12 میلیارد دلار خطوط اعتباری از زمان اجرای برجام عملیاتی شده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید براینکه جامعه بین الملل اهمیت تعامل با ایران را درک می‌کند گفت حدود 30 میلیارد دلار خطوط اعتباری بعد از اجرای برجام به مرحله امضای قرارداد رسیده که از این میزان حدود 12 میلیارد دلار عملیاتی شده است.
دکتر سیدعباس عراقچی در گفتگو با ایرنا در خصوص ارزیابی خود از کنفرانس یورومانی که هفته گذشته در پاریس برگزار شد، گفت: این کنفرانس توسط موسسه یورومانی که یک موسسه معتبر تحقیقاتی مالی و بانکی در اروپاست در رابطه با فرصت‌های اقتصادی در ایران، ظرفیتها و موانعی پیش رو و راههای مقابله با آن بخصوص در سایه گشایش‌هایی که بعد از برجام ایجاد شده، برگزار شد.
وی با بیان اینکه این کنفرانس بعد از کنفرانس لندن دومین کنفرانس در نوع خود بود، افزود: نفس برگزاری این همایش با مشارکت تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها، بانکها و کمپانی‌های اروپایی آن هم در زمانی که ترامپ برای فشار بر ایران و از بین بردن برجام تهدیدات مختلف انجام می‌دهد، نشان دهنده آن است که انگیزه وعلاقه بسیار زیادی درجامعه بین‌الملل و جامعه اروپایی برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود دارد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: این‌ها استقبال نشان می‌دهد جامعه بین‌المللی اهمیت تعامل با ایران را درک می‌کند بخصوص که در چند هفته اخیر شاهد بودیم انگیزه‌ها برای همکاری با ایران حتی از برگزاری همایش و کنفرانس هم فراتر رفته است به طوری که بسیاری از مهمترین قراردادهای تامین مالی و یا ارائه تسهیلات مالی به ایران توسط ایتالیا،فرانسه و کشورهای اروپایی در چند هفته اخیر و در حالی که فشارهار ترامپ در اوج خود بود، محقق شده است.


معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد:البته سه ماه آینده پرچالشی خواهیم داشت و فشارهای آمریکا ادامه خواهد داشت.این نشان دهنده حقانیت جمهوری اسلامی است و اینکه ما به اصول، آرمانها و ارزش‌های خودمان پایبند هستیم و هیچ چیزی نمی‌تواند ما را از آن منحرف کند.
وی تصریح کرد:طبیعی است مقابله با نظام سلطه،عکس العملهای خاص در پی خواهد داشت اما فکر می‌کنم موقعیت بین‌المللی ما موقعیت بسیار مناسبی هست و جمهوری اسلامی توانسته به نحوی در عرصه بین‌المللی رفتار بکند که تلاش‌های ترامپ برای انزوای جمهوری اسلامی اتفاقا منجر به انزوای آمریکا شده است.
عراقچی با اشاره به ناکامی‌های آمریکا در ماههای اخیر افزود: تاکنون چندین بار آمریکا به شورای امنیت مراجعه کرده یا برای اینکه آزمایشات موشکی ایران را محکوم کند ناکام مانده است.
به گفته معاون وزیر امور خارجه آخرین بار به خاطر- از دید آنها - آشوب‌ها در ایران و برخورد با آشوبگران تلاش کردند محکومیتی علیه ایران بگیرند اما جلسه دقیقا در خلاف نظر آنها پیش رفت به طوری که همه کشورها نه تنها قبول نکردند شورای امنیت محل مناسبی برای دخالت در امر داخلی ایران نیست برعکس جلسه به جلسه حمایت از برجام و درخواست از آمریکا برای عمل به تعهد خود به برجام تبدیل شد و این آمریکا بود که منزوی شد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: جمهوری اسلامی در اوج اقتدار منطقه‌ای بین‌المللی قرار دارد در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای بین‌المللی با قوت و قدرت ظاهر می‌شود. کنفرانس یورومانی هم شاهد دیگری بود برای اینکه این آمریکا است که بیشتر منزوی شده تا ایران.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان خطوط اعتباری و تسهیلات برای گسترش تعاملات تجاری با ایران اختصاص یافته است، گفت:بعد از اجرایی شدن برجام تا کنون بیش از 80 میلیارد دلار پیشنهاد خطوط اعتباری توسط کشورهای مختلف داشتیم که از این میزان رقمی حدود 30 میلیارد دلار به مرحله امضای قرارداد رسیده است که نحوه استفاده از خطوط را مشخص می‌کند.
عراقچی قرارداد هشت میلیارد دلاری با کره جنوبی، قرارداد یک میلیارد دلاری با اتریش را از جمله قراردادهای اعتباری برای افزایش تعاملات تجاری ایران ذکر کرد و گفت: علاوه بر این قراردادهای دیگر با ایتالیا و فرانسه داشتیم و حتی با چین و روسیه قرارداد خطوط اعتباری نامحدود داریم.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد:حدود 12 میلیارد دلار از این خطوط اعتباری عملیاتی شده است و در پروژه‌های مختلفی که معرفی کردیم استفاده می‌شود. یک نمونه از این قراردادها بیمارستان هسته‌ای است که با تکنولوژی اتریشی ساخته می‌شود و تامین مالی آن هم بر عهده اوبربانک اتریش است.
وی اظهار داشت: چنین وام‌هایی و نفس احداث و راه اندازی بیمارستان هسته‌ای از خطوط قرمز قبل از برجام بود. اینها گشایش‌هایی است که در اثر برجام ایجاد شده و ما در این مسیر پیش خواهیم رفت.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت:همه اینها زمانی اتفاق می‌افتد که فشارهای آمریکا به حداکثر خود رسیده است و این نشان دهنده مقبولیت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و انگیزه بسیار بالای جامعه بین‌المللی برای حفظ دستاوردی است که تحت عنوان برجام برای جامعه بین الملل، ایران و برای بقیه کشورها به دست آمده است.
*عراقچی: برجام بدون یک کلمه کم و یک کلمه زیاد باید اجرا شود
معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین موضوع مذاکرات با سرگئی ریابکوف همتای روس را «برجام و تحولات ناشی از سیاست‌های آمریکا» عنوان کرد و گفت: تعاملات دیگران با آمریکایی برای ما اهمیتی ندارد، موضع ما روشن است. برجام بدون یک کلمه کم و یک کلمه زیاد باید اجرا شود و هیچ امکانی برای مذاکره مجدد وجود ندارد.
دکتر عراقچی در حاشیه دیدار با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما میزبان آقای ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات هسته‌ای هستیم. این دیدار در راستای مشورت‌های مستمری است که بین ما و وزارت خارجه روسیه از پیش از مذاکرات برجام جریان داشت و در طول مذاکرات هسته‌ای بسیار فشرده و نزدیک بود.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در طول دو سال گذشته نیز که برجام اجرایی شده است، رایزنی‌های مستمری داشته ایم، هم من به روسیه سفر کردم و هم آقای ریابکوف چندین بار به تهران آمدند.
عراقچی ادامه داد: در شرایط کنونی و با توجه به فضای بسیار منفی که آقای ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص برجام ایجاد کرده و تهدیداتی که به عمل آورده و ضرب الاجل گذاشته، ضرورت رایزنی‌ها بیش از گذشته احساس می‌شد.
وی گفت: ما با طرف‌های اروپایی هم در حال رایزنی‌های مستمر هستیم اما طبیعی است که رایزنی‌های ما با دو کشور روسیه و چین از جایگاه مهمی برخوردار است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امروز درباره شرایط حاضر، نقض برجام توسط آمریکا و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها و درخواست‌های این کشور که همه غیرقانونی و بر خلاف تعهداتشان در برجام است، بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.
عراقچی گفت: روسیه همواره از حامیان جدی برجام بوده، هم در طول مذاکرات کمک زیادی کرده و هم بعد از اجرایی شدن آن حامی توافق بوده است. ما امیدواریم با رایزنی‌هایی که بین دو طرف در سطوح مختلف در جریان است، بتوانیم منافع هر دو کشور را به نحو احسن در چند ماه آینده تامین کنیم.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خصوص برجام احتمال مذاکره مجدد وجود دارد، گفت: درباره برجام موضع ما کاملا روشن است و موضع روسیه، چین و سه کشور اروپایی هم تا الان روشن است.
وی تصریح کرد هیچ مذاکره مجددی در مورد برجام امکان ندارد، هیچ کلمه‌ای از برجام کم و یا به آن اضافه نمی‌شود.
عراقچی ادامه داد: این که طرف‌های دیگر در تعاملاتی که با آمریکایی‌ها دارند نهایتا به چه نتیجه‌ای برسند برای ما هیچ اهمیتی ندارد، موضع ما صریح و روشن است. برجام بدون یک کلمه کم و یک کلمه زیاد باید اجرا شود.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هیچ امکانی برای باز شدن مذاکره، مذاکره مجدد، اصلاح برجام و یا الحاقیه به برجام و هر تعبیری که به کار می‌برند وجود ندارد.
وی تصریح کرد: برجام یک تعهد روشن بین‌المللی برای همه کشورهایی است که در آن مشارکت دارند و این تعهد توسط شورای امنیت تبدیل به یک تعهد بین‌المللی شده است.
عراقچی تاکید کرد: همه موظف هستند تعهدات خود را اجرا کنند و اگر اجرا نکنند به ناچارباید تبعات تصمیمی را که خواهند گرفت، بپذیرند.
*معاون وزیر خارجه روسیه: در غیرقابل تغییر بودن برجام با قاطعیت در کنار دوستان ایرانی خود هستیم
معاون وزیر امور خارجه روسیه هم برجام را توافقی دانست که بر روی موازنه‌ها و مصالحه‌های آن بسیار فکر شده است و گفت:ما با قاطعیت در کنار و همراه دوستان ایرانیمان هستیم تا بگوییم قابل قبول نیست یک طرف تلاش کند توافقی را که در مذاکراتی دشوار به دست آمده، تغییر دهد.
«سرگئی ریابکوف» در حاشیه دیدار با معاون سیاسی وزیر امور خارجه و همتای ایرانی خود، بر حمایت مسکو از دستاورد مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.
معاون وزیر خارجه روسیه اظهارداشت: به برجام از جانب برخی حمله شده است؛ فکر کنم منصفانه باشد که بگوئیم ما در یکی از لحظات دشوار و طاقت فرسای اجرای برجام قرار داریم.
ریابکوف بیان کرد: برجام را در جایگاهی قرار داده‌اند که گویی به نفع منافع دست کم یک کشور مشارکت‌کننده در این توافق نیست. این کشور برای دیگران ضرب الاجلی تعیین کرده که یا توافق را تغییر دهند یا به قول خودشان با پیامدهای آن مواجه شوند. ما با این رویکرد و ذهنیت که آن کشور آن را به صورت گسترده در عرصه‌های جهانی به کار بسته مخالفت کرده ایم.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مشخصاً ما با قاطعیت در کنار و همراه دوستان ایرانیمان هستیم تا بگوییم غیرقابل پذیرش است که یک طرف تلاش کند تا توافقی را که از طریق مذاکرات دشوار به دست آمده تغییر دهد. توافقی که بر روی موازنه‌ها و مصالحه‌های آن بسیار فکر شده است.
ریابکوف افزود: این رویکرد بسیار اشتباه است که به صورت یکجانبه پا پیش بگذارند و بگویند «بیایید اصلاحش کنیم و بیایید آنچه را که هست تغییر دهیم». این برابر با به شکست کشاندن توافق و تضعیف آن است.
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: به گمان ما همزمان با حرکت آمریکا و دیگران به سوی نوعی تفاهم که هم اکنون در حال انجام است که چگونه «توافق را بهبود بخشند»، روسیه خود را به هیچ وجه متعهد و ملزم به این تغییرات و این گفت و گوهای جداگانه نمی‌داند.
ریابکوف همچنین تاکید کرد: این موضع ما است که معتقدیم بسیار به دولت ایران نزدیک است.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور معاون رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی انجام شد رونمایی از 8 نوع واکسن دامی و انسانی تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز پیام تظاهرات سراسری مردم بحرین درهفتمین سالگرد انقلاب: مبارزه ملت بحرین علیه رژیم آل خلیفه متوقف نخواهد شد تحلیل سیاسی هفته هوای پاک دیروز تهران ظریف در دیدار نخست‌وزیر عراق: ایران از هیچ گونه همکاری و مشارکت برای بازسازی عراق دریغ نخواهد کرد تعیین تکلیف سپرده گذاران خرد موسسات غیرمجاز تا پایان بهمن‌ماه جذب 9.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت 12 میلیارد دلار خطوط اعتباری از زمان اجرای برجام عملیاتی شده است با راه‌اندازی واحد تقطیر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به چرخه توزیع سوخت کشور افزوده می‌شود نمایشگاه بهاره از امروز در مصلای تهران برپا می‌شود پیام تسلیت روحانی به پوتین در پی سقوط هواپیمای مسافربری روسیه کارشناس روس: ترامپ در مورد برجام سیاست اشتباه در پیش گرفته است معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: جهت گیری دولت توسعه بازار دارایی‌های فکری است یک مسئول نهاد ریاست جمهوری: سامانه ثبت اسناد دفاع مقدس در دولت راه اندازی شد دستور رئیس‌جمهور برای تهیه گزارشی جامع درباره اتفاقات اخیر همکاری امدادخودرو کانون جهان‌گردی در اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز