بازهم پیروزی خودروسازان بر قانون؛

گروه صنعت- با وجود تمام تاکیدات سازمان استاندارد بر عدم تجدیدنظر در استانداردهای ۸۵ گانه خودرو، معاون وزیر صنعت خبر بازنگری این استانداردها را اعلام کرد‌. صالحی‌نیا از دستور وزیر صنعت برای بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو از دی ۹۷ خبر داد و گفت‌: این تصمیم با موافقت رییس سازمان استاندارد اتخاذ شده است‌.
بهمن‌ماه امسال پیروزبخت رییس سازمان استاندارد در واکنش به اعتراضات خودروسازان مبنی براینکه استانداردهای جدید خودرویی غیرمعقول بوده و حتی بنز هم امکان پاس کردن آنها را ندارد گفته بود: «این موضوع اصلا درست نیست و بیان آن غیرمنطقی است چراکه استانداردهای جدید مطابق استانداردهای اروپا تهیه شده و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند‌. باید تاکید کنم با توجه به برنامه ارتقای استانداردهای خودرو در دی ماه امسال تولید 25 مدل خودرو متوقف شده و در سال 97 هم تعداد خودروهایی که مجوز تولید نخواهند داشت بیشتر می‌شود.»
محسن صالحی‌نیا در این زمینه گفت‌: وزیر صنعت تاکید داشت که در زمینه استانداردهای ایمنی و عملکردی، آخرین استانداردهای مصوب اجرایی شود، ولی در مورد استانداردهای اختیاری یا مواردی که خودروسازان اعلام می‌کنند توسط طرف‌های اروپایی اجرا نمی‌شود، قرار شد بازنگری صورت گیرد‌.
وی ادامه داد‌: مقرر شد اسناد و مدارک ارائه شود تا تصمیم جدیدی اتخاذ شود که تولید نیز با مشکل روبه‌رو نشود‌.


به گفته معاون وزیر صنعت، این تصمیم در جلسه‌ای با حضور رییس سازمان استاندارد اتخاذ شده است‌.
وی در یک نشست خبری درمورد آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی نظیر سیتروئن، فولکس، ماموت و رنو توضیح داد‌: قرارداد سایپا و سیتروئن در حال پیشبرد است و سرمایه‌‌گذاری و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است‌. این قرارداد دو ماه از برنامه مربوط به خود عقب افتاده، اما طبق وعده اواسط تیرماه سال آینده کار خود را آغاز می‌کند‌.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد‌: در مورد فولکس نیز باید خاطرنشان کرد که دو مدل خودرو با تولید داخلی ۳۰ درصدی مدنظر قرار می‌گیرد و فولکس با حدود ۲۸ قطعه‌سازی قرارداد خود را منعقد کرده است‌. فولکس واگن تعداد تولید محدودی را در نظر گرفته و این محدودیت به دلیل ثبت و سفارش خودروها بود، اما طبق آخرین خبرها از سرمایه‌‌گذار بخش خصوصی شرایط برای خط مونتاژ و سفارش‌گذاری مهیا شده و از شهریورماه سال آینده تولید در محل کارخانه به منظور عرضه و صادرات صورت می‌گیرد‌. آنها طبق برنامه‌ای که به ما ارائه کردند ما را متقاعد کردند که برنامه‌ای را تحت عنوان تجدیدنظر برای راه‌اندازی داشته باشیم‌.
صالحی‌نیا در مورد قرارداد رنو نیز گفت‌: این قرارداد به سرانجام رسیده و طی ماه‌های آتی شاهد شرایط خوبی برای آن خواهیم بود‌. ایدرو طرف اصلی در قرارداد رنو است و خود آنها در این رابطه باید پاسخگو باشند‌.
تولید پژو 301 سال آینده
وی در مورد آخرین وضعیت پژو 2008، 301 و 208 نیز اعلام کرد‌: عدد واقعی برای تولید داخل پژو 2008 نزدیک به 22 درصد بود که به عدد 30 درصد می‌رسد‌. پژو 2008، 301 و 2008 شرایط تیراژشان با توجه پلتفرم فرق می‌کند و در مورد خودروی 301 باید اعلام کنیم که تولید آزمایشی در دستور کار قرار گرفته و در سال آینده تولید آن کلید خواهد خورد‌. علاوه بر این ظرفیت تولید این خودرو 50 درصد بالاتر با استفاده از قطعه‌سازی ساخت داخل است‌.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد واحدهای تولیدی راکد عنوان کرد‌: نمی‌توان عدد دقیقی در ارتباط با واحدهای راکد و تعطیل اعلام کرد، چراکه این واحدها به صورت مستمر در حال تغییرند اما عمده مشکلات آنها مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و نیز مشکلات کارگری است‌.
مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است
صالحی‌نیا در مورد اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولتی افزایش تعرفه واردات خودرو نیز گفت‌: تا این لحظه تغییری در مصوبه دولت ایجاد نشده و مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است‌.
وی ادامه داد‌: اگر مصوبه دولت در مورد تعرفه واردات خودرو تغییر کند این موضوع اجرایی خواهد شد‌.
وی در خصوص بازنگری در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت‌:در این مورد اعداد جدیدی از سوی وزارت اقتصاد به دولت پیشنهاد شده که باید در هیات دولت به تصویب برسد‌.
شرایط نامساعد قطعه‌سازان
معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال دیگری مربوط به شرایط نامساعد پیش آمده برای قطعه‌سازان به دلیل نوسان به وجود آمده در بازار ارز بیان کرد‌: 6000 تا 7000 میلیارد تومان ظرفیت در نوسازی قطعه‌سازی خودرو وجود دارد و امیدواریم بتوانیم کمک‌های مناسبی در بخش تسهیلات برای پروژه‌های قطعه‌سازان داشته باشیم تا در زمینه‌ کاهش قیمت تمام شده گام برداریم‌. دو مساله برای قطعه‌سازان در نظر گرفته شده که یک مورد مربوط به مواد اولیه نظیر مس، فولاد، آلومینیوم و موضوع دوم مربوط به نرخ ارز مبادلاتی است‌.
140 واحد صنعتی تسهیلات گرفتند
صالحی‌نیا همچنین به آخرین آمار اختصاص تسهیلات صنایع اشاره کرد و گفت‌: ۵۶۰۰ واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازسازی درخواست داشته‌اند که تنها ۱۴۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند‌.
وی ادامه داد‌: ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به این ۱۴۰ واحد پرداخت شده که نسبت به پیش‌بینی ما در ابتدای سال رقم بسیار پایینی است‌.
وی همچنین از تخصیص پنج هزار میلیارد تومان از محل مازاد درآمد هدفمندی یارانه‌ها به رونق تولید و اشتغال و اجرای طرح‌های ایجادی، توسعه‌ای و نوسازی خبر داد‌.
معاون وزیر صنعت در مورد پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای کوچک و متوسط نیز گفت‌: ۴۱ هزار و ۷۰۰ درخواست برای دریافت این تسهیلات ارائه شده که ۲۲ هزار مورد مصوب و به بانک‌ها معرفی شده و ۲۰ هزار واحد موفق به دریافت تسهیلات ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شده‌اند‌.
صالحی‌نیا مجموع تسهیلات پرداختی به صنایع را طی سال‌جاری ۱۱۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود‌: اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت مشوق‌های صادراتی و ایجاد زیرساخت‌ها مد نظر قرار گرفته است‌.
تولید کاغذ روزنامه نصف شد
وی همچنین از کاهش ۴٩ درصدی ظرفیت تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر خبر داد و اعلام کرد‌: با کاهش ظرفیت تولید در کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر مواجه هستیم و نیاز این بخش از طریق واردات تامین شده است‌.
کارت اعتباری خرید کالای ایرانی دائمی می‌شود
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مکلف بودند طبق ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شخص معاون اول رییس‌جمهور طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را در سال‌جاری اجرایی کند اما این اقدام انجام نشده است، تصریح کرد‌: طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در حال پیگیری است و به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده است‌.
به گفته وی، قرار براین شده که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به صورت همیشگی و دائمی اجرا شود و در ارتباط با رویه کارت اعتباری، بانک‌های عامل، نرخ تسهیلات و سقف و روش اعطای آن را دستورالعملی مدنظر قرار می‌دهند و تصمیم بر این شده که به امضا و تایید بانک مرکزی برسد تا در نهایت برای ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شود‌.
آخرین وضعیت هپکو وآذرآب
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سوال دیگری مربوط به وضعیت نامناسب هپکو و آذرآب اظهار کرد‌: هپکو به دلیل ماهیت خود از لحاظ وسعت کار و مباحث مختلف از جمله بازار، با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و مشکل آن نسبت به آذرآب حادتر است‌. بحثی که در مورد هپکو وجود داشت مساله مالکیت است و توافقاتی برای واگذاری به مالک یا مالکانی که از عهده فعالیت‌ها برمی‌آیند صورت گرفته است‌. تعیین تکلیف بدهی‌ها، پرداخت حقوق و دستمزدهای عقب افتاده، دورماندن از شرایط مناسب تولید از جمله مباحثی است که درارتباط با هپکو مطرح شده است و تا جایی که اطلاع داریم تا پایان دی‌ماه حقوق کارگران آن را پرداخت کرده‌اند‌. صالحی‌نیا اظهار کرد‌: در مورد آذرآب نیز مشکلاتی وجود دارد و با توجه به اینکه آنها نتوانسته بودند به تعهدات خود عمل کنند تسهیلاتی را در حدود ۴۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم و تیم مدیریتی قوی جهت پیشبرد کار مستقر شد‌.