تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
راهپیمایی 22 بهمن امسال و حضور پرشکوه مردم در چهلمین فجر انقلاب اسلامی جلوه‌ای از این واقعیت بود که مردم ایران علیرغم همه دسیسه‌های خارجی و مشکلات ناشی از بی‌کفایتی‌های داخلی، همچنان به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی وفادارند و هر جا که لازم باشد، از این سرمایه بزرگ متعلق به خود، حمایت و حفاظت می‌کنند.
راز وفاداری مردم به این انقلاب از آنجا ناشی می‌شود که این انقلاب را خود مردم به رهبری امام خمینی بوجود آورده‌اند و مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب در قبال آن احساس مسئولیت دارند، هر چند که نا مهربانی، قصورها و حتی تقصیرهایی از سوی برخی مدیران صورت گرفته باشد.
مردم ایران امسال سنگ تمام گذاشته و بار دیگر به صحنه آمدند تا ثابت کنند در عین حال که پای این انقلاب و خون‌های جاری شده در پای آن هستند، از این پس با ناخالصی‌ها مبارزه کرده و اجازه نمی‌دهند عده‌ای چپاولگر و اختلاس‌گر پای سفره انقلاب نشسته و اموال بیت‌المال را غارت کنند. اما در این میان تداوم اتحاد و همدلی روزهای اول انقلاب در سایه توجه به اصل «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام، در سایه عدالت اجتماعی و نهادینه سازی نظارت عمومی در شریان‌های جامعه، امری اساسی است که بیش از پیش احساس می‌شود.


اکنون در چهلمین فجر انقلاب اسلامی و با توجه به شرایط کنونی جهان و منطقه و کینه توزی‌های دشمنان انقلاب، وحدت و همبستگی از اموری است که مثل نان شب برای این کشور واجب است چرا که وحدت و انسجام ملی حافظ موجودیت کشور و نظام سیاسی بوده و هرگونه خلل در آن می‌تواند امنیت و بقای جامعه را در معرض تهدید قرار دهد. از این جهت لازم است انقلاب اسلامی که حاصل مجاهدت‌ها و مبارزات همه آحاد ملت است، فارغ از منافع حزبی و جناحی مورد همدلی و همزبانی قرار گرفته و باید به عنوان یک سرمایه ملی از آن پاسداری شود.
واقعیت این است که چهار دهه پشتیبانی همه جانبه ملت از نظام، باید اکنون شنیده شدن صدای مردم از سوی مسئولین را به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده باشد. ایران امروز بیش از هر زمان دیگری سزاوار توجه و شنیده شدن صدای مردم است و همه ارکان نظام به عنوان نهادهای مسئول و پاسخگو باید به ضرورت درک نیازهای مردم توجه کرده و به آن پی ببرند که خدای ناکرده در صورت عدم مسئولیت پذیری و بی‌توجهی به نیازهای ضروری مردم، ضررهای جبران ناپذیری متوجه نظام خواهد شد.
از رویدادهای این هفته باید به سفر امروز رئیس جمهوری اسلامی ایران به هند اشاره کرد. وی به دعوت رسمی نخست‌وزیر هند برای انجام سفری سه روزه به این کشور می‌رود. گفت و گو درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی و گسترش روابط سیاسی و تجاری و همچنین امضای اسناد و تفاهم نامه‌های متعدد همکاری میان مقامات ارشد دو کشور از جمله اهداف این سفر می‌باشد. در این سفر علاوه بر مقامات عالیرتبه کشورمان، تجار و بازرگانان دو کشور نیز نشست‌ مشترکی را برای بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری و توسعه روابط تجاری برگزار خواهند کرد. آقای روحانی در این سفر بازدیدی نیز از شهر فرهنگی حیدرآباد خواهد داشت و با علمای مسلمان جنوب هند دیدار و سری هم به مراکز فرهنگی می‌زند.
در تحولات خارجی ابتدا به حادثه سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی می‌پردازیم که ضربه سنگین نظامی و حیثیتی به این رژیم بود و بازتاب گسترده‌ای داشت. دوشنبه گذشته، ارتش سوریه یک فروند جنگنده اف – 16 رژیم صهیونیستی را در جنوب سوریه سرنگون کرد. به اذعان عمده کارشناسان، این اتفاق، معادله نظامی رژیم صهیونیستی که همواره خود را نیروی برتر نظامی قلمداد می‌کرد برهم زد. چنین پدیده‌ای در طول تقابل رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه، حداقل در 15 سال گذشته بی‌سابقه بود زیرا که پیش از این، ارتش رژیم صهیونیستی هر زمان که اراده می‌کرد جنگنده‌های خود را وارد حریم هوایی سوریه می‌کرد و بدون هیچ نگرانی به انجام ماموریت می‌پرداخت.
رژیم صهیونیستی در مقابل این ضربه غیرمنتظره و شکست سنگین بهت زده شد و واکنش‌هایی بروز داد که سر درگمی در آن کاملاً مشهود بود. ارتش صهیونیستی بلافاصله تلاش کرد با حملات موشکی و هوایی چند پایگاه سوری را هدفگیری کند ولی پس از تشکیل فوری جلسه کابینه امنیتی و پس از آگاهی ازعواقب هرگونه ماجراجویی جدید از موضع خود عقب نشینی کرد و در واکنشی انفعالی اعلام کرد قصد تشدید تنش نظامی با ایران و سوریه را ندارد!
این سراسیمگی و واکنش منفعلانه نشان داد که ضربه سخت و بزرگی بر رژیم صهیونیستی و حامیان بین‌المللی‌اش وارد شده است. در واقع، آنچه اتفاق افتاد، جدای از جنبه نظامی آن، اعلام پایان یکه تازی و قلدری اشغالگران بود و این پیام مهم را داشت که دوره حملات بدون پاسخ رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است و صهیونیست‌ها از این پس، برای هرگونه شرارت و تجاوز باید تاوان سنگین بپردازند.
افشای زوایای تازه از توطئه آمریکا در سوریه و اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه آمریکا نقشه دارد شرق سوریه را تجزیه کند، دیگر تحول مهم هفته جاری بود. در این باره وزیر خارجه روسیه گفت آمریکا به دنبال استقرار بلند مدت و شاید همیشگی در سوریه و تجزیه بخش شرقی این کشور است.لاوروف افزود مسکو نشانه‌هایی دردست دارد که آمریکا می‌خواهد برای یک دوره بلند مدت در سوریه بماند. لاوروف تاکید کرد آمریکا برنامه دارد تا یک «شبه کشور» در بخش بزرگی از خاک سوریه در کرانه شرقی رود فرات، در نزدیکی مرز عراق تشکیل دهد. در این باره دولت سوریه نیز روز گذشته اعلام کرد حضور آمریکا در خاک این کشور اشغالگری علنی است و مردم سوریه اشغالگران را از سرزمین خود بیرون خواهند انداخت.
یک منبع عراقی نیز روز گذشته در این باره گفت شواهدی وجود دارد که آمریکا می‌خواهد بر مرز عراق و سوریه تسلط پیدا کند. مجموعه این تحولات بیانگر نقشه خطرناکی است که آمریکائی ‌ها برای سوریه کشیده‌اند. آمریکا از پیروزی‌های دولت سوریه که تمامی طرح‌های واشنگتن و تل آویو را به شکست کشانده عصبانی است و تلاش می‌کند با استفاده از قدرت نظامی و اشغال غیرقانونی خاک سوریه، بخشی از این شکست و رسوایی خود و متحد صهیونیستش را جبران کند.
آمریکا در این مسئله، کردهای سوریه را آلت دست قرار داده است و به بهانه حمایت از کردها، آنها را به عنوان عمال خود علیه حکومت سوریه پرورش می‌دهد. و آنچنانکه تجربه شش سال گذشته ثابت کرده است این توطئه نیز قطعاً در مقابل اراده مردم سوریه راه به جایی نخواهد برد و بر رسوایی‌های متجاوزان خواهد افزود.
این هفته، مصادف بود با هفتمین سالگرد انقلاب مردم بحرین و به همین مناسبت رهبران انقلاب از مردم خواستند با حضور در خیابان‌های بحرین سالگرد انقلاب 25 بهمن خود را گرامی بدارند. در همین حال، گزارش‌های رسیده از بحرین حاکی از حضور گسترده مردم در منامه و سایر شهرهای بحرین به این مناسبت بوده است.
در همین حال، رژیم آل خلیفه در آستانه سالگرد انقلاب بسیاری از فعالان سیاسی را بازداشت کرد و بازرسی خانه به خانه را در شهرهای بزرگ به اجرا گذاشت.
مردم بحرین در 25 بهمن 1390 با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز خواستار اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد شدند با اینحال رژیم آل خلیفه به جای توجه به این خواسته ملی و برحق بحرینی‌ها با انواع ابزارها به مقابله با مردم برآمد و شدیدترین سرکوب‌ها را علیه مردم در پیش گرفت. رژیم بحرین به دلیل اینکه پایگاه مردمی نداشته است با پذیرش ننگ بزرگ، از ارتش عربستان درخواست کرد تا در سرکوب مردم بحرین مشارکت کند. سردمداران بحرین مردم خود را در مقابل سلاح‌های ارتش عربستان قرار دادند تا بلکه بتواند چند صباحی بیشتر به حکومت جابرانه خود ادامه دهند.
با اینحال این شیوه‌های وحشیانه نتوانسته است مردم بحرین را از مبارزه منصرف و مایوس سازد و پس از گذشت شش سال، مردم بحرین همچنان با صلابت در صحنه حضور دارند و حقوق قانونی خود و مجازات جنایتکاران را مطالبه می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور معاون رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی انجام شد رونمایی از 8 نوع واکسن دامی و انسانی تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز پیام تظاهرات سراسری مردم بحرین درهفتمین سالگرد انقلاب: مبارزه ملت بحرین علیه رژیم آل خلیفه متوقف نخواهد شد تحلیل سیاسی هفته هوای پاک دیروز تهران ظریف در دیدار نخست‌وزیر عراق: ایران از هیچ گونه همکاری و مشارکت برای بازسازی عراق دریغ نخواهد کرد تعیین تکلیف سپرده گذاران خرد موسسات غیرمجاز تا پایان بهمن‌ماه جذب 9.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت 12 میلیارد دلار خطوط اعتباری از زمان اجرای برجام عملیاتی شده است با راه‌اندازی واحد تقطیر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به چرخه توزیع سوخت کشور افزوده می‌شود نمایشگاه بهاره از امروز در مصلای تهران برپا می‌شود پیام تسلیت روحانی به پوتین در پی سقوط هواپیمای مسافربری روسیه کارشناس روس: ترامپ در مورد برجام سیاست اشتباه در پیش گرفته است معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: جهت گیری دولت توسعه بازار دارایی‌های فکری است یک مسئول نهاد ریاست جمهوری: سامانه ثبت اسناد دفاع مقدس در دولت راه اندازی شد دستور رئیس‌جمهور برای تهیه گزارشی جامع درباره اتفاقات اخیر همکاری امدادخودرو کانون جهان‌گردی در اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز