این موارد فرافکنی است. قناعتی گفت: در طرح اشاره‌شده قطعاً نه ترافیک و نه آلودگی هوا کاهش نمی‌یابد؛ این طرح به نفع سرمایه‌داران خواهد بود، چرا که آنها مشکلی برای پرداخت سالانه 9میلیون تومان برای طرح ندارند. عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره‌های گذشته مدیریت شهری تمهیداتی را برای گروه‌های خاص با توجه به مشاغل‌شان اتخاذ می‌کرد که در این دوره این افراد فراموش‌ شده‌اند. وی افزود: تصمیم مدیریت شهری در سال آینده باعث افزایش آلودگی هوا و بار ترافیک خواهد شد و امیدواریم فرمانداری نسبت به این تصمیم مدیریت شهری واکنش نشان دهد.
سلب آرامش مردم
همچنین کارشناس حوزه ترافیک معتقد است: طرح ترافیک جدید شهر تهران آرامش شهروندان تهرانی را نشانه رفته است و کارشناسان حوزه ترافیک از جزئیات آن آگاهی ندارند. فرید رزم‌آزما با اشاره به مصوبه جدید شورای شهر تهران درباره بازنگری طرح ترافیک، گفت: طرح ترافیک جدید شهر تهران مانند هندوانه‌ای دربسته می‌ماند، هنوز حتی کارشناسان ترافیک از چگونگی اجرای آن اطلاع ندارند. وی ادامه داد: اجرای این طرح خام که نه پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی دارد و نه مراجع و علمای دانشگاهی آن را تایید کرده‌اند، تنها 2 محور را پیگیری می‌کند؛ اول آنکه بگویند معاونت حمل‌ونقل طرحی برای عرضه دارد، دوم تحصیل درآمد بیشتر. کارشناس حوزه ترافیک تصریح کرد: خوب است دوستان حمل‌ونقلی به نقدهای منصفانه و سازنده بها دهند و با اجرای طرح‌هایی که دستاورد خاصی برای اجرای آن نمی‌توان پیش‌بینی کرد زندگی شهروندان را در ابتدای سال آینده مختل نکنند.
در پایان گفتنی است، در هر صورت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تلاش دارد طرح اشاره‌شده را از 15 فروردین 97 اجرا کند که اجرای طرح با تعرفه‌هایی که از سوی این معاونت در نظر گرفته‌شده به‌گونه‌ای است که شهروندان باید پول  زور را به مدیریت شهری اصلاح‌طلبان پرداخت کنند.