پرواز مرا در چمپیون شیپ ببینید

آفتاب یزد - امید مافی: کاپیتان سفیدها در ملتهب ترین ایام رخت ناتینگهام فارست را بر تن کرد و به سواران مهتاب پیوست تا به گذشتن از وادی خوف انگیز و تعبیر خواب دوآتشه‌های آن سوی لندن بیندیشد. انگار هجرانی کبود فلق را طنازی‌ها و مانورهای اشکان در قلب میدان جزیره نشینان کم رنگ
خواهد کرد که اینچنین خرید زمستانی ناتینگهام دل‌ها را ربوده است.
برای کاپیتان که سال‌ها در کنار راین بال گشوده و در جامه فولام نیز به ستاره فروزان شب‌های تایمز بدل شده،پرواز با ردای جدید کار سختی نیست. او در عصرهای بارانی جزیره به سیم آخر خواهد زد تا هزاران کیلومتر این سوتر در سرزمین گربه‌ای شکل، جماعتی به عشق پسر شرقی دم بگیرند. کسی چه می‌داند. شاید از چمپیون شیپ تا آن سوی سیبری راهی نباشد. شاید او با پیراهن وطن در خاک روسیه از کرانه آفاق بگذرد. فقط باید دعای ملت بدرقه راه مردی باشد که در محاصره برف، زمهریر و تقدیر کم نمی‌آورد.
گپ و گفت آفتاب یزد با صید جدید ناتینگهام فارست و پیشقراول ارتش ایران پیش روی شماست.


تبریک. بالاخره در تور موسیو آیتور کارنکا افتادی و سر از ناتینگهام فارست درآوردی. راستش کمتر کسی فکر می‌کرد دوباره در جزیره پاگشایی کنی!
قصدم این بود که در سال منتهی به جام جهانی در اروپا بازی کنم و با آمادگی دوچندان در خدمت تیم ملی باشم. در این مدت پیشنهادات زیادی به من شد که روی هر کدام تامل کردم و دست آخر به این نتیجه رسیدم که در چمپیون شیپ بازی کنم.

اما پیش از این زیر چادر شایعات،خبر حضورت در المپیاکوس سر زبان‌ها افتاده بود!
ـ راستش با آنها هم مذاکراتی داشتم و یکی از گزینه‌های
پیش رویم لیگ یونان بود. اما وقتی پیشنهاد ناتینگهام رسید به این نتیجه رسیدم که بازی در جزیره از هر جهت به نفع خودم هست. بالاخره اینجا فوتبال جور دیگری جریان دارد و بازیکنان مدام در قاب چشم‌ها هستند.

از فولام تا ناتینگهام چقدر راه بود اشکان؟ رک باش بی‌زحمت.
خب من یک مقطع بسیار درخشان را با پیراهن فولام گذراندم و توانستم نظر کادر فنی این تیم را جلب کنم. شاید خاطرات خوب گذشته از فوتبال باشگاهی انگلیس سبب شد دوباره به این کشور برگردم. من امروز برای تیمی بازی می‌کنم که در فوتبال اروپا جایگاه خاص خودش را دارد و از پیشینه پرافتخاری برخوردار است. این خودش می‌تواند بیشترین انگیزه را برای بازی در لندن به من دهد.

فکر می‌کنی با خریدهای جدید ناتینگهام این تیم بتواند از پله سیزدهم چمپیون شیپ بالاتر برود؟
قطعا این اتفاق خواهد افتاد. ما از بازی با فولام شروع خواهیم کرد و یقینا شما به زودی سیمای جدیدی از این تیم نامدار را خواهید دید. آقای آیتور در قامت سرمربی عزم خود را برای صعود ناتینگهام در جدول جزم کرده است و تیم شرایط مطلوبی دارد. بگذارید چند هفته بگذرد تا ناتینگهام جدیدی را نظاره کنید و تولد دوباره این تیم را مشاهده کنید.

این انتقال یک جورهایی خیال کارلوس کی روش را هم راحت کرد. بالاخره برای او مهم است که کاپیتان تیم ملی ایران با کدام پیراهن باشگاهی به میدان برود. قبول داری؟
آقای کی روش همیشه به من لطف داشته و کلید اعتماد را در دستانم گذاشته است. به هر حال من کاپیتان ایران در جام جهانی روسیه هستم و این افتخار بزرگی است. خوشحالم که این انتقال زمینه خرسندی کی روش را هم مهیا کرد. امیدوارم بتوانم اینجا آنقدر بدرخشم که خیال کادر فنی تیم ملی را از هر جهت راحت کنم.

پس از این همه سال از اینکه پیراهن سفید ایران را بر تن کردی و به ژرمن‌ها پاسخ نه دادی چه حسی داری؟
ایران را همیشه با تمام وجود دوست داشتم و دلم می‌خواست زیر پرچم ایران بازی کنم. البته در مقطعی با پیراهن تیم زیر 21 سال آلمان قهرمان اروپا شدم،اما وقتی شرایط جور شد و سیگنال‌های مثبت از سوی ایران دریافت کردم لحظه‌ای درنگ نکردم و پیراهن سفید را پوشیدم. در این سال‌ها هیچ چیز به اندازه موفقیت تیم ملی ایران و شاد کردن مردم خوب سرزمینم برایم مهم نبوده است. این را از ته دل گفتم.

اولین بار کدام مربی نام تو را در فهرست ایران جا داد؟
من اولین بار توسط افشین قطبی به تیم ملی دعوت شدم اما در دوران حضور کارلوس کی روش روی نیمکت ایران مسیر هموارتر شد و توانستم در نقش رینگر برای تیم ملی بازی کنم.

خودت فکر می‌کنی طلایی ترین دوران بازی اشکان دژاگه با کدام جامه باشگاهی رقم خورد؟ هرتا؟ وولفسبورگ؟ فولام؟ فکر کن و بعد بگو.
خب در هر مقطعی شرایط خاصی را تجربه کردم. مثلا با هرتا برلین در فوتبال آلمان مطرح شدم و توانستم در بوندس لیگا گام‌های بلندی بردارم دوران حضورم در هرتا دوران باشکوهی بود. اما در وولفسبورگ بیش از هر جای دیگر پیش رفتم و چند فصل به یادماندنی را سپری کردم. فتح فوتبال آلمان با لباس وولفسبورگ اتفاق بسیار بزرگی بود که در زندگی ورزشی‌ام افتاد. از این رو به دوران حضورم در وولفسبورگ همیشه جور دیگری نگاه کرده ام. البته فولام هم ایستگاه خاطره انگیزی برایم بود و از اینکه در لیگ جزیره گل می‌زدم بسیار خوشحال بودم. امیدوارم این نوار در ناتینگهام فارست ادامه داشته باشد. شما هم دعا کنید.

از تیم ملی حرف بزنیم. کاپیتان ایران چقدر به رستگاری تیم ملی در سرزمین تزارها خوشبین است؟
خیلی.

از این واژه باید به چه برداشتی برسیم اشکان؟ یعنی ممکن است زیر برگه صعود را در سن پترزبورگ امضا کنید؟
در فوتبال هر اتفاقی ممکن است روی دهد و شک نکنید در جام جهانی هیچ تیمی از قبل بازنده نخواهد بود. ایران هم امروز به جایگاهی رسیده که کارشناسان فوتبال جهان از کنار این تیم به سادگی عبور نمی‌کنند. گرچه ما در گروه سختی قرار گرفته‌ایم اما این توان را داریم که معادلات را بر هم بزنیم و برای اولین بار جشن صعود بگیریم. تیم ملی ایران با وجود کارلوس کی روش و با توجه به پتاتسیلی که دارد می‌تواند جام جهانی را تحت الشعاع هنرنمایی خود قرار دهد.

یعنی مثلا مات کردن پرتغال با کریس رونالدو کار محالی نیست؟
گفتم در فوتبال هیچ چیز محالی وجود ندارد و می‌توان با پلان‌های حساب شده و نمایش‌های بی‌نقص حریفان را مجبور به شکست خوردن کرد. ما چهار سال پیش در ریو ثابت کردیم که زنگ تفریح نیستیم و می‌توانیم سد راه هر تیمی حتی آرژانتین شویم. یادتان باشد اگر لئو مسی آن ضربه استثنایی را نمی‌زد آرژانتین با همه ستاره هایش برابر ما تعظیم کرده بود. به هر حال تیمی که به روسیه خواهد رفت قطعا با حمایت ایرانی‌های خونگرم نتایج آبرومندانه‌ای خواهد گرفت. خیالتان راحت. ما به راحتی در این جام جهانی تسلیم نخواهیم شد.

تو چند بهار را پشت سر گذاشته ای؟
ـ من الان 31 ساله ام.

31 سالگی اشکان دژاگه را در مرتع سبز چطور باید آنالیز کرد؟
هر بازیکنی در یک سنی به مرز پختگی می‌رسد و تجربه را به توانایی هایش اضافه می‌کند. من در این سن احساس می‌کنم بیشتر از هر وقت دیگری در میدان مثمر ثمر خواهم بود. این را هم در فوتبال حرفه‌ای اروپا یاد گرفتم که غرور آفت هر بازیکنی است که خودش را گم کند. مطمئن باشید من هرگز سر از سنگلاخ‌های غرور در نخواهم آورد.

راستی لیگ ایران را هم تعقیب می‌کنی؟
بله، در جریان نتایج لیگ برتر ایران هستم و خبر دارم که فاصله پرسپولیس با رقیبانش زیاد شده است. فکر می‌کنم لیگ ایران نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته و توانسته است تا حد زیادی انتظارات را برآورده کند.

در برهه‌ای شایعه پیوستن شما به استقلال تهران و حتی تراکتور روی جلد روزنامه‌های ورزشی رفت. واقعا قصد بازی در لیگ ایران را داشتی؟
چون مدتی دور از میدان بودم و تیم نداشتم خبرهای رنگارنگی در خصوص مقصد آینده‌ام منتشر می‌شد. البته بازی در فوتبال ایران باعث افتخار است اما اصل ماجرا این است که همه چیز در حد خبر و رایزنی بود و من پای میز مذاکره با هیچ باشگاهی ننشستم. الان هم خوشحالم با یک انتخاب بجا سر از چمپیون شیپ درآوردم.

شنیدیم یک رستوران شیک در برلین راه‌اندازی کردی؟
من در برلین دوستان زیادی دارم و سال‌ها در این شهر زندگی کردم. به پیشنهاد برخی دوستان رستورانی را تاسیس کرده‌ام که با استقبال خوب ایرانی‌های مقیم آلمان روبه‌رو شده است. البته من سرم گرم فوتبال است و تمام تمرکزم را معطوف موفقیت با ناتینگهام فارست و بعد تیم ملی ایران کرده ام.

فکر می‌کنی در جام جهانی بتوانی قفس‌های توری را شعله ور کنی؟
موفقیت تیم ملی و صعود از گروه مهم ترین ماموریت ماست و در این راه از جان مایه خواهیم گذاشت. در اردوی ایران کار تیمی مهم تر از کار انفرادی است. اگر فرصت پیش آید و مجالی فراهم شود تردید نکنید تیر خلاص را شلیک خواهم کرد. اما اصل موضوع سربلندی نام ایران است. اینکه من گل بزنم یا سردار یا گوچی در اولویت بعدی قرار دارد.

خرید زمستانی ناتینگهام فارست از چه زاویه‌ای به رسانه‌ها نگاه می‌کند؟ آنجا در جزیره حتما زیر ذره بین ژورنالیست‌های انگلیسی خواهی بود.
من همیشه سعی کرده‌ام روابط محترمانه‌ای با رسانه‌ها داشته باشم البته خیلی اهل مصاحبه و خبرسازی نیستم و کار خودم را تعقیب می‌کنم، اما در هر صورت برای رسانه‌ها احترام زیادی قائلم. امیدوارم مطبوعات ایران هم ششدانگ از تیم ملی حمایت کنند تا بچه‌ها با انرژی مضاعف در جام جهانی بجنگند. وقتی پای موفقیت ایران وسط است، همه باید دست به دست هم دهند و برای اهتزاز پرچم سه رنگ ایران تلاش کنند.

مرسی اشکان. زیر آسمان ابری لندن مواظب خودت باش!