«شكست سرزميني» داعش پايان داعش نيست

در همايش پساداعش
از سوي روحاني و ظريف تاكيد شد
«شكست سرزميني» داعش پايان داعش نيست
آرمان: پس از شکست داعش در سوریه و عراق با همکاری ایران و روسیه و نیز مشارکت کشورهای درگیر بحران و تروریسم، این تصور به وجود آمد که داعش به طور کل در منطقه ریشه‌کن شده است تا آنجا بعضا مدتی در محافل سیاسی و خبری از شکست داعش سخن به میان می‌آمد. این در حالی است که بنا به گفته وزارت خارجه کشورمان داعش همچنان تهدیدی برای منطقه و جهان است و به هیچ روی نباید آن را تمام شده دانست. از این رو، وزیر امور خارجه کشورمان در همایش الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان روابط بین‌الملل برگزار شد، گفت: یکی از دلایلی که این روزها غربی‌ها لحنشان علیه ایران تندتر شده است، این است که آنها تصور می‌کنند که ایران کاری را که باید در مبارزه با داعش می‌کرد، انجام داده است. ایران داعش را از بین برده است و چرا باید از این به بعد به ادعای خودشان با جمهوری اسلامی ایران با مصالحه برخورد کنیم. در حالی‌که این تصور که داعش تمام شده است، باطل است. او همچنین در حاشیه همایش الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ایران در مبارزه با داعش نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، گفت: داعش هنوز در منطقه تمام نشده است، مقابله با آن نیاز به برنامه‌ریزی درازمدت و گفت‌وگو بین کشورهای منطقه دارد.


شکست سرزمینی داعش
محمدجواد ظریف در همایش الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پسا داعش با بیان اینکه برای اولین بار تحولات مهم جهانی و بین‌المللی لزوما در غرب و یا توسط غرب رقم نمی‌خورد، گفت: این تصور اشتباهی است که بخواهیم ریشه تمام محاسبات در دنیا را از غرب بدانیم. جهان به سمت یک تغییر ماهوی حرکت کرده و باید در محاسبات به آن توجه کرد. رئیس دیپلماسی کشورمان با اظهار اینکه تحولی که اخیرا در منطقه ما رخ داده است، شکست سرزمینی داعش است نه شکست داعش و ما باید این دو را از یکدیگر تفکیک کنیم، افزود: داعش به عنوان مدعی دروغین خلافت اسلامی و با اشغال سرزمین‌هایی درعراق و سوریه مدعی ایجاد سرزمین خلافت اسلامی شد و این ادعا اکنون از بین رفته است اما تفکر داعش و منابع فکری و مالی که از آن حمایت می‌کند، نابود نشده است. ظروفی که داعش را ایجاد کرده از بین نرفته است. او با بیان اینکه برخی از ظروف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در ایجاد داعش موثر بوده‌اند، ادامه داد: وقتی صحبت از پساداعش می‌کنیم نباید این را تصور کنیم که این تفکر از بین رفته است. یکی از دلایلی که این روزها غربی‌ها لحنشان علیه ایران تندتر شده است، این است که آنها تصور می‌کنند که ایران کاری را که باید در مبارزه با داعش می‌کرد، انجام داده است. ایران داعش را از بین برده است و چرا باید از این به بعد به ادعای خودشان با جمهوری اسلامی ایران با مصالحه برخورد کنیم. در حالی‌که این تصور که داعش تمام شده است، باطل است. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در تبیین دلایل شکل‌گیری داعش در منطقه گفت: یکی از دلایل اصلی این موضوع دخالت خارجی در منطقه ماست، داعش کنونی زاییده حمله آمریکا به عراق است و قبل از آن ظلم بزرگی که توسط صهیونیست‌ها علیه مردم منطقه انجام شده است. ناکارآمدی‌های دولت‌های منطقه در برخورد با مهم‌ترین نیازهای مردم منطقه که یکی از آنها عدم موفقیت در احقاق حقوق مردم فلسطین است، در این ارتباط موثر بوده است.
درحال پخش شدن
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه شبکه‌های ارتباطی داعش همچنان باقی مانده است، اظهار کرد: آنچه که می‌توانیم از آن به عنوان یک تحول مهم در آینده نام ببریم این است که نیروهای داعش در حال پخش شدن در نقاط مختلف منطقه و چه بسا فرامنطقه هستند. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با تاکید بر اینکه تا زمانی که عوامل اصلی ایجاد داعش پابرجاست باید منتظر ماند که این خطر از جایی دیگر ظهور و بروز پیدا کند، تصریح کرد: بنابراین داعش همچنان یک واقعیت در منطقه غرب آسیا و فراتر از آن است. ظریف با بیان اینکه برخی معتقدند که نظم جدید در منطقه براساس یک قدرت و هژمونی جدید در منطقه باید شکل بگیرد، تصریح کرد: من معتقدم که نظم جدیدی که بخواهد در آینده منطقه شکل بگیرد، نتیجه و برآیند اقداماتی است که در منطقه انجام می‌دهیم. ما باید به واقع بپذیریم که اکنون در یک جهان پساغربی زندگی می‌کنیم. گرچه پذیرش این موضوع در واقعیت امر دشواری است. ما باید بپذیریم که کنشگر هستیم نه موضوع کنش. ما باید بپذیریم ایران کنشگری فعال در منطقه است و می‌تواند تاثیرگذار باشد. او با بیان اینکه برخی از کشورها در منطقه همچنان فکر می‌کنند که می‌توانند امنیت را بخرند و بازی‌های قبلی در منطقه نیز بر همین تصور صورت گرفته است، گفت: این کشورها به خاطر اینکه از مشروعیت داخلی برخوردار نیستند، ناگزیرند که برای امنیت خود به سمت خرید امنیت از خارج حرکت کنند. وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید خودشان برای ایجاد امنیت در منطقه حرکت کنند و در این زمینه طراحی‌هایی داشته باشند، تاکید کرد: نظم امنیتی آینده در منطقه ما باید با امنیت فعلی تفاوت ماهوی داشته باشد و براساس این تفکر باید بپذیریم که ما کنشگر هستیم و این کنشگری ما تاثیرگذار است و ما در همین چارچوب پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌و گو در بین کشورهای خلیج فارس را داده‌ایم. در این مراسم به پاسداشت تلاش‌ها و زحمات دکتر ظریف در طول این سال‌ها که مسئولیت وزارت خارجه را برعهده داشته، از طرف دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران لوح تقدیری به او داده شد.