وزيركشور: دراويش خشونت‌طلب نيستند

آرمان: درجریان برگزاری تجمع دراویش گنابادی در خیابان پاسداران، تمامی عوامل در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه دستگیر و برای انجام تحقیقات به مراجع ذی‌صلاح امنیتی انتظامی کشور تحویل داده شدند که طی روزهای آتی خبر‌های تکمیلی در مورد عوامل اصلی این حادثه اعلام می‌شود. صبح سه‌شنبه سردار منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد که «عوامل و مخلان نظم و امنیت دوشنبه شب در ادامه تجمعات اخیر خودشان در خیابان پاسداران تهران، سه تن از ماموران نیروی انتظامی که برای سامان بخشی امنیت و در تعاقب مطالبات مردمی، در منطقه حاضر شدند به شهادت رسیدند و در ادامه ناآرامی‌ها دو نفر از افراد بسیجی نیز شهید شدند». دیروز مردم گناباد به همراه طلاب حوزه علمیه امام‌رضا(ع) این شهرستان با تجمع در حوزه علمیه این شهرستان حرکات دوشنبه شب خیابان پاسداران تهران را که منجر به شهادت سه نفر از ماموران نیروی انتظامی شد، محکوم کردند.
عمومیت حادثه، نه
وزیر کشور صبح چهارشنبه با اشاره به حادثه دوشنبه شب خیابان پاسداران تهران با بیان اینکه این اتفاق واقعا ناگوار و متاثرکننده بود، اظهار کرد: مردم عزیز ما حتما کسانی را که نظم عمومی را برهم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید. عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه مسائل و موضوعاتی که رخ داده را نباید به یک جریان بسیار بزرگ اجتماعی به نام دراویش عمومیت داد، افزود: ‌در هر گروه و قشری، افرادی هستند که به جای آنکه به قانون متوسل شوند، اقدامات خود را در ورای قانون می‌دانند. جریان دراویش کشور جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم.
تشکر رئیس‌جمهور


رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه صبح چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به این جلسه اظهار کرد: رئیس‌جمهور از نیروی انتظامی و به ویژه فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ برای اقداماتشان در جریان اتفاقات خیابان پاسداران تشکر کرد. محمود واعظی خاطر نشان کرد: در جریان این حادثه که سه نفر از ماموران ناجا و دو نفر از بسیجیان به شهادت رسیدند و تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی نیز زخمی شدند، با خویشتنداری برخورد شد.
تصمیم شورای تامین استان
جانشین قرارگاه ثارا... سپاه تهران گفت: براساس تصمیم شورای تامین استان خواسته شد تا افرادی که ادعا شده برای حفاظت از ساختمان نورعلی تابنده آمده‌اند، محل را ترک کنند. دو بار با این افراد صحبت شد اما آنها گوش نکردند بنابراین تصمیم به جمع‌آوری آنها گرفته شد. به گزارش ایلنا سردار محمداسماعیل‌ کوثری ادامه داد: براساس تصمیم شورای تامین که با حضور معاونت انتظامی و امنیتی وزارت کشور بوده، به این افراد تذکر داده شد و صحبت شد تا دست از اقداماتشان بردارند. از آنها خواسته شد تا افرادی که ادعا شده برای حفاظت از ساختمان نورعلی تابنده آمده‌اند، محل را ترک کنند. دو بار با این افراد صحبت شد اما آنها گوش نکردند بنابراین تصمیم به جمع‌آوری آنها گرفته شد.
حساب جدای دراویش
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه گروهی افراطی از دراویش اتفاقات خیابان گلستان هفتم را رقم زدند، گفت: دراویش نه سیاسی و نه خشونت‌طلب هستند به همین دلیل باید حساب این گروه افراطی را از دراویش جدا کرد تا بدانیم با چه کسانی طرف هستیم. سیدحسین نقوی حسینی ادامه داد: تعداد زیادی از این افراد در همان شب و دوم آزاد شدند. شاید برخی دیگر در روزهای آینده آزاد شوند لذا اینطور نیست که همه این افراد جزو افراطیون باشند. یکی دیگر از اعضای این کمیسیون نیز به ارائه جزئیاتی درباره جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی حوادث گلستان هفتم پرداخت. علیرضا رحیمی گفت: قبل از اقدام به هرگونه دستگیری افراد توسط نیروی انتظامی فرمانده ارشد پلیس طی مذاکره‌ای با تجمع کنندگان و درخواست متفرق شدن یکساعت به آنها مهلت داده ولی با سپری شدن زمان و اصرار به اقدامات غیر عادی خود، بیش از ۳۶۰ نفر بازداشت می‌شوند.
آغاز درگیری با یک سرقت
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح چهارشنبه با تشریح جلسه غیرعلنی درباره حوادث گلستان با تاکید بر اینکه وقایع شبهای گذشته گلستان هفتم ربطی به اتفاقات ۱۰ روز گذشته در مورد دراویش ندارد، گفت که در این زمینه ارتباطاتی با خارج از کشور وجود دارد که باید بررسی شود. طبق گفته نیروی انتظامی، ۳۰۰ نفر در حوادث خیابان پاسداران دستگیر شدند، اظهار کرد: پنج نفر از دوستان ما یعنی سه نفر از نیروی انتظامی و دو بسیجی شهید شدند و ۳۵ مامور نیروی انتظامی نیز مجروح شدند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت که این وقایع از یک سرقت آغاز شده و راننده اتوبوسی که ماموران نیروی انتظامی را زیر گرفته برادر همان سارق است. نعمتی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود گلوله‌ای به سمت دراویش شلیک شده، گفت: یک گلوله هم شلیک نشده است.
وزیر کشور استعفا دهد
نادر قاضی‌پور نماینده مجلس با استناد به اصل ۴۰ قانون اساسی گفت: براساس این اصل هیچکس نمی‌تواند اعمال خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. این نماینده اصولگرای مجلس گفت: دولت کجاست؟ اگر نمی‌تواند این موضوع را جمع کند بهتر است وزیر کشور استعفا دهد و از مردم عذرخواهی کند. نماینده مردم بروجرد نیز در جلسه چهارشنبه مجلس خواستار برخورد جدی با برهم‌زنندگان امنیت و آرامش مردم و قاتلان جنایت تروریستی گلستان هفتم شد. علاءالدین بروجردی ضمن محکوم کردن اتفاقات اخیر پاسداران برای شهادت نیروهای انتظامی و بسیجی احساس تاسف کرد.
بیانیه مراد دراویش
نورعلی تابنده در بیانیه‌ای درباره‌ حوادث اخیر خیابان گلستان هفتم پاسداران، ضمن توضیحاتی درباره مسلک درویشی خطاب به مریدانش گفت لازم نیست به تهران بیایند. بخشی از متن بیانیه به این شرح است: ممکن است در مسلک درویشی هم کسانی باشند که برخلاف دستورات درویشی و عرفانی رفتار می‌کنند، یا با ابراز احساسات قوی از کوره در می‌روند و چه بسا مرتکب اعمال نادرست و نامقبول درویشی شوند، باید جلوی آنها را گرفت که از کوره در نروند، ولی بالاخره آنها هم انسان‌هایی هستند که باید به حالشان رسیدگی شود تا به خطای خود پی ببرند.