استقبال سرد مردم

دومین روز از پیش‌فروش سکه در حالی ادامه دارد که استقبال مردم در قیاس با پیش‌فروش قبلی خیلی کمتر است‌.
طرح پیش‌فروش سکه از صبح روز سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه با هدف پوشش تقاضای مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه‌گذاری، در هزار و 131 شعبه بانک ملی در سراسر کشور آغاز شده در حالی تا اطلاع ثانوی ادامه دارد که نسبت به پیش‌فروش‌های قبلی استقبال مردمی از این طرح کمتر بوده است‌.
مشاهدات میدانی از شعب منتخب پیش‌فروش سکه طی دو روز نشان می‌دهد که مردم در این نوبت از پیش‌فروش چندان تمایلی به سرمایه‌گذاری در طرح جدید بانک مرکزی ندارند‌. برخلاف پیش‌فروش سکه در دولت قبل که صف‌های طولانی برای خرید سکه از صبح زود تا پایان کار بانک‌ها در مقابل شعب بانک ملی تشکیل می‌شد طی دو روز گذشته تعداد افراد کمی به شعب منتخب پیش‌فروش سکه مراجعه کرده‌اند‌. یکی از دلایل تشکیل صف‌های طولانی در پیش‌فروش‌های قبلی سکه اختلاف قیمت سکه در طرح پیش‌فروش با بازار آزاد بود که به همین خاطر دلال‌های زیادی در صف می‌ایستادند و از این رانت سود می‌بردند‌. ولی از آنجا که قیمت سکه در پیش‌فروش فعلی مشابه بازار آزاد خواهد بود و تنها امتیاز در آن تخفیف چهار درصدی برای سررسید شش‌ماهه و 9 درصدی برای سررسید یک ساله است، مردم خیلی از پیش‌فروش استقبال نکرده‌اند‌. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عمده‌ترین افرادی که در طرح پیش‌فروش سکه مشارکت می‌کنند خریداران خُردی هستند که تمایل دارند بخشی از سرمایه خود را در بازار سکه سرمایه‌گذاری کنند‌.
با این حال اما بانک ملی در تلاش است جاذبه‌هایی برای سرمایه‌گذاری مردم در پیش‌فروش سکه ایجاد کند که یکی از آنها صدور کارت سکه در این بانک است‌. خاتونی عضو هیات‌مدیره و معاون فناوری بانک ملی ایران اعلام کرده به جای حواله‌های کاغذی به افرادی که در طرح پیش‌خرید سکه شرکت می‌کنند، «کارت سکه» داده خواهد شد‌.