تولید رادیوداروی درمانی جدید در سازمان انرژی اتمی ایران

رادیوداروی Y-90 Resin Microspheres جهت درمان سرطان کبد متاستاتیک و همچنین برای درمان سرطان کبد اولیه یا HCC به کار می‌رود که اکنون در سازمان انرژی اتمی ایران کار تولید آن آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، درحال حاضر تنها تولیدکننده این رادیودارو در جهان شرکت استرالیایی SIRTEX است که با نام تجاری Sirsphere تولید و به جهانیان عرضه می‌کند.
این رادیودارو که اخیرا توانسته مجوز FDA را کسب کند، هر دوز تزریقی آن در خارج از کشور در حدود 5000 تا 8000 یورو قیمت دارد.
شرکت پارس ایزوتوپ تولیدکننده این رادیو دارو، از حدود سه سال پیش کارهای تحقیقاتی برای تولید آن را آغاز کرد و فازهای آزمایشگاهی و پیش بالینی آن را با موفقیت سپری کرده است.


فاز بالینی این رادیودارو با همکاری دو مرکز دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تهران شروع شده است.
روز دوشنبه گذشته اولین تزریق این رادیودارو بر روی انسان، با موفقیت در بیمارستان مرکزی شیراز انجام شد که خبر آن در اخبار سراسری به اطلاع عموم رسید.
علاوه بر تقاضای بالای داخلی، کشورهای خارجی زیادی نیز متقاضی خرید این رادیودارو هستند.
سایر اخبار این روزنامه
تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد تولید رادیوداروی درمانی جدید در سازمان انرژی اتمی ایران آغاز همسان سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال 97 مجلس بودجه 97 را تصویب کرد معاون بهداشت وزارت بهداشت: قهوه خانه داران، برای مبارزه با قلیان باید تغییر رویکرد دهند زیر پوست جامعه چه می‌گذرد؟ در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل مطرح شد طرح جدید انصارالله برای پایان دادن به بحران یمن سخنگوی سازمان انرژی اتمی: سرعت دادن به کار پیشران هسته‌ای بی‌ارتباط با رفتار آمریکا در برجام نیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود باردیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد نماینده آمریکا در سازمان ملل، سوریه را تهدید به حمله نظامی کرد مصرف برق در تابستان باید 6 هزار مگاوات کم شود فرمانده مرزبانی ناجا خبر داد امضای توافقات مرزبانی پنج کشور حاشیه خزر در آینده نزدیک دادستان تهران خبر داد: صدور کیفرخواست عامل شهادت سه نفر از ماموران ناجا کاهش سرفاصله مترو در روزهای پایانی سال غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید: رفع حصر تا عید صورت می‌گیرد مراسم تشییع و وداع با شهدای مظلوم حادثه خیابان پاسداران برگزار شد