مسكو: امریکا با باج‌خواهی نمی‌تواند برجام را تغییر دهد

منابع امریکایی می‌گویند كنگره امریکا با همكاری اروپا در حال كار روی تغییر در توافق هسته تابستان 1394 با ایران است ولی روس‌‌‌‌ها برای چندمین بار متوالی طی هفته‌های اخیر هشدار دادند كه در شرایطی كنونی هیچ راهی برای بازنگری، ارتقا، به روزرسانی یا هرنوع اصلاح دیگری در توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد. معاون وزیرخارجه روسیه  نحوه برخورد امریکا با برجام را باج‌خواهی خوانده است. 
به گزارش «جوان»، جیمز جورج جترس، مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای امریکا گفته كه کنگره با خروج از برجام موافق نیست اما در حال ارزیابی مواضع اروپایی‌‌‌‌ها برای تغییر توافق هسته‌ای با ایران است. ‏پیش از این، جیمز ماتیس، وزیر خارجه امریکا نیز از تشكیل كارگروه مشترك امریکا و اروپا برای بازنگری در برجام خبر داده بود ولی جدای از اینكه اروپاییان تاكنون رسماً‌ تشكیل چنین كمیته‌ای را تأیید نكرده‌اند، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته كه ایران تاكنون چیزی درباره تشکیل کارگروه مشترک میان سه کشور اروپایی و امریکا به شکل رسمی از اروپایی‌‌‌‌ها نشنیده است. قاسمی دیروز در نشست خبری خود تشكیل كارگروه مشترك اروپا و امریکا برای تشكیل كارگروه مشترك اصلاح برجام را «خواب و رؤیای‌» امریکایی‌‌‌‌‌ها خوانده و گفته كه آنها‌« بر اساس عادت غلط و دیرینه، رؤیاهای خود را از زبان دیگران مطرح می‌کنند و این خواب و رؤیا به این صراحت که امریکایی‌‌‌‌ها مطرح می‌کنند، محقق نخواهد شد. ما هیچ اطلاعی از تشکیل این کارگروه نداریم و خبری به ما در این خصوص داده نشده است.»‌سخنگوی وزارت خارجه، در خصوص درخواست اروپاییان برای مذاکره در ارتباط با مسائل موشکی نیز گفته است:« ما رسماً چیزی را از سوی اتحادیه اروپا دریافت نکردیم. سیاست‌های رسمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ما مهم است، نه آنچه در برخی رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.» تحت چنین شرایطی، روس‌‌‌‌ها با انتقاد صریح از نحوه برخورد امریکا با برجام، یك بار دیگر تغییر در آن را به هر شكلی رد كردند. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، سرگئی ریابكف، معاون وزیر خارجه روسیه دیروز در گفت‌وگو با روزنامه روس ایزوستیا، گفت: «در فضای كنونی، هیچ راهی برای بازنگری، تقویت، به روز رسانی یا هرگونه اصلاح دیگری در برجام وجود ندارد. تحولات زیادی كه به تازگی اتفاق افتاده، بی‌اعتمادی بین واشنگتن و تهران را عمیق‌تر كرده است. گام‌های خاصی برداشته شده كه نه فقط تعهد امریکا به توافق هسته‌ای را با تردید روبه‌رو كرده، بلكه در واقع فشار بر جمهوری اسلامی را تشدید كرده است.
در چنین شرایطی، من شخصاً نمی‌توانم تصور كنم كه مذاكرات مجددی شروع شود.» ریابكف اولتیماتومی را كه دونالد ترامپ برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران طی 120 روز آینده مطرح كرده «روشی غیرقابل پذیرش‌» توصیف كرده كه هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. ریابكف می‌گوید كه امریکایی‌‌‌‌ها به شكلی فعالانه مسائلی را وارد دستور كار بین‌المللی می‌كنند كه ربطی به متن توافق ندارد: «ایران به گناهانی متهم و به دلیل اقداماتی مورد انتقاد قرار می‌گیرد كه به نظر ما (روسیه) بخشی از تلاش‌های این كشور برای دفاع از منافع خود است. ایالات متحده در عوض تقویت گفت‌وگوی عادی، به باج‌خواهی پناه برده است. كسی در برابر چنین رویكردی به مسائل، كوتاه نخواهد آمد.»‌معاون وزیر خارجه روسیه كه خود مذاكره‌كننده برجام بوده می‌گوید:‌ «بنابراین، من واقعاً نمی‌دانم طرف امریکایی می‌خواهد چطور در مورد این مسئله عمل كند. در هر صورت، ما مكرراً تأكید كرده‌ایم و من یك یك بار دیگر هم تأكید می‌كنم كه ما نباید به سمت بازبینی برجام برویم. این كار مسیری غیر مستقیم به سمت تخریب این توافق است. به نظر ما ناگفته آشكار است كه تبعات پایان یافتن احتمالی برجام اگر اتفاق بیفتد، هم به لحاظ پایداری رژیم بین‌المللی كنترل تسلیحات و هم از منظر توانایی‌های مذاكراتی امریکایی‌‌‌‌ها در جاهای دیگر دنیا دارد، كاملا منفی خواهد بود.»