شهر در برف

سمانه خادمی| همواره وقتی بارش برف سنگین شهر را دربرمی‌گیرد، نخستین نکته‌ای که به ذهن همه شهروندان می‌رسد، نحوه مدیریت شهری است، مدیریتی که بتواند شهر را قابل تردد و امکان استفاده از امکانات شهری را برای مردم مهیا کند. اما واقعیت این است که مدیریت یک کلان‌شهر در بارش سنگین برف کاری بسیار دشوار، نیازمند نیروی انسانی فراوان و ماشین‌آلات متعدد است، علاوه بر این از آن‌جایی که هنگام بارش برف سنگین مردم همچنان در شهر درحال تردد هستند، حرکت ماشین‌آلات سنگین با دشواری مواجه می‌شود و می‌تواند ایجاد ترافیک کند، ایجاد ترافیک هنگام بارش برف سنگین هم به معنای گرفتارشدن خودرو‌ها در برف است، چراکه خودرویی که در برف سنگین از حرکت بازایستد، احتمالا قادر نخواهد بود دوباره حرکت را آغاز کند.
در زمستان اخیر در نیویورک، اتفاقی مشابه رخ داد. بارش برف به میزان 40 سانتی‌متر گزارش شد. در پارک مرکزی نیویورک 25سانتی‌متر برف بر روی زمین نشست، مدارس تعطیل شدند و بسیاری از ایستگاه‌های مترو از خدمات‌دادن به مسافران بازایستادند. بعدازظهر پنجشنبه، آغاز بارش برف در برخی از شهرهای ایالت نیوانگلند نظیر بوستون، پراویدنس، آرآی، کیپ‌کد و ماس گزارش شد. پیش‌بینی‌های هواشناسی انتظار چنین برفی را نداشت، اما وزش باد موجب شد جبهه هوای سرد سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، حرکت کند. در ماساچوست آمریکا بیش از 57‌هزار خانه تا ساعت 5:30 بعدازظهر برق نداشتند. درختان زیادی شکستند و کابل‌های برق از هم گسیختند. اواسط بعدازظهر بود که بارش برف به نیویورک رسید. اگرچه در نیویورک خطوط مترو با مشکلی جدی مواجه نشد، اما خطوط ریلی بین‌شهری و فرودگاه‌ها با مشکلی اساسی مواجه شدند. خط‌آهن لانگ‌ایلند با مشکلی جدی مواجه و حرکت 20قطار کنسل شد. در سه فرودگاه اصلی نیویورک یعنی فرودگاه‌های نیوآرک، هاگوردیا و کندی، پروازها با مشکلی جدی مواجه شدند. ایرلاین‌ها به مسافران اعلام کردند که قبل از آمدن به فرودگاه حتما تماس بگیرند و اطلاعات پرواز خود را چک کنند. تا صبح روز پنجشنبه، حدود‌ هزارو800پرواز در این سه فرودگاه کنسل شد که این میزان تقریبا نیمی از پرواز روزانه این سه
 فرودگاه است.
بارش برف در بوستون آن‌قدر زیاد بود که مردم این شهر را به یاد برف‌وبوران‌ سال 2015 انداخت. برفی که برای یک هفته سیستم حمل‌ونقل عمومی بوستون را به کلی تعطیل کرد. اما این بار در بوستون مردم با مشکل زیادی مواجه نشدند. بعد از برف سنگین‌ سال 2015 مقامات شهر بوستون مبلغ 100‌میلیون دلار برای آماده‌سازی سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر در مواقع زمستانی هزینه کردند. از این جهت بود که در میانه برف در بوستون، سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر به کارش ادامه داد. اما در نیویورک اوضاع به این خوبی نبود. بیل دی بلاژیو، شهردار نیویورک در کنفرانس خبری گفت بارش برف غیرمنتظره و بسیار سریع بود. او گفت تنها در عرض دو ساعت 15سانتی‌متر برف بر باند فرودگاه لاگوردیان نشست و این میزان بارش از نظر او خیلی غیرعادی بود.


مقایسه اقدامات در سه شهر
 واشینگتن، نیویورک و فیلادلفیا
از سه شهری که برف بیشترین آسیب را به آنها رساند کدام‌یک توانستند در بخش حمل‌ونقل عمومی مدیریت بهتری داشته باشند؟ برای پاسخ به این سوال اقدامات مدیریتی در این سه شهر در بخش‌های مترو، اتوبوسرانی و خودرو‌های شخصی با هم مقایسه
 شده است.
مترو
  متروی واشنگتن در ساعت هشت صبح نخستین روز بارش برف تعطیل شد و برای تمامی روز بعد نیز تعطیل باقی ماند. از روز سوم، خدمات‌دهی محدود در سه خط از 6 خط مترو واشینگتن آغاز شد. در روز سوم متروی واشینگتن همچنان با تأخیر قطارها همراه بود، این درحالی است که دو روز از متوقف‌شدن بارش برف می‌گذشت.
 در نیویورک، متروی روزمینی شهر از ساعت چهار بعدازظهر نخستین روز بارش برف تعطیل شد، این درحالی است که خدمات‌دهی متروی زیرزمینی هرگز تعطیل نشد. از روز سوم، خدمات‌دهی متروی روزمینی نیویورک نیز از سر گرفته شد.
 در فیلادلفیا تمامی خطوط مترو از ساعت چهارصبح تعطیل شد، اما از روز دوم خطوط مترو کارشان را از سر گرفتند، به‌طورکلی در مدت چهار روز درگیری شهر با برف و یخبندان بعد از آن متروی فیلادلفیا به مدت 48 ساعت تعطیل بود.
اتوبوسرانی
 در واشینگتن تمامی خطوط اتوبوسرانی به غیر از خطوط ویژه از همان نخستین ساعات بارش برف تعطیل شد. از ظهر روز نخست بارش برف حتی خطوط ویژه هم تعطیل شدند، به‌طورکلی خطوط اتوبوسرانی در مدت چهار روزی که واشینگتن درگیر برف و یخبندان بود، هرگز به‌طور کامل فعال نبودند.
 در نیویورک، از ساعت 12ظهر روز نخست بارش برف، خطوط اتوبوسرانی از خدمات‌دهی باز ماندند، اما از ساعت هفت صبح روز دوم برخی از خطوط اتوبوسرانی شروع به کار کردند، به‌طورکلی در طول چهار روز بارش برف و یخبندان خطوط اتوبوسرانی نیویورک به مدت 19ساعت تعطیل بودند.
 در فیلادلفیا، از ساعت چهار صبح روز نخست خطوط اتوبوسرانی تعطیل شدند. از صبح روز دوم، 35‌درصد از خطوط اتوبوسرانی آغاز به کار کردند، به‌طورکلی در مدت چهار روز بارش برف و یخبندان بعد از آن، خطوط اتوبوسرانی در فیلادلفیا به مدت 48ساعت تعطیل بودند.
خودرو‌های شخصی
 موریل باوزر، شهردار واشینگتن با صدور طلاعیه‌ای از عابران و دارندگان خودرو‌های شخصی خواست تا زمانی که بارش برف تمام نشده از ورود به خیابان‌ها خودداری کنند. در واشینگتن هیچ ممنوعیتی برای سفرهای درون‌شهری اعمال نشد.
 در نیویورک ممنوعیت رانندگی از ساعت 2 و 30 دقیقه روز نخست بارش برف اعمال شد و تا ساعت هفت صبح روز دوم ادامه یافت. قوانین پارک‌کردن در خیابان‌ها اندکی با چشم‌پوشی اعمال شد تا شهروندان درخصوص پارک‌کردن خودرو‌های‌شان با مشکل مواجه نشوند. هیچ پارکومتری در نیویورک در مدت زمان اعمال ممنوعیت رانندگی قبض صادر نکرد و ماموران پلیس هیچ قبض جریمه‌ای صادر کردند. این روند تا سه روز بعد از بارش برف ادامه یافت.
عابران پیاده
 در روز پنجم تحلیلی از شرایط فعالیت عابران پیاده در نیویورک تهیه شد. نتایج این ارزیابی نشان داد که در مدت زمان بارش برف و یخبندان، فعالیت عابران پیاده در محله‌های نیویورک به طرز مشهودی کاهش یافته بود. اگرچه ترافیک عابران پیاده در نقاطی نظیر میدان تایمز و ایستگاه پن کاهش یافت، اما از روز سوم فعالیت عابران پیاده به حالت عادی بازگشت. باوجود بحرانی‌بودن شرایط در واشینگتن، نیویورک و فیلادلفیا، عملکرد شهر نیویورک به مراتب از دو شهر دیگر بهتر بود. عملکرد مستمر متروی این شهر کمک زیادی به جابه‌جایی مردم در سطح شهر کرد.
 عملکرد شهر نیویورک در مقایسه با دو شهر دیگر بهتر بود، چراکه ارتباط مدیران شهری با مردم و آمادگی این شهر بسیار بهتر و بیشتر از دو شهر دیگر بود. از چند روز پیش از آغاز بارش برف، دی بلاژیو، شهردار نیویورک در تلویزیون حضور یافت و با مردم به‌طور مستقیم گفت‌وگو کرد. دی بلاژیو شرایط اضطراری در شهر اعلام کرد و طی اطلاعیه‌های مکرر مردم شهر را برای مواجهه با برف سنگین آماده کرد.
نتیجه
 از نخستین روز بارش برف، شهرداری نیویورک با استفاده از 579 کامیون نمک‌پاش کار مبارزه با یخبندان را آغاز کرد. این کار حتی چند ساعت قبل از بارش سنگین برف آغاز شد. به محض این‌که میزان بارش برف به پنج‌سانتی‌متر رسید،‌ هزارو650گریدر کار خود را آغاز کردند، علاوه بر این شهرداری دو شیفت 12ساعته برای 2‌هزارو400 کارگر تعیین و آنها را در نقاط مختلف شهر مستقر کرد.
 چند ساعت قبل از آغاز بارش برف اداره حمل‌ونقل شهرداری نیویورک برنامه‌ای مدون برای یخ‌زدایی از سطح خیابان‌ها و مداوای عابران پیاده‌ای که مصدوم می‌شوند، تعیین کرده بود.
  دفتر مدیریت اضطراری شهرداری نیویورک پیش از آغاز بارش برف هشدارهایی به سازمان‌های عام‌المنفعه که با مردم و افراد معلول سروکار کردند، صادر کرد، علاوه بر این مقامات شهرداری‌های منطقه‌ها نیز اطلاعات مورد نیاز را مرتب در اختیار مردم قرار می‌دادند.
 اداره حمل‌ونقل عمومی نیویورک نیز زیرساخت‌های خود را کاملا برای مبارزه با یخبندان آماده کرد. کامیون‌های نمک‌پاش، گریدرها و زنجیر چرخ‌های مخصوص برای اتوبوس‌ها از پیش آماده
شده بود.
فکت‌شیت پاکسازی نیویورک از برف و یخ
اداره خدمات عمومی شهرداری نیویورک قبل از بروز رخدادهایی نظیر بارش برف سنگین برنامه‌ای مدون برای پاکسازی شهر از برف دارد که این برنامه باید به دقت اجرا شود. کارگران برف‌روب همگی به حال آماده‌باش درمی‌آیند. در‌ سال 2017 تعداد 50 لودر به امکانات شهرداری نیویورک افزوده شد که این لودرها در نقاط مختلف شهر مستقر می‌شوند.
چه زمانی باید پاکسازی برف را آغاز کرد؟
کامیون‌های نمک‌ساز به محض آغاز بارش برف در تمامی بزرگراه‌های شهر کار خود را آغاز می‌کنند.
 گریدرها بعد از این‌که برف پنج‌سانتی‌متر بر روی زمین نشست اعزام می‌شوند تا یخبندان به آسفالت آسیب نرساند.
 خطوط اتوبوسرانی، جاده‌های اصلی و خطوط ویژه نخستین جاهایی هستند که از برف پاکسازی می‌شوند تا وسایل نقلیه اضطراری نظیر آمبولانس و ماشین آتش‌نشانی بتوانند تردد کنند. خیابان‌هایی که ترافیک زیادی دارند، در مرحله دوم پاکسازی می‌شوند، سپس نوبت به خیابان‌های فرعی می‌رسد.
کارگران برف‌روب 24 یا 48 ساعت بعد از پاکسازی اولیه برف اعزام می‌شوند.
 پاکسازی برف توسط صاحبان مشاغل و مغازه‌دارها
 صاحبان مشاغل و مغازه‌دارها براساس دستورالعمل باید پیاده‌روی مقابل مغازه‌ها یا شرکت‌‌شان را به اندازه‌ای که عابران بتوانند تردد کنند، از برف پاک کنند.
 در شهرک‌ها، مدیریت شهرک باید مسیر عبور عابران تا مقابل ایستگاه‌های اتوبوس را پاکسازی کنند.
 صاحبان مغازه و شرکت‌ها به هیچ عنوان حق ندارند برف را در خیابان بریزند و اگر یکی از ماموران شهرداری این اقدام را مشاهده کند، می‌تواند برای‌شان جریمه در پی داشته باشد. کمترین مقدار جریمه برای این کار 100 دلار است و اگر این اقدام باز هم تکرار شود، جریمه‌ای 350 دلاری در پی خواهد داشت.
 ساعاتی که باید کار برف‌روبی توسط صاحبان مغازه‌ها و شرکت‌ها انجام شود. این کار باید بین ساعت هفت‌صبح تا پنج‌بعدازظهر انجام شود. برف‌ها باید در مدت زمان چهارساعت پاکسازی شوند. اگر هیچ اقدامی توسط صاحبان مغازه‌ها و شرکت‌ها انجام نشود، شهروندان می‌توانند هنگام تماس با شماره‌های اعلام‌شده توسط شهرداری شکایت خود را اعلام کنند و به این شکایات رسیدگی می‌شود. شهرداری نیویورک همچنین شماره‌های خاصی را برای اعلام کمک از سوی افراد معلول اختصاص داده است.