برخوردهاي مهرآميز چالش حجاب را حل مي‌كند

آرمان: «در مجموعه 80 میلیونی کشور اکثر قریب به اتفاق زنان ما حجاب چادر دارند یا حجاب درست دارند»؛ این جمله دادستان کل کشور بود؛ جمله‌ای که گویای واقعیت امروز کشور و شکست پروژه دشمن برای فضاسازی در ایران بود. مرتضی بهشتی حقوقدان هم این جمله را چنین تعبیر کرد: «تبلیغات دشمنان در زنان و دختران ایران زمین اثر نگذاشته است؛ ماهواره و فضای مجازی بلای جان ملت نشده است؛ صاحبان تریبون‌های رسمی نگران حجاب زنان و دختران نباشند زیرا اکثریت قریب به اتفاق نمره قبولی دارند؛ چون اکثریت قریب به اتفاق زنان و دختران کشورم محجبه هستند. دیگر نگران پسران و مردان هم نشویم که تحت تاثیر بی‌حجابی و بدحجابی زنان منحرف شوند؛ افرادی که خشکسالی زاینده رود و دریاچه‌ها و مرداب‌ها و آب‌های زیرزمینی را ناشی از بی‌حجابی زنان و دختران می‌دانند، باید دلیل و هدف دیگری را نشانه بگیرند چون خلاف واقعیت را دیده‌اند و جامعه زنان ما ازاین گونه تهمت‌ها مبرا هستند». زنان ایران به حجاب اعتقاد دارند و شاید اقلیتی معدود چنین نباشند اما آنها هم خود را ملزم به رعایت می‌دانند. زنان باحجاب از کنار آنانی که روسری از سر برداشته بودند، عبور کردند و تنها سری تکان دادند چرا که می‌دانستند اقلیتی هستند که به‌زودی پی به اشتباه خود خواهند برد و رفتار چکشی و خشن با آنها تاثیری نخواهد داشت. حتی زنان چادری در روزهای بعد همانند آنها به روی سکو رفتند و پیام آنها تمایل به داشتن حجاب است. نکته قابل تامل به روی سکو رفتن روحانی جوان با دردست داشتن پرچم ایران بود. حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در توئیتر خود چنین نوشت: «از جعبه برق به‌عنوان یک سکوی رسانه‌ای برای بالابردن پرچم ایران اسلامی در دهه فجر و کور کردن چشم ضد انقلاب با یک موج شیرین همبستگی استفاده کردیم». جالب آنجاست که برنامه‌ریزان این حرکت نامتعارف درصدد تحقق چالش حجاب در کشور بودند اما با هوشیاری همه اقشار کشور چالش حجاب تبدیل به وحدت حفظ حجاب در کشور شد. آمریکا هم در پی فرصت‌طلبی بود با بی‌اعتنایی عمیق ایرانیان رسوا شد. وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای مداخله‌جویانه بازداشت چند زن در ایران را که طی روزهای گذشته به پوشش حجاب اعتراض کرده بودند، محکوم کرد. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، در این بیانیه که هیتر نوئرت سخنگوی این وزارتخانه آن را منتشر کرده، آمده است: ایالات متحده از مردم ایران که علیه حجاب اعتراض می‌کنند، حمایت می‌کند. همچنین در این بیانیه آمده است: ایالات متحده در حمایت از حق آزادی بیان، آزادی عقیده و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز ثابت‌قدم است. مردم باید برای نوع پوشش‌ خود آزاد باشند و هر دینی که باور دارند را آزادانه انتخاب کنند.
فریب خورده
دیروز رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران در واکنش به کشف حجاب‌های اخیر، برخی از این افراد را فریب‌خورده و برخی را مجری برنامه‌های دشمن خوانده و می‌گوید این اقدام قانون شکنی است و قانون با شدت با اینها برخورد می‌کند البته به‌جز مانکن‌ها. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به کشف حجاب برخی افراد طی روزهای گذشته در خیابان‌ها اظهار کرد: این افراد، قانون‌شکن هستند و از آزادی، امنیت و فرهنگ اسلامی مردم سوء استفاده می‌کنند. غضنفرآبادی گفت: امیدوارم خداوند به این افراد عقل بدهد و اگر مسلمان هستند، اعتقاداتشان را تکمیل و تقویت کنند و اگر هم غیرمسلمان هستند، به حقوق دیگران احترام بگذارند؛ البته قانون هم به شدت با اینها برخورد خواهد کرد به غیر از آنهایی که مانکن بوده‌اند! وی با بیان اینکه دسیسه‌های استکبار جهانی پشت این قضیه وجود دارد، اضافه کرد: استکبار جهانی دنبال این است که به نحوی و از هر طریق، راه و روشی ملت ایران را تضعیف و تحقیر کنند و چون در جبهه‌های نبرد کم آورده‌اند به این کارهای کثیف روی آورده‌اند که ارزش بازگو کردن هم ندارد. غضنفرآبادی با اشاره به پررنگ‌تر شدن این موضوع بعد از ناکامی دشمن در اغتشاشات اخیر اظهارکرد: برخی افراد هم برای اینکه برنامه‌های دشمن را پیش‌ ببرند، این کارها را انجام می‌دهند و به فضل خداوند متعال و هوشیاری ملت شریف، بزرگ و آگاه ایران اسلامی، دشمن در تمام زمینه‌ها و عرصه‌ها شکست خورده است. وی با اشاره به مطرح شدن موضوع حجاب اختیاری از سوی این افراد گفت: این هم از همان کج‌فهمی‌های این افراد است. حجاب هم در آیات نورانی قرآن کریم و هم روایات وجود دارد و یکی از مواردی که در جامعه و جوامع اسلامی باید رعایت شود، حجاب است. اینکه این شعارها را مطرح می‌کنند، از روی ناآگاهی و بی‌اطلاعی از احکام نورانی اسلام است و دنبال این هستند که مرحله به مرحله پیش بروند و در گام اول بحث حجاب اختیاری را مطرح کرده و بعد هم سایر موضوعات را مطرح می‌‌کنند. غضنفرآبادی تصریح کرد: ضمن اینکه بر مساله حجاب در قرآن، روایات و احکام تاکید شده، باید به این موضوع توجه داشت که در هر جامعه‌ای یک‌سری تصمیماتی به عنوان قانون وضع می‌شود و افراد باید قانون را رعایت کنند. راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند بگوید که عبور از چراغ قرمز اختیاری باشد و هر کسی خواست عبور کند یا عبور نکند. این حرف، منطقی نیست و هرج و مرج ایجاد می‌‌کند. بنابراین، اولا مساله حجاب، تصریح قرآن و روایات است و ثانیا قانون است و هر فردی باید وظیفه قانونی خود را انجام دهد.
تغییرات اجتماعی


البته بی‌تردید نمی‌توان از تغییرات اجتماعی در کشور به سادگی عبور کرد و نمی‌توان مانع آن شد همان‌طور که وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور در مقایسه با 15 سال پیش تغییرات زیادی داشته است. یک نماینده زن مجلس هم به این موضوع چنین اشاره کرده است: «بستر اجتماعی امروز ایران آبستن حوادث است، تغییرات اجتماعی در حال رخ دادن است. بپذیریم یا نپذیریم، خط قرمز بکشیم، محو کنیم، نخواهیم که نشان دهیم و... این تغییرات به آرامی در جامعه رخ خواهد داد. اما درک بهتر تغییرات، فراهم کردن شرایطی که بتوانیم گذار مناسبی داشته باشیم، در عین حال بتوانیم هویت ملی و دینی خودمان را حفظ کنیم شرایط حساسی است.» فاطمه سلحشوری به ابعاد دیگری از موضوعات مربوط به زنان اشاره می‌کند که همان معنای دقیق رجل سیاسی است. این نماینده می‌گوید: «مدت زیادی است که شورای نگهبان می‌خواهد تفسیر خود از رجل سیاسی را ارائه دهد، ولی هنوز این کار را نکرده است. اینکه یک زن بخواهد وزیر شود، رئیس‌جمهور شود، به ورزشگاه برود با مشکل زن بودن مواجه است. حقوق شهروندی ما را از حق رأی دادن، حق حضور در اجتماع داشتن، حق داشتن آموزش، حق کسب مناصب سیاسی و مدیریتی، برخوردار می‌کند اما هنوز حقی برای زنان برای اینکه بتوانند رئیس‌جمهور شوند، یا حداقل بتوانند کاندیدا شوند، از طرف عده‌ای به رسمیت شناخته نشده است.» وی ادامه داد: «آیا در اسلام هم اینچنین است و اینگونه مرزبندی شده است؟ در قرآن یک سوره به نام زن داریم که در آنجا در مورد زنان و تکالیف آنها و... حرف زده شده، در قرآن فرمانروای زن داریم، و این یعنی حکمرانی یک زن، که برابر با ریاست‌جمهوری امروزه می‌باشد. پس قاعدتا حذف یک زن به عنوان کسی که بتواند مسئولیتی در سطح کلان کشور داشته باشد در قرآن وجود ندارد. در کشور ما و به‌خصوص در بین برخی از مسئولان نگاه‌هایی وجود دارد که زن را فقط در قالب خانه می‌بینند. من به عنوان یک زن افتخار می‌کنم که نقش مادر بودن و همسر بودن را دارم ولی این به آن معنا نیست که من برای خودم استقلال نداشته باشم.»