بودجه 97 و تصمیمات پوپولیستی مجلس

مهدی پازوکی*- بودجه سال 97 در مجلس مورد بررسی و در نهایت تصویب قرار گرفت اما نه تنها نسخه درمانگر اقتصاد کشور نیست، بلکه دیواری در مسیر بهبود شرایط اقتصادی کشور کشید. واضح‌تر اینکه مجلس شورای اسلامی با شیوه‌ای کاملا پوپولیستی از نیازهای اقتصاد کشور عبور و افکار عمومی را به شیوه‌ای غیر‌مسوولانه از مسیر واقعی اقتصاد کشور منحرف کرد.
مجلس شورای اسلامی اگر خواهان توسعه، پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی ایران است باید بر اساس شفافیت و مسوولیت پیش رود. شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که گذر زمان بسیار خطرناک است و اقتصاد را دچار مشکلات بزرگ‌تری می‌کند. به بیانی می‌توان گفت ریشه‌های بیمار اقتصاد با شرایط فعلی عمیق‌تر خواهند شد.
دولت تصمیم خردمندانه‌ای حول محور یارانه‌ها داشت که با تصمیم عوام‌فریبانه مجلس، برنامه‌ها تغییر کرد. واقعیت این است که هیچ‌یک از کشورهای توسعه‌یافته 96درصد از جمعیت را نیازمند دریافت یارانه نقدی نمی‌دانند. این موضوع هزینه گزافی بر دست دولت خواهد گذاشت و موجب عقب‌ماندگی روند عمرانی خواهد شد. این در حالی است که اگر بر اساس روند منطقی فقط سه دهک پایینی یارانه دریافت کند، هزینه‌ها کاهش یافته و موقعیت مناسب‌تری را شاهد خواهیم بود.
نمایندگان مجلس اما نه تنها یارانه‌های نقدی را تبدیل به سپر دفاعی و پوشش عملکرد خود کرده‌اند بلکه با ایستادگی در مقابل عدم افزایش بهای حامل‌های انرژی شرایطی را فراهم کردند تا با شوک اقتصادی دیگری مواجه شویم. در حال حاضر بهای حامل‌های انرژی در شرایطی قرار دارد که گویی بر فنر کوچکی انرژی مضاعف وارد می‌شود. بلند کردن انگشت از فنر حامل‌های انرژی انفجاری را موجب خواهد شد که بیش از این در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز آسیب‌های جدی بر اقتصاد کشور وارد کرد.


راهکار منطقی در اقتصاد کشور حفظ بهای حامل‌های انرژی روی عددی ثابت نیست. این روش در شرایطی که هر سال با افزایش بهای کرایه تاکسی روبه‌رو می‌شویم هیچ توجیهی ندارد. شرایط فعلی نیازمند افزایش تدریجی قیمت‌هاست تا بر این اساس بازار و جامعه دچار فشار مضاعف و شوک نشوند.
نکته مهم دیگری که مجلس در کمال آرامش از آن عبور کرد کنترل بودجه‌های غیر‌ضروری است. پله اول کنترل بودجه‌های غیر ضروری نیز در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. مجلس شورای نگهبان در شرایطی که فقط 12 عضو دارد بسیار گران‌قیمت اداره می‌شود و هزینه‌های مجلس در شرایط فعلی توجیه‌ناپذیر است. هزینه‌های مجلس در ‌هاله‌ای از ابهام و عدم شفافیت پیش می‌رود و این موضوع به نفع اقتصاد کشور نیست.
هزینه‌های جاری به مانند ترمز اقتصاد کشور است و دقیقا بر‌خلاف توسعه کشور حرکت می‌کند. این در حالی است که حجم بالایی از بودجه صرف هزینه‌های جاری شده و به طور ملموسی از روند بودجه عمرانی کشور دور مانده‌ایم. در این میان حلقه مفقوده شفافیت و آینده‌نگری موجب عقبگرد اقتصاد در ایران شده و امروز مجلس شورای اسلامی با تصمیمات نادرست خود سرعت عقبگرد را چندین برابر کرده است.
* کارشناس اقتصادی