مرتضوي بازهم نيامد

آرمان: سرانجام این دادگاه‌ها چیست؟ سعید مرتضوی دادستان سابق دادگاه انقلاب، دیروز طبق قرار از پیش تعیین شده به دادگاه تجدید نظر نرفت. نجوای رسیدگی به پرونده‌های مرتضوی از سال 93 شنیده شد، ولی جدیت آن در سال 94 اوج گرفت. شاید دوسال است که مرتضوی و وکلایش و همچون شاکیان وی در راهروهای دادگاه‌ها دیده می‌شوند و مشغول برگزاری جلسات این مساله هستند. جلسه تجدیدنظر دیروز هم یکی از همین جلسات محسوب می‌شد.
پرونده تامین اجتماعی
جلسه رسیدگی به قسمتی از پرونده سعید مرتضوی در بخش تامین اجتماعی صبح دوشنبه 16 بهمن در شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر برگزار شد. مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی 16 دی ماه به ایسنا گفته بود که بخش دیگری از پرونده سعید مرتضوی که مربوط به تصرف غیرقانونی و اهمال در انجام وظیفه بود و متهم به شلاق محکوم شده بود، با اعتراض ما و سعید مرتضوی به شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع شد که دادگاه تجدیدنظر زمان رسیدگی به این پرونده را 16 بهمن ماه تعیین کرده است.
تخلف عدم حضور


وکیل مدافع سازمان تامین اجتماعی پس از پایان جلسه رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در بخش تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه دادگاه امروز خوب بود و با حوصله به مطالب ما و وکلای مرتضوی توجه شد، البته آقای مرتضوی باز هم در جلسه دادگاه حضور نداشت و فقط وکلای وی بودند. به نوشته ایسنا؛ مجتبی نظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم حضور مرتضوی در دادگاه تخلف نیست، اظهارداشت: این موضوع را باید دادگاه تشخیص دهد که عدم حضور ایشان چه عواقبی باید برایش داشته باشد؛ علی‌القاعده در پرونده‌های کیفری باید خود متهم حضور داشته باشد و در پرونده‌های حقوقی اشکالی ندارد و می‌تواند وکیل حضور داشته باشد. حالا چرا ایشان نیامده، نمی‌دانیم. ادامه جلسه به آینده موکول شد و طبق گفته رئیس دادگاه در این جلسه تمام نشد؛ زیرا بعضی از مطالب دیگر هم مطرح بود که قرار شد جلسه بعدی به اسفند ماه موکول شود. دادگاه تا به حال اتهام اختلاس را وارد ندانسته و تصرف در اموال عمومی را مطرح کرده است. طبق قانون موضوع تصرف اموال عمومی شامل این است که کسی از ماشین دولتی استفاده کرده باشد ولی قصدش تملک ماشین نیست و فقط از آن استفاده کرده است ولی کسی که پول را برمی‌دارد و به دیگری می‌دهد یا خودش برمی‌دارد، دقیقا اختلاس است.