مجلس بودجه 97 را تصویب کرد

بخش خبری:نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از20 جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده با تصویب نهایی بودجه، سقف بودجه کل کشور در سال 97 از حیث منابع و مصارف را بالغ بر12 میلیون و175 هزارو573 میلیارد و 739 میلیون ریال تعیین کردند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی پنجشنبه مجلس شورای اسلامی، بودجه سال 97 کل کشور را با 148 رای موافق، 38 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان مجلس منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر چهار میلیون و 432 هزار و 604 میلیارد و 667 میلیون ریال شامل، منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و 861 هزار و 866 میلیارد و 148 میلیون ریال، درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر 570 هزار و 738 میلیارد و 519 میلیون ریال تعیین کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر هشت میلیون و 335 هزار و 701 میلیارد و 487 میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر 8 میلیون و 335 هزار و 701 میلیارد و 487 میلیون ریال تعیین کردند.


لایحه بودجه سال 97، برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.
* منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها تعیین شد
نمایندگان مجلس در بررسی بندهای پایانی لایحه بودجه سال آینده تصویب کردند درآمد 98 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در سال 97، تا 11 هزار میلیارد تومان قابل افزایش باشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند، در اجرای ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه ‌شود.
نمایندگان همچنین دولت را موظف کردند نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد به صورت تدریجی اقدام کند و چنانچه خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند، ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق، نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کند.
نمایندگان مجلس تصویب کردند خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، خانوارهای ساکن روستاها و دیگر خانواده‌های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف نخواهند شد.
مطابق مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تا سقف 11 هزار میلیارد تومان به جدول منابع بند الف این تبصره قابل افزایش است.
این رقم شامل افزایش سهم سلامت موضوع ردیف 3 مصارف هدفمندی به چهار هزار و 400 میلیارد تومان، اختصاص مبلغ پنج هزار میلیارد تومان در ردیف جدید به موضوع تولید و اشتغال، اجرای قانون حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی کشور 200 میلیارد تومان، کمک به حق بیمه قالیبافان 50 میلیارد تومان، باقیمانده مبلغ مذکور جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها موضوع ردیف یک مصارف هدفمندی یارانه‌ها، در ردیف دو مصارف هدفمندی عبارت کمک به خانوارهای عشایر اضافه شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین به دولت اجازه دادند تا سقف 10 درصد مجوز قانون برنامه ششم نسبت به جابجایی منابع و مصارف این جدول جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اقدام کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی را چهارصدو پانزده هزار و چهارصد هفت میلیارد ریال از حیث منابع، دریافتی حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی را 157 هزار میلیارد ریال، جمع دریافتی از فروش فرآورده‌های نفتی را پانصد و هفتاد و دو هزار و چهارصد و هفت میلیارد ریال تعیین کردند.
همچنین نمایندگان مجلس دریافتی حاصل فروش داخلی گاز طبیعی را صد و هفتاد و پنج هزار و نهصد و هشتادو پنج میلیارد ریال، دریافتی حاصل از فروش داخلی و صادراتی برق و سایر دریافت‌ها دویست و هفده هزار و هفتصد و هشتاد و پنج میلیارد ریال و دریافتی حاصل از فروش آب بیست و دو هزار و صد و شصد و دومیلیارد ریال تعیین شد.
نمایندگان مجلس مالیات بر ارزش افزوده فرآوردهای نفتی را پنجاه هزار میلیارد ریال، سهم چهارده و نیم درصد شرکت ملی نفت ایران از محل فروش داخلی فرآورده‌های نفتی سی و شش هزار و نهصد و هشتاد و شش میلیارد ریال و هزینه و کارمزد حمل و نقل و توزیع و فروش کارمزد جایگاه‌ها را هفتاد و دوهزار و هشتصد و شانزده میلیارد ریال تعیین کردند.
نمایندگان مجلس همچنین واردات فراورده‌های نفتی سهم چهارده و نیم درصد شرکت ملی نفت ایران از محل صادرات فرآورده‌های نفتی را شصد هزار میلیارد ریال، هزینه‌های تولید و انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی را هفتاد و سه هزار و سیصد و چهل و دو میلیارد ریال، کارمزد جایگاه‌های سی ان جی را 9هزار و دویست میلیارد ریال و واردات برق را پنج هزار و چهارصد و شصد و یک میلیارد ریال تعیین کردند.
نمایندگان مجلس در ادامه عوارض گازرسانی "سی ان جی" را 3 هزار و سیصد و دوازده میلیارد ریال، مالیات بر ارزش افزوده بر سی ان جی را 2 هزار و هفتصد و سی و پنج میلیارد ریال، هزینه تولید، انتقال، توزیع و فروش آب را بیست و دو هزار و صد و شصد و سه میلیارد ریال و هزینه و تولید و انتقال و توزیع برق از نیروگاه‌های بخش خصوصی را دویست و دوازده هزار و سیصد و بیست و پنج میلیارد ریال تعیین کردند.
نمایندگان مجلس همچنین پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانواردها را در مصارف هدفمندی سیصدهزار میلیارد ریال و یارانه نان و خرید تضمینی گندم را 33 هزار میلیارد ریال تعیین کردند.
همچنین در مصوبه مجلس، پرداختی به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی است را هفتاد هزار میلیارد ریال تعیین شد.
نمایندگان مجلس در ادامه مصارف هدفمندی در کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی، کمک به تامین هزینه‌های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب العلاج را سی و هفت میلیارد ریال تعیین کردند.
* وام ازدواج سال آینده 15 میلیون تومان است
نمایندگان در ادامه تصویب کردند تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال 97 یکصد و پنجاه میلیون ریال با دوره با پرداخت پنج ساله تعیین شود.
نمایندگان مجلس به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.
درحالیکه اکنون به هر یک از زوجین مبلغ 100 میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد، نمایندگان مجلس تصویب کردند تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجها در سال 1397 یکصد و پنجاه میلیون با دوره بازپرداخت پنج‌ساله باشد.
نمایندگان مجلس در ادامه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند گزارش عملکرد این بند را هر شش ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
نمایندگان مجلس در بند دیگری از این تبصره، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند از طریق بانک‌های عامل مبلغ 20 هزار میلیارد ریال مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک 14 هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و 6 ‌هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی با معرفی دستگاههای ذی‌ربط به مددجویان و کارفرمایان طرحهای اشتغال مددجویی پرداخت کند، در صورتی که هر یک از دستگاه‌های مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذرماه 1397 استفاده کند، سهمیه مذکور به دیگر دستگاه‌های مشمول تعلق می‌گیرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند دیگری از این تبصره تصویب کردند در اجرای ماده (77) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2)، مبلغ یک هزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانکها، در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن نیازمند، قرار گیرد.
نمایندگان مجلس در بند الحاقی 1 تبصره 16 بخش هزینه‌ای بودجه سال 97 کل کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند در جهت بهبود معیشت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از طریق بانکهای عامل و با هماهنگی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص 12هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه جهیزیه، 200 میلیون ریال، ازدواج 50 میلیون ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن 300 میلیون ریال به هر یک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.
همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تخصیص هشت هزار میلیارد ریال از محل منابع عادی بانکها که مابه‌التفاوت سود تا سقف نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محل منابع بنیاد تعاون آجا تامین می‌شود، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن تا سقف هر فرد یک میلیارد ریال با بازپرداخت حداکثر 20 ساله اقدام کند.
*بخشی از هزینه درمان "ام اس" و اوتیسم همانند بیماری‌های خاص پرداخت می‌شود
نمایندگان مجلس درمصوبه دیگری،دولت را موظف کردند بخشی از خدمات درمان نازایی را مشمول بیمه سلامت قرار داده و بخشی از خدمات دارویی و درمان هزینه بیماران متابولیک، "ام اس"،پروانه‌ای (EB) و اوتیسم را همانند بیماران خاص محاسبه و پرداخت کند.
با مصوبه نمایندگان بمنظور رعایت عدالت در سلامت و پایداری منابع، در سال 1397 ارائه بسته خدمات بیمه پایه تعریف شده برای تمام اقشار که بر اساس آزمون وسع به‌ صورت رایگان تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌گیرند، حتی‌الامکان از طریق نظام ارجاع، پزشک خانواده و در مراکز دانشگاهی خواهد بود.
بهره‌مندی از سطح خدمات بالاتر اعم از خدمات ارائه‌شده در مراکز غیردولتی و بیشتر از بسته خدمات بیمه پایه تعریف‌شده فوق‌الذکر، مستلزم مشارکت مالی بیمه‌شدگان در پرداخت حق سرانه بیمه خواهد بود.
نمایندگان همچنین وزارت بهداشت را موظف کردند حداکثر ظرف مدت سه‌ ماه پس از ابلاغ این قانون، راهنمای بالینی برای حداقل 200 مورد از پرهزینه‌ترین خدمات را تهیه و به تمام مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی و سازمان‌های بیمه‌گر جهت اجرا ابلاغ کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند در راستای اجرائی کردن بند (چ) ماده (70) قانون برنامه ششم توسعه موضوع استقرار پایگاه اطلاعات بر خط بیمه‌شدگان درمان کشور و مدیریت مصارف، تمام شرکت‌ها و صندوق‌های بیمه پایه و تکمیلی درمان، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر مکلفند نسبت به ارسال برخط اطلاعات بیمه شدگان خود و به‌روزآوری پایگاه مذکور به صورت رایگان حداکثر تا پایان شش‌ماهه اول سال 1397 اقدام و نسبت به بهره‌برداری از پایگاه مذکور از طریق جایگزینی ابزارهای الکترونیکی به جای دفترچه، جهت ارائه تمام خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه شدگان تحت‌پوشش خود استفاده کند.
نمایندگان همچنین تمام مراکز بهداشتی، تشخیصی، درمانی و دارویی اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی را مکلف کردند خدمات خود را از طریق استحقاق‌سنجی از پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان و براساس ضوابط اعلام ‌شده توسط سازمان بیمه سلامت ایران، ارائه کنند.
همچنین سازمان بیمه سلامت ایران مکلف به حذف پوشش بیمه‌ای خود با دیگر سازمان‌های بیمه‌ای است، شیوه‌نامه همپوشانی این حکم توسط سازمان بیمه سلامت ایران تدوین و ابلاغ می‌شود.
نمایندگان وزارت بهداشت را با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر پایه سلامت مکلف کردند حداکثر ظرف دو ماه نسبت به اصلاح نظام پرداخت به گلوبال برای حداقل 120 خدمت که دارای بار مراجعه بالا و بار هزینه‌ای بالا دارند اقدام کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند تشریفات (پروتکل‌های) مورد نیاز خدمات سرپایی عمومی و تخصصی با استفاده از راهنمایی‌های بالینی برای حداقل هفتاد خدمت ضروری ظرف مدت سه ماه و بدون هرگونه ایجاد بار مالی تدوین شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند سازمان‌ها و ارگان‌های غیردولتی که به هر نحوی از منابع عمومی دولت استفاده می‌کنند باید از تعرفه بخش دولتی تبعیت کنند، همچنین در مناطقی که سایر بخشها از جمله سازمان تامین اجتماعی، شهرداری و نیروهای مسلح امکانات بیمارستانی و ارائه خدمات دارند باید به کلیه افراد بیمه‌شده با تعرفه دولتی خدمت ارائه کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند بخشی از خدمات دارویی و درمان بیماران نازایی را مشمول بیمه پایه سلامت قرار داده و بخشی از هزینه بیماران متابولیک،‌ام اس، پروانه‌ای و اوتیسم را همانند بیماران خاص محاسبه و از جدول شماره (7) ردیف 1290015 پرداخت کند.
*مصوبات ویژه مجلس برای والدین شهدا
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند والدین شهدا شاغل در دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری از کلیه اعتبارات قانون همسر شهید برخوردار می‌شوند.
بر اساس مصوبه نمایندگان، والدین شهدا که تحت تکفل فرزند شهید نبودند از مزایای متعلق به شهید برخوردار می‌شوند.
* مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی مدارس
نمایندگان مجلس در ادامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مجاز کردند از طریق سازمان توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه خود نسبت به مشارکت خصوصی- عمومی داخلی و خارجی به‌ منظور انجام طرح‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی از جمله هوشمندسازی مدارس اقدام کند.
نمایندگان به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند با تایید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ یک ‌هزار و 400 میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در تمام بخش‌ها، حمایت از طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخشهای خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره‌شده بر اساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند دیگری به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند ازطریق سازمان توسعه‌ای و شرکتهای تابعه خود نسبت به مشارکت خصوصی- عمومی داخلی و خارجی به‌منظور انجام طرح (پروژه)‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی از جمله هوشمندسازی مدارس اقدام کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند منابع مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بخش دولتی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکت‌های تابعه با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می‌شود.
* اختصاص هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 97
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در بودجه سال 97 اختصاص یابد.
نمایندگان به دولت اجازه دادند معادل 20 درصد از اعتبارات هزینه‌ای در ردیف‌های کمک‌های بلاعوض که مربوط به قوای مختلف است را تا سقف 10 هزار میلیارد ریال کسر کرده و به ردیف 37 - 530000 موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اضافه کند.
نمایندگان همچنین، دولت را مجاز کردند اعتبار ردیف 37- 550000 جدول شماره(9) این قانون را برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی‌ماهانه آنها کمتر از 20 ‌میلیون ریال است، براساس آیین‌نامه اجرائی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد را اختصاص دهد.
نمایندگان، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح را مکلف کردند افزایش احکام حقوقی سال 1397 بازنشستگان ذی‌نفع ناشی از اجرای این حکم را از اول فروردین 1397 اعمال کند.
نمایندگان هچنین یک پیشنهاد دیگر الحاقی به تبصره 12 را با 135 رای موافق، 10 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند از محل منابع حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد خود نسبت به تامین منابع مالی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های اجرایی را هم مکلف کردند تمامی اطلاعات مربوط به حقوق کارکنان رسمی و پیمانی خود را در اختیار وزارت امور اقتصادی و سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور قرار دهند.
* ساز و کار مجلس برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کارهایی را برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام در قالب بودجه سال 97 مشخص و تصویب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند به منظور جلب مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرحها و پروژه‌های منتخب جدید و نیمه‌تمام (با اولویت طرحهای نیمه‌تمام) و بهره‌برداری طرحها و پروژه‌های تکمیل‌شده یا در حال بهره برداری، در قالب سازوکار مشارکت عمومی- خصوصی، نسبت به انعقاد انواع قرارداد (از جمله واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره‌برداری یا برون‌سپاری) با بخش خصوصی و تعاونی اقدام و تمام یا بخشی از وظایف و مسئولیت‌های خود در تامین کالاها و خدمات در حوزه‌هایی از قبیل پدیدآوری، طراحی، ساخت، تجهیز، نوسازی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری را در چارچوب مقررات ذیل به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند برای آن دسته از طرحهای نیمه‌تمام یا جدید که انتفاعی بوده و دولت عدم تعیین قیمت اداری و غیراقتصادی برای آنها را تضمین می‌کند، اعتبار پیش‌بینی‌شده از محل بودجه عمومی به‌صورت وجوه اداره‌شده یا یارانه سود تسهیلات در قالب قرارداد مشخص، به بانکهای منتخب عامل تجاری یا توسعه‌ای پرداخت ‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند بانک‌های مذکور، بر اساس شرایط و منابع تعهد شده نیز منابع مالی قابل تامین از طریق نهادهای فعال در بازارهای پولی و مالی و منابع مالی خارجی، در کنار آورده خود، بسته تامین مالی هر طرح را اعلام کنند و دستگاه اجرایی مبتنی بر ویژگی‌های هر طرح و شرایط رقابتی فراهم شده، نسبت به عقد قرارداد با بخش خصوصی و تعاونی در چهارچوب تصویب هیات امنا اقدام ‌کند.
* تکلیف شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران برای پرداخت هزینه ها
نمایندگان مجلس همچنین شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را مکلف کردند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به چند شرکت از جمله شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.
نمایندگان، شرکت‌های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای را مکلف کردند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه انتقال کشور پرداخت کنند.
نمایندگان همچنین شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را مکلف کردند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر بابت هزینه‌های بهره‌برداری پرداخت کند.
نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر، شرکت‌های فروشنده برق نیروگاه‌های آبی را موظف کردند تمام وجوه حاصل از فروش برق خود را پس از کسر هزینه‌های تولید برای سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی به مصرف برسانند.
سایر اخبار این روزنامه
تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد تولید رادیوداروی درمانی جدید در سازمان انرژی اتمی ایران آغاز همسان سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال 97 مجلس بودجه 97 را تصویب کرد معاون بهداشت وزارت بهداشت: قهوه خانه داران، برای مبارزه با قلیان باید تغییر رویکرد دهند زیر پوست جامعه چه می‌گذرد؟ در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل مطرح شد طرح جدید انصارالله برای پایان دادن به بحران یمن سخنگوی سازمان انرژی اتمی: سرعت دادن به کار پیشران هسته‌ای بی‌ارتباط با رفتار آمریکا در برجام نیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود باردیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد نماینده آمریکا در سازمان ملل، سوریه را تهدید به حمله نظامی کرد مصرف برق در تابستان باید 6 هزار مگاوات کم شود فرمانده مرزبانی ناجا خبر داد امضای توافقات مرزبانی پنج کشور حاشیه خزر در آینده نزدیک دادستان تهران خبر داد: صدور کیفرخواست عامل شهادت سه نفر از ماموران ناجا کاهش سرفاصله مترو در روزهای پایانی سال غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید: رفع حصر تا عید صورت می‌گیرد مراسم تشییع و وداع با شهدای مظلوم حادثه خیابان پاسداران برگزار شد