منيت‌ها ما را از انصاف دور مي‌كند

آرمان: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشخاص، نهادها و دستگاه‌های کشور برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل به مرقد مطهر ایشان می‌روند تا از سویی به زیارت مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی نائل شوند و از سوی دیگر بر سر مزار آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی فاتحه‌ای قرائت کنند. در همین راستا روز گذشته رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین شهردار و اعضای شورای شهر تهران برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره)به حرم مطهر رفتند.
تجدید میثاق
شهردار تهران همراه با اعضای شورای شهر ضمن دیدار با آیت‌ا... سیدحسن خمینی تولیت حرم امام با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب تجدید میثاق کردند. حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر، محمد علی نجفی شهردار و مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در حرم مطهر امام از نکات بارز حضور اعضای شورا و شهردار تهران بود. خاطر نشان می‌شود حاضرین پس از تجدید میثاق با امام بر مزار یار دیرین امام و انقلاب، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی حاضر شدند و به قرائت فاتحه و دعا پرداختند. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اشخاص و نهادهایی جهت تجدید میثاق با آرمان‌های امام به حرم مطهر ایشان مراجعت خواهند کرد.
عزم بهتر شدن


یادگار امام در مراسم تجدید میثاق مدیران شهری با آرمان‌های امام خمینی با بیان اینکه از حضور گرم و صمیمی برادران و خواهران شهرداری و نمایندگان شورای شهر به خصوص رئیس شورای شهر و شهردار توانمند شهرمان تشکر می‌کنم، اظهار داشت: خدمت به مردم جز با همیاری خود مردم میسر نیست و مردم باید در امور شهری وارد شوند و قواعد شهر را ساخته و پایه‌ریزی کنند و قطعا اگر مردم با مدیریت شهری همراه باشند نتیجه بهتر از زمانی است که صرفا بحث خدمات رسانی مطرح است. به گزارش ایسنا آیت‌ا... سیدحسن خمینی با بیان اینکه موضوع خدمات رسانی به آرمان‌های انقلاب بسیار نزدیک است، گفت: خدمت بیشتر و بهتر یکی از آرمان‌های امام و انقلاب بود که این خدمت جز در قالب همیاری خود مردم میسر نیست و شورای شهر نیز بر همین اساس پایه‌ریزی شده است. وی با بیان اینکه اگر مردم با مدیریتی همراه باشند نتیجه بهتر از آن است که صرفا موضوع خدمت رسانی مطرح است، افزود: امروز هر چه بیشتر در جامعه اسلامی و فضای شهر کوشش کنیم که خدمت رسانی را در راستای همکاری امور توسعه دهیم، یک گام در راه تحقق آرمان انقلاب برداشته‌ایم. تولیت حرم مطهر امام(ره) با بیان اینکه اگر دشمن یا گروهی خواستند القا کنند نظام دچار بحران ناکارآمدی شده دود آن به چشم سطح کلان جامعه می‌رود، اضافه کرد: جایی که مردم عزم کنند و تصمیم بگیرند، حتما کارآمدی وجود دارد. آیت‌ا... خمینی با بیان اینکه دوستان در شهرداری هر چه بیشتر تلاش کنند تا مشکلات مردم برطرف شود، گفت: باید منیت‌ها را در خودمان از بین ببریم، چرا که دشمن از دریچه منیت وارد می‌شود. وی با تاکید بر رعایت انصاف، تاکید کرد: منیت را کم کنیم و اینکه این کار به اسم من تمام شود یا متعلق به من باشد و یا فلان فرد دوست من است را باید از ببریم و ببینیم اگر دیگران کاری را کم انجام می‌دادند او را اینگونه نقد می‌کردیم؟ انصاف را رعایت کنیم چرا که رعایت نکردن انصاف خروج از دینداری است، منشأ بی‌اخلاقی و خروج از دایره دینداری همین بی‌انصافی است. تولیت آستان امام با بیان اینکه دوستان شهرداری همت حل مشکلات را دارند، اما مشکلاتی وجود دارد و در گذشته نیز هم مشکلات بود و هم همت حل آنها وجود داشت، عنوان کرد: در مجموعه‌ها به خصوص در مکان‌هایی که با مردم سر و کار دارند حس ولی نعمت بودن مردم را تقویت کنیم و باید این حس در کل نظام اداری کشور ایجاد شود. وی با بیان اینکه جامعه باید حس کند که مسیر به سمت جلوست و در مجموعه عزم برای بهتر شدن وجود دارد بیان کرد: باید این عزم در رفتار، گفتار و عملکرد کلان دیده شود. آیت‌ا... سید حسن خمینی ضمن تبریک به مرتضی الویری که به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها انتخاب شده، گفت: امیدوارم روزهای بهتری پیش روی شهر باشد.
ملاک سنجش
یادگار امام در دیدار با دبیر کل و جمعی از اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر اهمیت انتخاب الگو در انقلاب‌ها، الگو پذیری را شرط تربیت خواند و یادآور شد: الگوی انقلاب اسلامی ایران اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) هستند و لذا این انقلاب وامدار اهل بیت و به خصوص عاشوراست. به گزارش «جماران» آيت‌ا... سید حسن خمینی افزود: حتی نوع مبارزه در انقلاب اسلامی ایران، چریکی و به شیوه جنگ‌های مسلحانه نامنظم نبوده، بلکه الگوی این مبارزه همان الگویی است که از نوع عزاداری‌های امام حسین(ع) گرفته؛ یعنی راهپیمایی‌هایی که اوج آن در تاسوعا و عاشوراست. وی با تاکید بر اینکه پیوند انقلاب با اهل بیت، پیوند الگو با الگوپذیر است، اظهار داشت: از همین رو، چون مقیاس و معیاری برای سنجش عمل وجود دارد، عملکرد‌ها قابل نمره دادن است؛ لذا بازشناسی سیره اهل بیت(ع) برای انقلاب واجب می‌شود. یادگار امام با بیان اینکه اگر شرایط دوران اهل بیت را ندانید نمی‌توانید از سیره اهل بیت درس آموزی کنید، تصریح کرد: هیچ چیزی امروز به‌اندازه بازسازی سنت اهل بیت برای تشخیص درستی یا غلطی رفتار ما دارای ارزش نیست.
تکیه بر وحدت
همزمان با ایام‌ا... دهه فجر انقلاب اسلامی، آیت‌ا... هاشمی شاهرودی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در حرم امام راحل حضور یافتند و به مقام شامخ امام ادای احترام کردند. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با یادگار امام آیت‌ا... سیدحسن خمینی دیدار کردند. به گزارش «ایسنا» آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: مردان بزرگ همواره در تاریخ زنده‌اند. زندگی انسان‌ها با آثار وجودی و برکات آنهاست. خداوند متعال در این زمینه به امام ما بزرگترین توفیق را داد. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: انقلاب اسلامی و تحولی که در جهان ایجاد کرد از برکات وجود امام است. امام در تاریخ زنده خواهد ماند و یک فلش در وجدان تاریخ خواهد بود. آیت‌ا... شاهرودی گفت: اکنون در همه جای میهن بلکه در جهان اسلام با نام و یاد امام راحل و آرمان‌های ایشان آشنا هستند و ایشان زنده است و در تاریخ زنده خواهد ماند و چون ائمه اطهار (علیهم السلام) هدایتگر و مانند فلشی در عمق تاریخ است که همواره راه حقیقت و اسلام ناب را مشخص می‌کند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: انقلاب امام سه خصلت عمده داشت: اول، شاخصه فقهی و شرعی بودن؛ دوم، تکیه به عقلانیت و سیره عقلا؛ امام تعابیری مانند خلیفه را به کار نبردند؛ سوم، تکیه بر توده‌های مردم و به صحنه آوردن آنها. آیت‌ا... هاشمی شاهرودی مشارکت دادن توده‌های عظیم مردم و وارد کردن آنان به صحنه را شاخص بسیار مهم دیگر نهضت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بیشترین قدرتی که امام راحل موفق شد ایجاد کند به صحنه آوردن مردم بود و ایشان توانستند مردم را عاشق و معتقد به اسلام و انقلاب کنند و اسلام انقلابی را به صحنه بیاورند. وی تاکید کرد: تکیه بر وحدت و حضور مردم در صحنه از شاخص‌های مهمی است که اکنون هم باید پیگیری شود و نباید کاری کنیم که دشمن با سوءاستفاده از آن تصور کند می‌تواند میان مردم و مسئولان اختلاف ایجاد کند. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای امام و توجه ایشان در بازنگری قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در اداره مجمع، خدمات شایانی کردند.
نیاز به نظارت عمومی هیچ‌گاه از بین نمی‌رود
آیت‌ا...سیدحسن خمینی در بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی با اشاره به بحث احزاب در اسلام گفت: حزب اگرچه لازمه مهم دنیای معاصر است اما کارکردهای آن در بخش‌های مختلفی از دیرباز در فرهنگ اسلامی ما وجود دارد. یادگار امام یادآور شد: اصل حضور مردم در عرصه سیاسی به وسلیه دو نهاد بیعت و امر به معروف و نهی از منکر اتفاق می‌افتد. حاکمان باید با اصل پذیرش عمومی به مسند بنشینند و هیچ‌گاه این نظارت عمومی یعنی چیزی که ما از آن به عنوان امر به معروف یاد می‌کنیم، از بین نمی‌رود. وی تاکید کرد: متاسفانه این مهم در برخی از موارد نادیده شده گرفته و این دستور هم در دورهایی از حکومت اسلامی مغفول ماند. البته بحث موقت بودند قدرت سیاسی به فرهنگ احزاب اضافه شده اما اصل پذیرش مردم و رأی آن ها همواره مورد تاکید حاکمان بوده است. وی ادامه داد: در عالم ریاضی ۱±۱ برابر ۲ است اما در عالم واقعیت شاید نتایج دیگری داشته باشد. امروزه در حوزه شناخت درست از غلط افراد باید دور هم بنشیند و به وظیفه خود عمل کنند. وی افزود: افراد حتما محتاج این هستند که افکار و اندیشه خودشان را تجمیع کنند. قانون اساسی ما از آرمان‌های اسلام وام گرفته و اصل حزب را پذیرفته است، به همین جهت است که احزاب مختلف در کشور ما وجود دارد. وی افزود: امروز فقر و فساد جنگ و ستیزه خرافه و تحجر و دگماتیسم نسل کشی به بار می‌آورد. هنوز بوی خون جوانان کشورهای اسلامی توسط داعش به مشام می‌رسد. باید دردهایمان را در حوزه‌های مختلف بشناسیم و باهم تکرار کنیم و برای رفع آن دست به دست هم دهیم . وی گفت: بحث پر رنگ کردن راه ابریشم می‌تواند از جمله تلاش‌های مشترک همه ما برای کم کردن آلام باشد و می‌تواند صلح را به عنوان تجارت بین‌المللی پدید آورد و از شرق آسیا و غرب اروپا می‌تواند راه داد و ستد فرهنگ‌های ما هم باشد .